ימשיכו להכביד על הקופה: כל ההליכים המשפטיים נגד טבע

בטבע מאמינים שאף אחד מההליכים לא ישפיע מהותית לרעה על מצבה הפיננסי, אבל מסייגים כי פסיקה נגד החברה עלולה לשבש את התזרים

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

טבע מעורבת בשורה ארוכה של הליכים משפטיים, החל מתביעות פטנטים במסגרת פעילותה העסקית הרגילה, תביעות וחקירות ממשלתיות בנוגע לנושאי תחרות ותמחור; וכן תביעות מצד בעלי מניות. בדוחות שלה היא מפרטת אותם ומציינת כי "על בסיס המידע הנוכחי, טבע מאמינה כי אף אחד מההליכים הללו לא צפוי להשפיע מהותית לרעה על מצבה הפיננסי", אך מסייגת ומוסיפה כי "אם אחד או יותר מההליכים יסתיימו בפסיקה שלילית נגד טבע, הדבר עלול להשפיע מהותית על התפעול ותזרים המזומנים בתקופה נתונה".

הסכומים אכן גבוהים: ב-2016 טבע הכירה בעלויות של 899 מיליון דולר בגין הליכים משפטיים שונים (כולל פשרות שאליהן הגיעה לסיום תביעות נגדה). בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017, הסכום היה 324 מיליון דולר.

ביוני האחרון, למשל, טבע הפסידה במשפט פטנטים על התרופה Coreg לטיפול בלחץ דם גבוה ואי-ספיקת לב, ונקבע שעליה לפצות את GlaxoSmithKline ב-235 מיליון דולר על הפרת הפטנט. משפטים כאלה הם חלק בלתי נפרד מפעילותה של כל חברת תרופות גנריות, שלעתים משיקה תרופה בסיכון - לפני סיום כל ההליכים המשפטיים הנוגעים לפטנט - ואם היא מפסידה בהמשך, היא צריכה לשלם פיצויים של עד פי 3 מהרווח שאיבדה היצרנית המקורית. 

תביעות נגד טבע
 תביעות נגד טבע

הליכים אחרים נוגעים לתחרות. כך למשל טבע חשופה לקנס, בסכום לא ידוע, בגין הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים על-ידי חברת ספלון באירופה, לפני שנרכשה על-ידי טבע ב-2011. בעבר, טבע כבר שילמה מעל מיליארד דולר בהסכמי פשרה לסיום תביעות שונות נגד ספלון.

בדיוק לפני שנה, טבע הגיעה להסדר עם הרשויות בארה"ב על תשלום קנס של למעלה מחצי מיליארד דולר, שהביא לסיום מו"מ בין טבע לרשויות בנוגע להפרות החוק לאיסור שחיתות במדינות זרות (FCPA). זאת על רקע "שיטות עבודה ועסקאות מסוימות" שעלולות להיחשב כהפרה של חוק FCPA ברוסיה, אוקראינה ומקסיקו.

על רקע זה, טבע מתמודדת עם תביעה בארה"ב: עובד בה הגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה ובכיריה בעבר (ארז ויגודמן, שלמה ינאי ואיל דשא), בטענה להפרת חוקי ניירות הערך, הפרת אמונים ויצירת מצג שווא, לאחר שלא דיווחה על חקירות שהתנהלו נגדה מצד משרד המשפטים האמריקאי ומצד התובע הכללי של קונטיקט, בחשדות לתיאום מחירים (הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים) וכן בחשדות אחרים, להפרת החוק האמריקאי למניעת מעשי שחיתות במדינות זרות, FCPA.

לטענתו של העובד, ההסתרה של טבע הובילה לכך שלמעשה ניפחה באופן מלאכותי את מחירי המניה.

במקביל, טבע היא חלק מהחברות שנתבעות בגין תיאום מחירים של תרופות גנריות בארה"ב; שבעבר אנליסטים העריכו שהחשיפה של טבע היא עד 700 מיליון דולר.

הנפילה האחרונה במניית טבע, מאז חודש אוגוסט - אז טבע דיווחה על הפחתת תחזיות, קיצוץ הדיבידנד וקשיים בעמידה באמות המידה הפיננסיות הנוגעות לחוב - יצרה עוד כמה תביעות חדשות נגד החברה. בין היתר, בעלי מניות ישראליים הגישו תביעה ובקשה לייצוגית נגד טבע ובכיריה, בטענה שהטעתה את ציבור המשקיעים והסתירה מהם מידע מהותי אודות ההתפתחויות השליליות, שהביאו בסופו של דבר להפחתת מוניטין של 6.1 מיליארד דולר ברבעון השני. לטענתם, בחישוב שמרני, שכולל רק את בעלי המניות שרכשו מניות בבורסה בת"א בין סוף הרבעון השני של 2017 ועד סוף חודש יולי, ההפסד המצטבר שנגרם לבעלי המניות היה 393 מיליון שקל.

אגב, יש גם תביעות בהן טבע היא התובעת, כמו למשל בהליך המשפטי נגד החברות שפיתחו "קופקסון גנרי", ובהליך נגד האחים אספינוזה, שמכרו לטבע את רימסה ממקסיקו ב-2.3 מיליארד דולר. טבע טענתה שהאחים הונו אותה, אך טענותיה נדחו.

ישנה בעניין רימסה גם תביעה של בעלי מניות נגד טבע, בטענה שהחברה נהגה ברשלנות ברכישתה של החברה הזאת.