ניסנקורן: הובטחה לבזק בלעדיות בעבודות לפרטנר וסלקום

יו"ר ההסתדרות העיד במסגרת דיון בבית הדין ■ העובדים דורשים בלעדיות בתמורה לעמידה בתנאי איכות ■ סלקום ופרטנר מתנגדות ■ העובדים: הקבלנים פוגעים ברשת בזק

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

הוויכוחים סביב עבודת הקבלנים החיצוניים בנגישות לרשת בזק על ידי מתחרותיה נמשכים במלוא עוזם.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, העיד בשבוע שעבר בבית הדין לעבודה לטובת ועד עובדי בזק במסגרת הסכסוך סביב עבודת הקבלנים החיצוניים מטעמם של סלקום ופרטנר, המבצעים עבודות ברשת בזק. ניסנקורן העיד שהיה צד להסכמות שהושגו עם משרד התקשורת בדבר הבלעדיות שתינתן לעובדי בזק בביצוע עבודות עבור פרטנר וסלקום ושהם לא יוכלו להשתמש בקבלנים חיצוניים שיניחו כבלים לצורך פריסת סיבים, וזאת במסגרת דיונים בוועדת הכלכלה.

בדיון, הנהלת בזק טענה כי העובדים נוקטים בשביתה איטלקית והם לא מתקנים תקלות במהירות לה הם מחויבים ושמדובר בביזיון בית הדין. העובדים מצידם הביאו הוכחות לכך שהקבלנים גורמים לפגיעה ברשת בזק ושהם לא מטפלים כראוי ברשת, כגון השארת גובים פתוחים. עובדי בזק הציגו תמונות שמעידות לטעמם על פגיעה ברשת, ובאחת התמונות הראו שועל שמצא מקום מסתור בגוב של בזק בגלל שקבלנים לא סגרו אותו היטב.

עובדי בזק מפעילים לחץ כבד כדי למנוע העסקת קבלנים חיצוניים שיעבדו על רשת החברה, שמבחינתם זהו קודש הקודשים. לשם כך הם מפעילים לחץ על הנהלת החברה שלא תתפשר ולא תאפשר עבודה של קבלנים חיצוניים בתוך רשת התשתיות של בזק. בבית הדין עובדי בזק העידו כי הם מוכנים לבצע את העבודות, שיאפשרו לסלקום ולפרטנר לספק שירותי אינטרנט על גבי התשתית של בזק, ללא עיכובים ובצורה היעילה ביותר האפשרית, בתנאי שהם יבצעו את העבודות בלעדית ולא קבלני המשנה.

במו"מ המתנהל עם סלקום ופרטנר קיימים עדיין חילוקי דעות סביב סוגיה זו, שכן הן חוששות שהענקת הבלעדיות תביא לכך שבתוך זמן קצר תוכל בזק להמשיך ולשלוט בקצב העבודה וכשתרצה לשבש אותה היא תדע איך להשתמש בעובדים לטובתה. בנוסף, החברות טוענות שברגע שתוענק לבזק בלעדיות בעבודה, הן יאבדו מעצמאותן וזה אחרי שהן בית הדין והן משרד התקשורת נתנו להן רוח גבית לכך שהן יכולות להפעיל קבלנים חיצוניים ובזק לא יכולה למנוע זאת.

הוויכוח על הפעלת הקבלנים החיצוניים הופך להיות קריטי ככל שסלקום ופרטנר מרחיבות את פריסת התשתיות העצמאיות שלהן. ככל שהפריסה מתרחבת כך לחץ העובדים גובר.

בדיון בבית הדין נקבע שבסוף החודש הצדדים יבואו שוב ויעדכנו על פרטי המו"מ.