החזון הסיני: להפוך את הרכב ל"אייפד על גלגלים"

חברות הסטארט-אפ הסיניות - שרבות מהן הוקמו לפני שנתיים-שלוש בלבד - מהמרות על יכולתן להביס את יצרניות הרכב הקיימות במרוץ ליצירת עולם חדש של מכוניות אוטונומיות

טסלה/ צילום:רויטרס
טסלה/ צילום:רויטרס

תריסר חברות סיניות, שהתחמשו במיליארדים ממשקיעים רבי השפעה ובעובדים מוכשרים ברחבי העולם, רוצות להפוך את יצרניות הרכב הקיימות לדינוזאורים.

"טסלה סללה את הדרך, ועכשיו אנחנו לוקחים את זה צעד נוסף קדימה", אמרה פדמסרי ווריור, העומדת בראש הזרוע האמריקאית של NIO, הפועלת משנחאי. "השליחות שלנו היא לשנות את האופן שבו אנשים מתניידים".

לפני עשר שנים שיבשה טסלה את תעשיית הרכב כשהחלה לייצר כלי רכב חשמליים. בשלב הבא רוצות יצרניות הרכב להפוך את המכוניות ל"אייפדים על גלגלים", לדברי מייקל דאן, מנכ"ל חברת שרותי הייעוץ דאן אוטומוטיב, הפועלת מהונג קונג.

חברות הסטארט-אפ הסיניות - שרבות מהן הוקמו לפני שנתיים-שלוש בלבד - מהמרות על יכולתן להביס את יצרניות הרכב הקיימות במרוץ ליצירת עולם חדש של מכוניות אוטונומיות. לצורך כך עליהן ליצור סנסציה בתקופה שבה נמצאות בחיתוליהן חלק מהטכנולוגיות משנות-המשחק שאותן הן מקדמות.

בשבת שעברה השיקה NIO בבייג'ינג את המכונית הראשונה שלה בייצור המוני - ה-SUV ES8 - לאחר שבחודש שעבר גייסה 1 מיליארד דולר בסבב גיוס שאותו הובילה ענקית המדיה החברתית טנסנט הולדינגס. גם באידו, החולשת על שוק החיפושים המקוונים בסין, נמנית עם משקיעות NIO. יו"ר NIO, וויליאם לי, הציג את ES8 כמתחרה בדגם X של טסלה.

באירוע ההשקה הצליחה ES8 - שמגיבה להוראות קוליות ושיש לה יכולת נהיגה אוטונומית מוגבלת - להחנות את עצמה תוך נסיעה לאחור במתקן להחלפת סוללות שמסוגל להחליף את סוללות המכונית תוך שלוש דקות, ומאפשר לה להתחרות במכוניות שפועלות על דלק מבחינת נוחות התדלוק, לדברי לי. את הסוללה עצמה ניתן להטעין באופן מלא תוך שעה אחת, והיא מעניקה למכונית טווח של 220 מייל (324 ק"מ).

מחירה של 8ES מתחיל ב-68 אלף דולר, לפני הסובסידיות, בעוד שמחירה של מכונית דגם X של טסלה, שעליה יש לשלם מכסי ייבוא, ושאינה זכאית לסובסידיות בסין, הוא כמעט כפול. לי אמר ש-8ES תימסר לקונים במחצית הראשונה של 2018.

מרבית חברות הסטארט-אפ הסיניות המפתחות כלי רכב מתכננות להשיק את מוצריהן בסין ב-2018, ולהיכנס לארה"ב ואירופה בסביבות 2020. אך חלון ההזדמנות שלהן עלול להיות צר. טסלה אישרה כי בכוונתה לבנות מפעל בשנחאי, וקרוב לוודאי שמפעל זה יתחיל בייצור רכב ב-2021.