היטל השבחה | בלעדי

הצעת חוק: שינוי ייעוד של מבנים נטושים והקלות בהיטל השבחה

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי שינוי הייעוד ממשרדים ומסחר למטרת מגורים להשכרה יהיה בסמכות וועדה מקומית ולא מחוזית ■ במקביל מבקשת הצעת החוק לקבוע שיעור מופחת של היטל השבחה בגובה 10% בלבד

מרכז קניות נטוש בארה"ב / צילום: רויטרס
מרכז קניות נטוש בארה"ב / צילום: רויטרס

הצעת חוק חדשה שעתידה לעלות לאישור וועדת השרים לענייני חקיקה ביום א' הקרוב מבקשת לאפשר לרשות מקומית לשנות ייעוד של מבנים נטושים לטובת מגורים להשכרה. עוד במסגרת הצעת החוק: תשלום של 10% מהיטל ההשבחה בלבד, וזאת כדי לתמרץ יזמים לפתח את המבנים הנטושים.

מדובר בהצעת חוק פרטית שהגיש חבר הכנסת חיים ילין (יש עתיד) יחד עם חברי הכנסת דוד ביטן (ליכוד), אכרם חסון (כולנו), טלי פלוסקוב (כולנו), יעל גרמן (יש עתיד), יעקב אשר (דגל התורה), דוד אמסלם (ליכוד) ורועי פוקמן (כולנו).

הצעת החוק מוגשת כתיקון לחוק התכנון והבנייה, ובמסגרתה מוצע לקבוע כי בחמש שנים מיום אישור החוק תוכל וועדה מקומית לשנות ייעוד של בניין משרדים או מסחר שנהרס או ניזוק לייעוד מגורים, בתנאי שייעוד זה יכלול דיור להשכרה בלבד ללא הגדלת השטח המאושר לבנייה. במקביל, כאמור, מבקשת הצעת החוק להפחית את גובה היטל ההשבחה במקרה הזה לשיעור של 10% בלבד. נזכיר כי שינוי ייעוד קרקע נכון להיום חייב בדרך כלל את אישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, מהלך ארוך ובירוקרטי, שהצעת החוק מבקשת לקצר.

"בעידן שבו הקניות ברשת תופסות תאוצה ונוגסות בנתחי המכירות של הקניונים, נוצרת תופעה של קניונים ובנייני משרדים אשר נהפכים למבנים נטושים בערים, לרוב במקומות לא מרכזיים", כך נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "מעבר לפגיעה בתשלומי הארנונה לערים, לתעסוקה ולנוף, "קניוני הרפאים" הם מפגע בטיחותי מסוכן בעיר.

"אמנם קיימת אפשרות לבצע שינוי ייעוד למבנים אלו, אך התארכות התהליך בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתוספת הקלות הארנונה הניתנות לבניינים הנטושים, מהוות תמריץ שלילי לתיקון המצב והלכה למעשה מבנים אלו נותרים נטושים שנים רבות. מטרתה של הצעת החוק היא לקבוע מסלול מהיר לאישור שינוי ייעוד הקרקע למגורים לטובת דיור להשכרה לסטודנטים ולמשפחות צעירות. הגדלת היצע הדירות המוצעות להשכרה תעודד את פיתוח הערים, תניב לרשויות את תשלומי הארנונה המלאים, ותמנע סיבוכים משפטיים של ריבוי בעלים במקרה ששוב יתבקש שינוי ייעוד.

"כדי לתמרץ את בעלי מבנים אלו לחדש את המבנים ולהפוך אותם לדירות להשכרה לסטודנטים ולמשפחות צעירות מוצע לקבוע הוראת שעה בת חמש שנים, אשר במהלכה תוסמך הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לבצע את שינוי הייעוד ולקבוע היטל השבחה מופחת של 10%".

חבר הכנסת חיים ילין אמר היום (ה') ל'גלובס' כי: "על שטחי נדל"ן רבים בישראל נמצאים בניינים נטושים המהווים נטל לרשויות ובצד זאת, יש בהם גם פוטנציאל אדיר. במקום לשמר את המצב הקיים ולהשאיר בניינים ריקים ללא שימוש, המדינה יכולה לעודד את היזמים להשתמש בקרקע תוך מתן הקלות ובכך להטיב עם שוק הדיור לצעירים, עם הרשות המקומית שתקבל ארנונה ועם סביבה בטוחה שהשטחים בה מנוצלים כראוי ולא מבוזבזים בשל ביורוקרטיה מיושנת".