וטו אמריקאי במועצת הביטחון על החלטה בגנות ההכרה בי-ם

הצעת ההחלטה מביעה "צער עמוק" ההכרה בירושלים כבירת ישראל ■ בפעם הראשונה מזה 8 שנים: בריטניה הצביעה נגד ארה"ב במועצה ■ דנון: "גם אם תצביעו 100 פעמים לא תשכתבו את ההיסטוריה"

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס

ארה"ב הטילה הערב (ב') וטו על הצעת החלטה במועצת הביטחון בגנות ההכרה בירושלים כבירת ישראל. בנאום לפני ההצבעה הכריז שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "גם אם תצביעו 100 פעמים, לא תשכתבו את ההיסטוריה".

כל 14 החברות האחרות במועצה הצביעו בעד הצעת ההחלטה, שהועלתה על שולחן המועצה ע"י מצרים. נוסח ההצעה אינו מציין במפורש את ארה"ב או את מממשל טראמפ, אך מביע "צער עמוק על החלטת שהתקבלו באחרונה בנוגע למעמדה של ירושלים".

הנוסח מצהיר, שלכל "החלטה או פעולה כלשהי שמתיימרות לשנות או אופיה, מעמדה או הרכבה הדמוגרפי של ירושלים הקדושה אין שום תוקף חוקי והן בטלות ומבוטלות ויש למשוך אותן בכפוף לכל ההחלטות הרלוונטיות של מועצת הביטחון".

הצעת ההחלטה קוראת לכל המדינות להימנע מהעברת שגרירויותיהן לירושלים.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר ב-6 בדצמבר, כי ארה"ב החליטה להכיר בירושלים כבירת ישראל וכי הוא הנחה את משרד החוץ האמריקאי לפתוח בתהליך להעברת השגרירות לבירה (אם כי פקידים בכירים בבית הלבן הבהירו, שתהליך העברת השגרירות יימשך שנים - לפחות שלוש, ארבע שנים, ואחד מהם ציין, אולי ברמז לבאות, שתהליך העברת שגרירות ארה"ב בלונדון למשכן חדש נמשך שמונה שנים).

בצעד נדיר - למעשה, בפעם הראשונה מזה שמונה שנים - הצביעה בריטניה נגד ארה"ב בישיבת המועצה. שגריר בריטניה באו"ם, מתיו רויקרופט, אמר, כי ארצו חולקת על עמדת ארה"ב בסוגיית ירושלים וקורא לממשל טראמפ להניח על השולחן "הצעות קונקרטיות" שיקדמו את תהליך השלום במזה"ת. "אנו רואים במזרח ירושלים חלק מהשטחים ה-פלסטיניים הכבושים", הצהיר השגריר הבריטי. הוא אמר, כי הצעת ההחלטה המצרית עולה בקנה אחד החלטות קודמות של המועצה.

נציג או"ם לתהליך השלום, ניקולאי מלאדנוב, אמר בישיבת המועצה, שהחלטת ארה"ב (להכיר בירושלים כבירת ישראל) חוללה מתיחות באוזר וגרמה לגידול במספר התקריות, ובמיוחד רקטות ששוגרו מעזה והתנגשויות בין פלסטינים לכוחות הביטחון הישראליים.

שגרירת ארה"ב, באו"ם, ניקי היילי, אמרה בנאום במועצה: "לארה"ב מחויבות שנותרת בעינה לסייע בקיום מו"מ על המעמד הסופי שיביא לשלום בר-קיימא. ידינו מוסיפה להיות מושטת לכל הצדדים". ושגריר ישראל אמר: "חברות המועצה יכולות להצביע עוד מאות פעמים כדי לגנות את נוכחותנו בירושלים, אך ההיסטוריה לא תשתנה. בימים אלה כשהעם היהודי חוגג את חג החנוכה המסמל את הקשר הנצחי לירושלים יש מי שחושב שהוא יכול לשכתב את ההיסטוריה. הגיע הזמן שכל המדינות יכירו שירושלים תמיד הייתה ותמיד תהיה בירת העם היהודי ובירת ישראל.

"לכל מדינה יש את הזכות הבסיסית לקבוע את בירתה, אך כשמדובר בישראל יש מי שחושב שהוא יכול להטיל ספק בהחלטותינו. אנחנו מודים לארצות הברית על עמידתה האיתנה לצד מדינת ישראל ולצד האמת והמוסר".