המדינה נגד דוקרי יפתח גריידי ז"ל: שלמו לנו כ-4 מיליון שקל

כ-3.5 שנים אחרי שבן גניש דקר למוות את החייל יפתח גריידי ז"ל, המדינה דורשת מגניש וממעורבים נוספים באירוע לשפות אותה בגין כל הכספים, התגמולים וההטבות ששילמה למשפחתו של המנוח בגין הפשע

יפתח גריידי / צילום: מתוך הפייסבוק
יפתח גריידי / צילום: מתוך הפייסבוק

בליל ה-21 באפריל 2014 בוצע פשע מזעזע. בשעה 02:45 לפנות בוקר לערך, במועדון "השש" ברחוב היצירה 7 ברעננה, דקר בן גניש למוות את יפתח גריידי ז"ל, אשר היה חייל בצה"ל בעת קרות האירוע ובילה את חופשת סוף השבוע משירותו כלוחם בחטיבת גולני.

3.5 שנים מאוחר יותר מהווה הפשע הזה את הבסיס לתביעה תקדימית, בהיקף כ-4 מיליון שקל, שהגישה היום (ד') המדינה כנגד כגניש, חבריו ונתבעים נוספים, בבקשה לחייבם לשפות את המדינה בגין כל הכספים, התגמולים וההטבות ששילמה למשפחתו של המנוח בגין הפשע. 

"תביעה זו אינה באה להעניש את הנתבעים על מעשיהם הפליליים, שכן בגין כך הוגשו כנגדם כתבי אישום, ואלה הורשעו, ודינם נגזר. המדינה מגישה תביעה זו נגד הנתבעים, על-מנת שיפצו אותה בגין הנזקים שנגרמו לה כתוצאה ממעשיהם הנפשעים", נכתב בכתב התביעה.

התביעה הוגשה על-ידי פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), באמצעות עורכי הדין ברוך בריזל ואורן גולדברג, בשם משרד הביטחון, כנגד בן גניש, אשר הורשע בהריגתו של יפתח גריידי המנוח, וכן כנגד מעורבים נוספים באירוע. התביעה הוגשה כתביעת המשך להליך הפלילי, ומטרתה שיפוי המדינה בגין הכספים ששולמו ושישולמו על-ידי משרד הביטחון להוריו של החייל המנוח כאמור.

כתב התביעה הוגש כנגד בן גניש, אשר הורשע בהריגתו של גריידי ז"ל, ונגזרו עליו 15 שנות מאסר, וכן כנגד שלושת חבריו ששהו עמו בעת האירוע ואשר הורשעו בעבירה של אי-מניעת פשע. העילות המיוחסות להם בכתב התביעה כוללות רשלנות, הפרת חובה חקוקה, לרבות הפרת הוראות חוק לא תעמוד על דם רעך, עשיית עושר שלא במשפט, ועוד.

בנוסף נתבעים חברת השמירה, אשר הייתה אמונה על סידורי הביטחון במועדון הלילה "שש" ברעננה, וכן בעלי המועדון, בשל כך שרשלנותם תרמה להתרחשות האירוע.

בכתב התביעה נכתב כי "על פניו תביעה זו מתמקדת במישור הכספי גרידא. יחד עם זאת, אין בענישה הפלילית ובתביעה זו כדי להלום את חומרת ביצוע פשע נתעב ומזוויע שכזה, אשר קיפד חייו של צעיר מבטיח על לא עוול בכפו, פשע שלא זו בלבד שראוי לכל גנאי אפשרי, אלא שגם מהווה אסון משפחתי לכל דבר ועניין. המדינה מכוח האמור לעיל זוקפת לתביעה זו, הגם שהיא כספית, חשיבות ציבורית מן המעלה הראשונה". 

מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) נמסר: "במקרה זה, בו נהרג לוחם חטיבת גולני, יפתח גריידי המנוח, נעשה כל מאמץ על-מנת למצות את הדין בראש ובראשונה עם הדוקר, כמו גם עם מעורבים נוספים באירוע. הפרקליטות רואה חשיבות רבה בשימוש בכלים אזרחיים כמשלימים להליך הליבה הפלילי, לצורך הגנה על קשת האינטרסים הציבוריים והנפגעים הרבים, הישירים והעקיפים, בגין מעשי עוולה ואלימות חמורה. רשויות אכיפת החוק יתמידו בשימוש בכלים אלה ללא לאות במקרים דומים בעתיד".