נובל אנרג'י מפנה משאבים לצינור אפרודיטה מקפריסין למצרים

העיכובים במו"מ עם על יצוא גז מישראל למצרים דוחפים את נובל, המפתחת את מאגר לוויתן, לקדם את הצינור ממאגר אפרודיטה שבקפריסין

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

חברת נובל אנרג'י האמריקאית, המפתחת את המאגר לוויתן ומפעילה את המאגר תמר, תשתתף בהקמת צינור הגז מקפריסין למצרים, כך דיווח בסוף השבוע האתר המצרי egyptindependent. סגן נשיא החברה, בריאן אסנר, וסגנו באזור מזרח התיכון, קית' אליוט, נפגשו ביום שישי האחרון עם שר הנפט של מצרים, טארק אל-מולא.

לדברי אסנר, החברה עוקבת אחר התפתחות הרפורמה בתחום האנרגיה במצרים, שהובילה למספר תגליות חשובות בים התיכון. על פי הדיווח, אל-מולא שוחח עם בכירי החברה על הזדמנויות ההשקעה בענף האנרגיה המצרי, במיוחד לאור ההתפתחויות האחרונות במצרים בתחום הגז.

האם נובל אנרג'י  המפתחת את לוויתן מתייאשת מישראל, שבינתיים דרכי יצוא הגז ממנה לא הבשילו לכדי יישום? כידוע, אחת הסיבות בעיכוב המו"מ עם מצרים לגבי יצוא היא פסק הבוררות הבינלאומי שניתן כבר לפני שנתיים, על פיו חברות הגז המצריות חייבות לשלם לישראל פיצוי בגובה של כמעט שני מיליארד דולר בגין אי אספקת הגז ב-2011.

דרך נוספת ליצוא הגז הישראלי היא בניית צינור לאירופה - רק לפני שבוע חתם שר האנרגיה יובל שטייניץ על מזכר ההבנות להתחלת בנייתו עם ארבע מדינות אירופה. אלא שהצינור התת ימי הזה, הארוך בעולם, יקום במקרה הטוב רק בעוד כ-8 שנים. ובזמן שבישראל אופציות היצוא לא מתקדמות בקצב מהיר, בנובל ככל הנראה החליטו לקחת את המושכות לידיים ולקדם דרכי יצוא מהמאגר הקפריסאי אפרודיטה, שיכול להתחבר גם ללוויתן. יצוין כי בניית הצינור תלויה בחתימה על הסכמי אספקת הגז מול הלקוחות במצרים.

נזכיר כי לפני חודש דווח בכלי תקשורת מצריים כי מצרים וקפריסין סיכמו להתחיל בדיונים לבניית צינור הגז הטבעי מקפריסין למתקני ההנזלה במצרים. הצינור המתוכנן יתחבר למערכת צינורות הקיימת משדות הגז במצרים למתקני ההנזלה המצריים אידקו ודמיאטה, שמהם יכול הגז הטבעי לשמש הן את מצרים והן ליצוא למדינות אירופה. המתקנים מופעלים על ידי רויאל דאץ'-של ועל ידי יוניון פנוסה גז (UFG), חברה-בת בבעלות משותפת של ENI האיטלקית ו-Gas Natural הספרדית, כך שההסכמים, במידה שיהיו, ייחתמו מול החברות האלה ולא מול מצרים.

נובל מחזיקה בשליש מהמאגר הקפריסאי יחד עם רויאל דאץ' ודלק קידוחים . מאגר אפרודיטה נמצא במרחק של 30 ק"מ בלבד מלוויתן, כך שהשאלה הגדולה היא האם הצינור מקפריסין יתחבר ללוויתן. לנובל יש אינטרס מובהק לכך, היות שהיא שותפה בשני המאגרים.

כמות הגז המצויה באפרודיטה, כ-120 BCM, ככל הנראה לא מצדיקה כלכלית הנחת הצינור באורך של 300 ק"מ למצרים. קפריסין כרגע לא צורכת גז טבעי, ואולם פוטנציאל הצריכה שלה נאמד בכ-1BCM בשנה. כלומר, כאשר המאגר המקומי שלה יפותח, במהלך 30 שנים הקרובות היא תצרוך כ-30 BCM, מה שמשאיר את מאגר אפרודיטה עם 90 BCM בלבד ליצוא.

מאגר אפרודיטה שבקפריסין שהתגלה כבר לפני כשש שנים עדיין לא פותח, בין היתר בגלל שהשוק המקומי בקפריסין קטן מדי ויש קודם לסלול את דרכי היצוא מהמאגר.

בנובל אנרג'י סירבו להתייחס בשלב זה לידיעה.