בהתאם לתחזיות: הפד העלה את הריבית בארה"ב ל-1.5%

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בנובמבר ב-0.4% כשמדד הליבה עלה ב-0.1% בלבד ■ הפדרל ריזרב העלה את תחזיות הצמיחה ■ המאזן יפחת ב-20 מיליארד דולר בינואר ■ 3 העלאות ריבית צפויות בשנה הבאה

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

ועידת השוק הפתוח (FOMC) הודיעה הערב כי החליטה להעלות את הריבית, בהתאם לתחזיות המוקדמות, לרמה של 1.5% וזאת לעומת הרמה הנוכחית שעומדת על 1.25%. הפעם האחרונה שהבנק המרכזי בארה"ב העלה את הריבית הייתה בחודש יוני.

שני נתוני מפתח עומדים בפני ועידת השווקים הפתוחים בארה"ב כשהם קובעים את גובה הריבית: נתוני שוק התעסוקה והאינפלציה. שוק העבודה נמצא קרוב לתעסוקה מלאה והאינפלציה מתחילה לעלות אך היא עוד רחוקה מרמה של 2%, היעד של יציבות מחירים.

הערב פורסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב שעלה ב-0.4% אך מדד הליבה עלה ב-0.1% מה שלמעשה מצביע על כך שאינפלציית הבסיס (בניטרול מזון ואנרגיה) עדיין ברמה נמוכה כשמחירי הנפט העולים מושכים את האינפלציה כלפי מעלה.

היום זו ההחלטה האחרונה של ג'נט ילן על הריבית כשלאחריה יכנס לתפקיד יו"ר הפדר, ג'רום פאואל. פאואל לא צפוי לנקוט מדיניות שונה באופן מהותי ממדיניותה של ילן אך הוא מקובל יותר על הבית הלבן, דבר נחוץ כשהולכים לתוכנית הפחתת מסים מרחיקת לכת.

הפדרל ריזרב העלה את תחזיות הצמיחה של הכלכלה האמריקאית ל-2.5% לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 2.1% וזאת בשל ההשפעה החיובית הצפויה של הפחתת המסים על הכלכלה האמריקאית.

בטווח הבינוני, מעריכים בפד, האינפלציה תתייצב על 2%, כלומר בפדרל ריזרב מתחילים לראות עליית מחירים. בפדריל ריזרב מתכננים לצמצם את המאזן שלהם בחודש ינואר ב-20 מיליארד דולר. ההערכות כעת הן כי בשנת 2018 צפויות 3 העלאות ריבית.