החלטה חדשה: פטור ממכרז למגרשים צמודים ביישובי עולים

החלטה חדשה של מועצת מקרקעי ישראל מאפשרת למי שרכש בתים בבנייה נמוכה מחברה משכנת  בשכונות מסוימות ביישובי עולים מסוימים לחכור את המגרש הצמוד למגרש שעליו בנה את ביתו בפטור מלא ממכרז ובמקרים מסוימים גם בהנחה

צמוד קרקע / צילום: איל יצהר
צמוד קרקע / צילום: איל יצהר

רכשתם בעבר נכס צמוד קרקע מחברה משכנת ביישוב המוגדר יישוב עולים? יכול להיות שתוכלו לחכור שטח צמוד במחיר מופחת וללא מכרז.

החלטה חדשה של מועצת מקרקעי ישראל מאפשרת למי שבעבר רכש בתים בבנייה נמוכה מחברה משכנת (עמידר, עמיגור ועוד), בשכונות מסוימות ביישובי עולים הכלולים ברשימה מפורטת המצורפת להחלטה, לחכור את המגרש הצמוד למגרש המגורים שעליו בנוי הבית ביתו, בפטור מלא ממכרז ובמקרים מסוימים גם בהנחה. זאת, בתנאי ששטח שני המגרשים ביחד, לא יעלה על דונם אחד.

ההחלטה מפרטת את יישובי העולים הזכאים והמגרשים, ובהם אפשר למצוא גם מיקומים מוכרים ומרכזיים כמו כפר סבא, אבן יהודה, גדרה, לוד, רמלה, אור עקיבא, כפר יונה, גן יבנה ועוד. סך הכל מדובר ב-62 מגרשים שונים המפורטים ברשימה.

לדברי עו"ד רן עמיאל מחיפה, המתמחה בדיני מקרקעין, ההחלטה, שנכנסה לתוקף ב-15 לנובמבר האחרון תחול על כל הפניות שיתקבלו ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עד הראשון בספטמבר 2020. על פי ההחלטה, אם עד תאריך זה לא תועבר פנייה לרמ"י, האחרונה תוכל לשווק בעצמה המגרש.

"בעבר, שוכרי עמידר למשל, החזיקו בבית קטן שישב על שטח גדול, שמבחינה תכנונית כלל שני מגרשים, כאשר רק המגרש שעליו בנוי בית המגורים נחשב לחלק מהסכם החכירה. למרות זאת, הם החזיקו בכל השטח ונהגו בו כבעלים לכל דבר, אלא אם באה דרישה מרמ"י לפינויו", כך מסביר עו"ד עמיאל. "ההחלטה החדשה מאפשרת הסדרת הזכויות במגרש המגורים הצמוד, בפטור ממכרז, ובלבד שהשטח הכולל של שני המגרשים לא יעלה על דונם אחד. דרישה זו מוציאה לכאורה מן הרשימה חלק מדיירי החברות המשכנות ביישובי העולים, שמחזיקים בשטח גדול יותר, אך מועצת מקרקעי ישראל הסמיכה את רמ"י להרחיב את תחולת ההחלטה, במקרים מיוחדים המצדיקים זאת, גם על הקצאת שטח כולל של עד 1.2 דונם, וכן על שכונות שאינן נכללות ברשימה הנוכחית".

עוד מסביר עו"ד עמיאל כי על פי ההחלטה, במידה והחוכר יעמוד בתנאים, הוא יידרש לשלם דמי חכירה מהוונים בשיעור של 91% מערך הקרקע, שתיקבע בהתאם לשומה עדכנית. במקומות שבהם קיימות הנחות אזורי עדיפות לאומית, בהתאם להחלטות המועצה, תהיה הנחה על שיעור דמי החכירה. "כך למשל", מדגים עו"ד עמיאל, "תושבי שכונת גאולים בעפולה ותושבי שכונת עמידר במגדל, ישלמו 51%, ותושבי אופקים ישלמו רק 31% מערך הקרקע". נציין כי ההחלטה האמורה שכבר נחתמה על ידי השרים הרלוונטיים לא תחול על מגרשים שכבר שווקו על ידי רמ"י או על חוכרים שכבר הוקצה להם בעבר מגרש נוסף.