לא בטבע שלו: שר האוצר כחלון הצטייר השבוע כמנותק

עד יום חמישי בצהריים כל מה שאמר שר האוצר על הפיטורים ההמוניים בטבע הוא "אנחנו עוקבים אחרי ההתפתחויות" ■ יחימוביץ' מחממת את הגזרה מתחילת השבוע, וידידו הטוב של כחלון, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן, כבר כינס מסיבת עיתונאים בנושא ■ הפלוג+

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

הראשונה לזהות, ולא בפעם הראשונה, היתה ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני). ביום ב' היא שלחה הודעה לכלי התקשורת: "הנהלת טבע נמצאת בארץ ומתאמנת על תרחישי מלחמה לקראת הפיטורים בניצוחו של היחצ"ן רני רהב. ההדלפות המכוונות בשיטת הסלאמי של הנהלת טבע בדבר הפיטורים הקרבים, אינן אלא ניסוי כלים ציני... בטבע מתכננים פיטורים של אלפים רבים".

ההודעה החריפה של יחימוביץ' הכניסה את טבע לתוך הניוז-סייקל, אך עדיין לא הזניקה את אלפי עובדי טבע לראש המבזקים וחדשות השעה.

רעשים רבים מציפים את סדר היום הישראלי: פגישה ראשונה מזה 22 של ראש ממשלה באיחוד האירופי; מי מן המדינות תעביר את השגרירות ראשונה לירושלים? אין הרבה קופצות, אך יש לא מעט קשקשת דיפלומטית; גילויים חדשים בחשדות הפליליים בראשון לציון, מצב החקירות ומתנות החתונה של משפחת ביטן; חוק המרכולים שעבר לפנות בוקר אור ליום שלישי; הלווית הרב שטינמן מנהיג הציבור החרדי בהשתתפות יותר מ-200 אלף איש. מי יכול להכיל כמות האירועים כזו על פני חמישה ימי חול?

אבל יחימוביץ' המשיכה. שלשום הכתה בהתפטרות של יצחק פטרבורג - "כל אחד מן המפוטרים היה שמח ללכת, כמוהו, עם 9.2 מליון דולר הביתה. על טבע לדרוש ממנו בחזרה את הכספים שקיבל על הצלחות מדומות". אתמול היא חשפה: "מנכ"ל טבע קאר שולץ קיבל השבוע רכב חדש מסוג יגואר שעלותו מליון ושלוש מאות אלף ש"ח" (סיפור שהתברר כלא מדויק. ראו עמוד 13).

למתבונן מן הצד, נדמה היה שהדברים לא נקלטים, לא נופלים על אוזניים קשובות. ביום רביעי בבוקר, שר האוצר משה כחלון כינס עיתונאים לתדרוך. הנושא היה תקציב המדינה לשנת 2019, אפילו ששנת 2018 עוד לא נפתחה. עוד באותה היממה הוא עסק בנושאי בנקאות, וקודם לכן בהורדת מכסים. "נטו הוזלות", הוא כינה זאת. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכחלון ממהרים עם כלכלת הבחירות ורצים לספק הבטחות לבוחרים כבר עתה. מי יודע מתי האנשים ילכו לקלפיות? אם יהיה זה במהלך 2018, הם יוכלו להציג את חלוקת השלל שתבוא על הציבור לטובה ב-2019, לפחות ברמת ההצהרות.

למרות שכחלון ניסה להתמקד בניוד חשבונות בנקים, עמירם ברקת מ"גלובס" שאל אותו על המצב בחברת טבע וקיבל תשובה כללית מהשר: "משרד האוצר עוקב אחר ההתפתחויות בחברה ויבחן אפשרות לסיוע במקרה הצורך. בשלב זה העניין לא עומד על הפרק". הייתכן ש-3,000 עובדים במשק עומדים להיות מושלכים החוצה, ושר האוצר לא רואה את המשמעות הפוליטית החמורה?

מסורתית שרי האוצר אינם דמות אהודה על הציבור. כחלון ידע זאת כאשר רצה את תפקיד שר האוצר. הוא קיווה להישגים בתחום מחירי הדיור. עכשיו, כשהם מבוששים לבוא, כחלון מסיט את הפוקוס לניוד בנקאי, הורדות מכסים ופיזור הבטחות שניתן יהיה לנפנף בהם במהלך קמפיין.

אך את כל התדמית הזו עשויים לפוצץ אלפי עובדים זועמים. פיטורים המוניים אינם תמונות טובות לתקופת בחירות, גם אם תקציב השנה הבאה ואפילו זו שאחריה כבר הוסכם ונתפר. פיטורין בסדר גודל עליהם מדובר בטבע עשויים להקפיץ את שיעורי האבטלה, בהם מרבה נתניהו להתפאר בהיותם נמוכים.

אתמול בערב נכנס יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לתמונה. ההתערבות שלו חריגה. השבתת המגזר הציבורי בשל איום פיטורי ענק במגזר פרטי אינה עניין רגיל. ניסנקורן, אשר לרוב מתואם עם כחלון, כינס מסיבת עיתונאים דרמטית והכריז על שביתה כללית במשק ביום א' למשך חצי יום. כל התותחים הכבדים בחוץ, וניסנקורן יעצור, רק אם יקבל צו מבית משפט.

בעבר היו ניסנקורן וכחלון מתואמים. האחד איים בשביתה והשני סייע לפתור את המשבר והציע פתרונות. הציבור נשאר עם תחושת חמיצות כיוון שראה שמסכת האיומים היתה הצגה אחת גדולה. הפעם נדמה שניסנקורן פעל לבד. אתמול הוא פנה מעל לראשו של שר האוצר, הישר לראש הממשלה -וביקש ממנו שיפעל בנושא טבע.

עם כל החיבה שרוחש ניסנקורן לכחלון, התקשו אתמול בסביבתו של יו"ר ההסתדרות להתעלם ממסיבת העיתונאים לניוד חשבונות הבנקים של כחלון, כאשר מעל לראש כולם מתקרבת סופת ענק. האמת? זה היה נראה מנותק. משבר תעסוקה ברמה הלאומית, ושר האוצר מתעדכן מרחוק, נוגע לא נוגע, לא מתערב.

והיכן משובץ בסיפור הזה יו"ר מפלגת העבודה אשר בהיסטוריה של מאבקי עובדים במדינה היה מחובר ליו"ר ההסתדרות והשפיע על מהלכיו? אבי גבאי עסוק בגירוש מסתננים, פרסום תוכניות למאבק בשחיתות, אבל נעדר מן הזירה של זכויות העובדים.

הסיפור הוא שבין גבאי לניסנקורן הוכרזה שביתת נשק. תזכורת: לפני כשנה גבאי תמך ביחימוביץ' בהתמודדות על ההסתדרות. בהמשך היא גמלה לו בתמיכה בפריימריז על ראשות מפלגת העבודה. ליחימוביץ' זה לא הלך, אבל גבאי הרוויח את כוח השטח שלה בענק.

אחרי הבחירות קיימו ניסנקורן וגבאי פגישת עבודה ראשונה וגילו את מה שהרגישו קודם - שהם לא מתאימים אחד לשני. הם החליטו לא לתת לזה להפריע להם ומקיימים יחסים קפואים ומרוחקים, בלי להפריע למנוחת השכנים.

בחדר שלהם גם ניצב פיל ענק: שר האוצר כחלון. ניסנקורן מלכתחילה מחובר לכחלון בעבותות. כחלון סולד מגבאי, מאז שנפגע מעזיבתו. והנה התוצאה, יו"ר ארגון העובדים של ישראל מנהל מאבק משקי רחב היקף על עתידם של כ-3,000 עובדים ויו"ר מפלגת העבודה אינו חלק בתמונה.

נתניהו דווקא נהנה לבלות עם עיתונאים

בשביל ראש ממשלה שמכריז השכם והערב כמה הוא סולד מן העיתונות, ומתלונן שאין מסקרים אותו מספיק ומשפילים אותו ורודפים אותו, כי רוצים להפיל אותו - בנימין נתניהו הקדיש השבוע שעות על גבי שעות לפועלי הדפוס וכתבי הטוויטר השנואים.

ביום א', בחדר חמים בתוך שגרירות ישראל בפאריז, כאשר לצידו עליזה בן-נון, השגרירה בצרפת, והדובר הוותיק בעז סטמבלר, נתניהו ענה שעה ארוכה לשאלות ותשובות של כ-10 עיתונאים ישראלים.

ביום שני, סביב השעה 13:00 בצהריים נתקענו בתוך מטוס ראש הממשלה על מסלול מושלג בשדה התעופה הבינלאומי בבריסל. אי אפשר היה להמריא חזרה לארץ. קצת אחרי שכל הפמליה והכבודה התמקמו בכסאותיהם בנוחות, צעד נתניהו במעבר הצר לחלק האחורי של המטוס והפליג בסיפורים ואנקדוטות בפנינו, אותם 10 עיתונאים. סבנה (חברת תעופה בלגית במקור), מטוסים, שלג, פלסטינים מפונקים ופוטין המבקר בסוריה. השיחה קלחה והיתה אפילו חברית ונעימה.

לא חלפה חצי יממה, ואחרי שסיים נתניהו להצליף בחברי סיעת הליכוד ששקלו להתנגד לחוק המרכולים, נתניהו שוב צעד לכיוונם של עיתונאים. הפעם במזנון הכנסת, למשך כחצי שעה הקיף עצמו נתניהו שוב - בעיתונאים!

הוא התיישב אל מול ח"כ איילת נחמיאס ורבין, באמצע מעגל, מתמוגג לאור עדשות הניידים, משודר חי, מצולם ומתועד. במהרה הצטרפו חברות וחברי הכנסת לאה פדידה, נורית קורן, יוסי יונה ויהודה גליק. לצידו ישבו שי חייק דובר הליכוד, צחי ברוורמן מזכיר הממשלה ויואב הורביץ ראש הסגל. תוך כדי דיבורים על יוני דואר, סייבר, מצב התעשייה שאל אותו אחד העיתונאים הדתיים מה הוא קורא.

הספר שקראתי בטיסה לפה הוא The Second World Wars של ההיסטוריון הצבאי ויקטור דייוויס הנסון" השיב נתניהו "ומה אתה קורא?" החזיר בשאלה לעיתונאי הדתי, "אני יודע מה אתה קורא מדי שבוע. אותו הספר שאני קורא בשבת", מיהר לענות בעצמו.

את כתב רשת ב' הצעיר, שאל נתניהו בן כמה הוא. וכאשר עיתונאים אחרים שאלו שאלות שלא רצה להשיב עליהן, השיב נתניהו Next, Next.

יש מי שיגידו שרמת העניין של נתניהו באנשים החיים במזנון הכנסת (ח"כים מן האופוזיציה ועיתונאים צעירים) מעידה על מצב לא שגרתי. בימים רגילים, שנים רגילות יש לומר, נתניהו לא משתף מעצמו, לא מתקרב, לא יורד אל העם (עד כמה שניתן לכנות את יושבי מזנון הכנסת "עם").

בכל המפגש החריג הזה, היה משפט אחד של נתניהו שבלט. מישהו מן הנוכחים שאל אותו מדוע אינו מחזיק נייד ונתניהו המליץ לצעירים במזנון - "מה אתם צריכים את כל הגאדג'טים האלה, עדיף שתחיו את החיים, אל תצלמו אותם". הוא אמר את הדברים כאשר כל מילה שלו משודרת בלייב-טוויטר בפיד של אחד הכתבים.