נדחתה בקשת תשובה שלא להתיר לכוזהינוף להקים מגדל בבבלי

אלעד שבשליטת יצחק תשובה מקימה בסמוך מגדל בן 44 קומות טענה כי המגרש של כוזהינוף מוגבל למקסימום 15 קומות

המגדל של תשובה בבלי / צילום: תמר מצפי
המגדל של תשובה בבלי / צילום: תמר מצפי

ועדת הערר המחוזית דחתה את טענתה של חברת אלעד מגורים שבשליטת יצחק תשובה, כי משפחת כוזהינוף, לא תוכל להקים מגדל בן למעלה מ-40 קומות בשכונת בבלי, בשל מגבלת גובה שמטילה תוכנית המתאר של תל אביב תא/5000 שקיבלה לאחרונה תוקף. אלעד מגורים, שמקימה בסמוך למגרש של כוזהינוף את פרויקט פארק בבלי המתנשא בעצמו ל-44 קומות, טענה כי המגרש שבבעלות כוזהינוף, מוגבל לבנייה בת מקסימום 15 קומות.

כזכור, משפחת כוזהינוף רכשה מגרש המיועד לבנייה של 146 דירות בשני בניינים בני 22 ו-14 קומות. לימים הגישה המשפחה תוכנית חדשה לוועדה מקומית שמשדרגת את הפרויקט המתוכנן למגדל יוקרה במקום לשני בניינים.

בפברואר 2016 דחתה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב את ההתנגדות שהגישה חברת אלעד מגורים ותושבי רחוב פעמוני ואישרה את התוכנית להקמת מגדל בראשית. המתנגדים מחו על ההקלות שאישרה הוועדה המקומית למשפחת כוזהינוף שכללו תוספת של 29 דירות כך שהפרויקט יכלול 175 דירות במקום 146, וכן תוספת שטחים עיקריים של 3,770 מ"ר ושינוי הבינוי משני בניינים בני 14, ו-22 קומות כפי שקבעה התוכנית המקורית, למגדל אחד בן למעלה מ-40 קומות.

המתנגדים לא ויתרו וערערו לוועדת הערר המחוזית.

ועדת הערר קיבלה חלקית את הערר במארס 2017, ואישרה את השינוי המבוקש כך שכוזהינוף תקים מגדל בן למעלה מ-40 קומות במקום שני בניינים נמוכים יותר, וכן את תוספת הדירות, אך לא אישרה את תוספת השטחים שאישרה הוועדה המקומית. בנוסף, קבעה הוועדה כי 20% מהדירות שיתווספו לפרויקט יהיו דירות קטנות בשטח עיקרי של 68 מ"ר.

לאחר ההחלטה הגישו גם משפחת כוזהינוף וגם אלעד מגורים בקשה לדיון נוסף. אלעד מגורים טענה שוב כי משפחת כוזהינוף לא יכולה להקים מגדל מגורים בן 40 קומות, הפעם בטענה כי תוכנית המתאר של תל אביב (תא/5000) שקיבלה תוקף לאחרונה, מאפשרת בנייה המוגבלת ל-15 קומות בלבד על המגרש שרכשה משפחת כוזהינוף. "לא יכול להיות חולק כי התוכנית המופקדת המאפשרת הקמת מגדל בן למעלה מ-40 קומות אינה תואמת בלשון המעטה של הוראות תא/5000 המגבילה את הבנייה במגרש המדובר ל-15 קומות בלבד". טענה אלעד מגורים.

ועדת הערר קבעה כי על טענה זו להידחות ומוטב היה לו לא היתה מוגשת כלל. היא הוסיפה ונימקה כי ועדת הערר כבר קיימה דיון מעמיק בהתאמת התוכנית של מגדל בראשית לתוכנית המתאר תא/5000. "אין כל טעם בקיום דיון נוסף בעניין זה בפנינו, והעוררים אשר השתהו שיהוי ניכר בהעלאת הטענה לא הצביעו על קצה קצהו של טעם לקיום דיון נוסף בנושא התאמת התוכנית להוראות תוכנית תא/5000 לאחר כניסתה לתוקף".

משפחת כוזהינוף לעומת זאת, טענה כי יש לקיים דיון נוסף בהחלטה לאשר את תוספת הדירות המבוקשת אך מבלי להוסיף שטחי בנייה. ועדת הערר קיבלה חלקית את הטענות וקבעה כי תתווסף תוספת של 1,560 מ"ר שטחים עיקריים (ולא 3,770 מ"ר כפי שאישרה עיריית תל אביב) ותוספת של 2,436 מ"ר עבור מרפסות. כך שהפרויקט יכלול 139 דירות בשטח עיקרי ממוצע של 130 מ"ר, ו-35 דירות בשטח עיקרי ממוצע של 68 מ"ר.

משפחת כוזהינוף יוצגה באמצעות עוה"ד אביב טסה ויניב בן דוד, החלה בעבודות חפירה ודיפון של הפרויקט.