הלחץ הפוליטי לאישור מיזוג מזרחי-אגוד עשוי לרדת | פרשנות

ה"הודנא" בין שר האוצר כחלון לנגידה פלוג תביא לאישור המיזוג בין שני הבנקים?

שטרום, כחלון ופלוג / צילום: אוריה תדמור
שטרום, כחלון ופלוג / צילום: אוריה תדמור

אחרי תקופה ארוכה של מתיחות וחילוקי דעות, שר האוצר משה כחלון ונגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג שוב מנסים לצאת לדרך חדשה. היום קיימו השניים פגישה שבסיכומה הוחלט לקדם מספר נושאים בתחום התחרות במערכת הבנקאית. צעדים אלה היו חשובים בעיקר לכחלון, כדי להציגם לציבור כהישג - בהמשך לשורת תוכניות ה"נטו" שהוא מקדם. בתמורה להסכמות מצד בנק ישראל, ניתן להעריך בזהירות כי העליהום שספג הבנק המרכזי בחודשים האחרונים בכנסת יירגע קצת.

היחסים בין בנק ישראל לאוצר (או ליתר דיוק בין פלוג לכחלון) ידעו עליות וירידות בשנתיים וחצי האחרונות. גם בתקופת ועדת שטרום נרשמו מתיחות וחילוקי דעות רבים בין הצדדים. המתיחות נובעת מכך שכחלון חרת על דגלו את הגברת התחרות במערכת הבנקאית, והרגיש שבנק ישראל עוצר חלק מהיוזמות שלו. במקביל הוא גם גילה ששינויים במערכת הבנקאית קורים הרבה יותר לאט מאשר בשוק הסלולר למשל. בנוסף לנושא המערכת הבנקאית, כחלון לא אהב את הביקורת של פלוג בנושאים כגון מדיניות הפחתת המסים.

המתיחות בין הצדדים התבטאה בעקיצות שונות, אבל לא רק. בכנסת ישנה אווירה שלילית כנגד הבנקים ובנק ישראל, הנתפס כשומר על יציבותם. לכחלון היה נוח עם האווירה הזו, והוא ואנשיו אף ליבו אותה במקרים מסוימים בהצעות חוק שונות שבנק ישראל מתנגד להן.

המתח בין הצדדים עלה מדרגה בשבועות האחרונים כאשר מזרחי טפחות  חתם על עסקה למיזוג בנק אגוד . המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר הודיעה כי היא תומכת במיזוג, וכחלון ואנשי מפלגת כולנו הודיעו כי הם מתנגדים מחשש שהפחתת שחקן תפגע בתחרות במערכת הבנקאית. שיא המתיחות נרשם בשבוע שעבר כאשר שר הכלכלה אלי כהן וח"כ רועי פולקמן, שניהם ממפלגת כולנו, הגישו הצעת חוק ולפיה מיזוג בנקים ייעשה באישור שר האוצר ושר הכלכלה. הצעה זו מהווה למעשה אי אמון בשיקול הדעת של בנק ישראל וגם נועדה להכשיל את המיזוג שבנק ישראל תומך בו.

האם כעת ההצעה תוסר ומפלגת כולנו תסיר את הלחץ הפוליטי למניעת המיזוג? קשה לדעת בוודאות, אבל קיים סיכוי סביר שלפחות בזמן הקרוב ירפו מעט אנשי מפלגתו של כחלון מהצעות החוק וההתנגדויות שהם מובילים כנגד בנק ישראל.

יחד עם זאת, למרות החיוכים והמילים היפות שאמרו היום כחלון ופלוג, לא היינו מפריזים וקובעים שהשניים שמים מאחוריהם את המחלוקות ויוצאים באמת לדרך חדשה. חילוקי הדעות בין הצדדים עוד ודאי יצופו בהמשך, אבל לפחות בזמן הקרוב צפויה איזו הודנא.