גדי רייבוך, הבכיר החשוד בהטיית מכרזים, ערער על הארכת המעצר

רייבוך החשוד בלקיחת שוחד נעצר היום שוב, לאחר שמאז יוני האחרון הורחק ממשרד השיכון

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

היום (ד') הוארך בשנית, בשבעה ימים, מעצרו של אחד החשודים המרכזיים בפרשת השחיתות במשרד השיכון, גדי רייבוך, שמזה כחצי שנה מורחק מהמשרד. ערר על מעצרו הוגש כעת לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד. ביוני האחרון שופט בית המשפט השלום בראשל"צ, עמית מיכלס, האריך את מעצרו של רייבוך, מנהל החטיבה הטכנית במחוז מרכז של משרד השיכון, החשוד שהטה במספר מקרים מכרזי פיתוח בנייה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, ובניגוד לדין העביר מידע פנים לקבלנים, בתמורה לטובות הנאה. בהמשך שוחרר למעצר בית, תוך שאשתו - החשודה אף היא בתיק - השגיחה על התקיימות תנאי המעצר.

מעצרו של חשוד נוסף בפרשה, שעל שמו צו איסור פרסום, הוארך היום בשלישית, בחמישה ימים לאחר שנעצר לפני כשבוע וחצי. החשדות לגביו עוסקים במכרז שיווק קרקעות באזור העיר אריאל והוא חשוד בין השאר במתן שוחד בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך וקשירת קשר לביצוע פשע. בדיון עלה כי השוחד ניתן לחשוד אחר, במעטפות, במספר הזדמנויות - כדי להביא לשיווק מהיר של המגרשים.

מעצרו היום של רייבוך בוצע בעקבות התפתחות בחקירה המתנהלת ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433 ומעצרם ועיכובם של חשודים נוספים לפני כשבוע וחצי. מדובר בחקירה משותפת למשטרת ישראל, יחידת יהלום ברשות המסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ויחידת החילוט באפוטרופוס הכללי ובליווי פרקליטות מחוז מרכז שראשיתה לפני מספר חודשים.

בפרשת השחיתות במשרד השיכון, משטרת ישראל חקרה הבוקר באזהרה 4 חשודים - רובייך, בתו, חתנו והחשוד הנוסף. זאת במסגרת חקירתה את החשדות לפיהם קבלן העוסק בתחום התשתיות נהג לגשת למכרזים שונים באמצעות חברות שונות עמן הוא מצוי בקשרים עסקיים על מנת להעלות את סיכויי זכייתו במכרז וכן נהג להעביר כספים לרובייך בתמורה לשיווק קרקעות מהיר בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

לצד מעצר החשודים הבוקר, נערכו היום חיפושים בבתיהם ומשרדיהם וכן "מתבצעת אכיפה כלכלית נרחבת", לדברי המשטרה.

בדיון שהתקיים היום, שוב אצל השופט מיכלס, עלה כי עוד זומנו היום לחקירה בתו וחתנו של רייבוך - "יום לאחר חופתם", כדברי סנגורו, עו"ד עופר נחמני - וכי ההתפתחות החקירתית שהובילה את המשטרה לבקש לעצור את רייבוך נעוצה בשיחות שהתקיימו עם מעורבים אחרים בחקירה ובהליך הערכת השומה שריייבוך מנהל.

בנוסף לעילת שיבוש החקירה בשמה ביקשה היום המשטרה את מעצרו של רייבוך, נוספו עבירות נוספות לרשימת החשדות. רייבוך חשוד כעת לא רק בביצוע עבירות לקיחת שוחד, הפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הטיית מכרזים, עבירות מס והלבנת הון, אלא גם בקשירת קשר לביצוע פשע וזיוף מסמך.

בדיונים הקודמים מאז מעצרו של רייבוך ביוני, הושמעו הערכות שונות לשווי הכספי של העבירה, שניתנו על ידי היחידות השונות המלוות את החקירה, כשאחת מהן טוענת להיקף שווי עבירה של 17 מיליון שקל ואילו השניה מעריכה אותו ב-20 מיליון שקל - מה שהוביל את המשטרה להתחייב לכמת באופן סופי את שווי העבירה. בחיפוש שנעשה בביתו של רייבוך זעם פתיחת החקירה ביוני נתפסו מאות אלפי שקלים במזומן ומאות אלפי דולרים. לטענת החוקרים אז - לכספים אלה לא נמצא הסבר. בדיון היום עלה כי משטרה מבססת חשדותיה ללקיחת שוחד בין השאר על הפרשי הון שאינם מוסברים, לדעתה, בין פוטנציאל עבודתו כשכיר לרווחים שנרשמו.

בדיון היום, לאחר שהוצג בפניו דו"ח סודי מאת נציגת המשטרה בדיון, קבע השופט שקיים חשד סביר הקושר את רייבוך למיוחס לו. "זו לא הפעם הראשונה שנעצר אך מדובר בבקשה ראשונה לאחר שחרורו ממעצר", ציין. "היחידה החוקרת מייחסת לו מעשים נוספים עליהם לא נחקר בפעם הקודמת. עילת המעצר היא חשש משיבוש החקירה".

עוד כתב השופט בהחלטתו כי "המעשים המיוחסים לחשוד הם חמורים, ונחקרים נוספים חשודים. אחד מהם נותר במעצר. החשדות נוגעות למעורבים נוספים ולפיכך אני סבור שעילת השיבוש התבססה".
עמדתו של נחמני היתה כי עילת השיבוש חסרת יסוד וכי אין מצדו של רייבוך כוונה לשבש אלא להיערך להליך השומתי "חסר היסוד" שנפתח נגד רייבוך "כדי למנוע שחרור התפוסים בהליך הפלילי" לטענתו. הנכסים התפוסים הללו הינם בשווי של 12 מיליון שקל.
עוד טען נחמני כי אין באפשרות רייבוך לשבש הליכים כשיש צו איסור יציאה מהארץ, אך נציגת המשטרה הפנתה את השופט לאותו דוח סודי לפיו יש לו יכולת לעשות זאת.