קצין הכנסת מרוויח כ-66 אלף שקל; היועמ"ש - 65 אלף שקל

"גלובס" חושף את שיאני השכר בקרב עובדי הכנסת ■ שכרם של קצין הכנסת, היועץ המשפטי של הכנסת והמשנה שלו מוצמדים לשכר השופטים

עו``ד איל ינון, יועמ"ש הכנסת / צלם: דוברות הכנסת
עו``ד איל ינון, יועמ"ש הכנסת / צלם: דוברות הכנסת

יוסי גריף, קצין הכנסת, הוא שיאן השכר מבין עובדי הכנסת ומרוויח כ-66 אלף שקל ברוטו בחודש; אייל ינון, היועץ המשפטי לכנסת, מרוויח כ-65 אלף שקל ברוטו בחודש; המשנה ליועץ המשפטי לכנסת מרוויח כ-64 אלף שקל ברוטו; מירי יכין, ראש אגף טקסים ואירועים, מרוויחה כ-56 אלף שקל ברוטו בחודש; ואילו ירדנה מלר-הורביץ, מזכירת הכנסת, ואלברט סחרוביץ, מנכ"ל הכנסת, מרוויחים כ-45 אלף שקל ברוטו בחודש (ראו טבלה מצורפת). כך עולה מתשובה לשאילתא שהגיש "גלובס" לכנסת על שיאני השכר בקרב עובדי הכנסת, לבד מחברי הכנסת. חשוב לציין שמדובר בשכר ברוטו ולא בשכר ברוטו למס, הגבוה בדרך-כלל עד 10% נוספים וכולל גם הטבות שניתנו בשווי כסף, למשל, רכב, טלפון נייד וכד'.

עוד בין מקבלי השכר הגבוה ביותר בכנסת: חיים אבידור, חשב הכנסת; דן עמר, מנהל חטיבת התפעול; ויותם יקיר, מנהל החטיבה להסברה וקשרי הציבור, שמרוויחים כל אחד כ-39 אלף שקל ברוטו בחודש על-פי חוזה אישי של שכר בכירים בשירות המדינה.

כזכור, שכר עובדי הכנסת, כמו השופטים וכמו שכר משרד מבקר המדינה, לא מפוקחים על-ידי הממונה על השכר באוצר ושכרם אינו מתפרסם באופן שוטף מדי שנה עם פרסום הדוח השנתי עב- הכרס של הממונה על השכר.

משרד המבקר מפרסם באתרו, מדי שנה, במקביל לפרסום דוח הממונה על השכר, את שכר עובדיו הבכירים, אבל שכר עובדי הכנסת ושכר השופטים נותר לא שקוף באופן סדיר עד היום, ושכר עובדי הכנסת פורסם לאחרונה רק במהלך 2013.

שכרם של קצין הכנסת, היועץ המשפטי של הכנסת והמשנה שלו, גבוהים יחסית (הן משכר ראש הממשלה והן משכר חברי הכנסת), בזכות מנגנון הצמדה לשכר השופטים. השופטים נהנים ממנגנוני הצמדה ייחודיים, ובראשם הצמדה לשכר הממוצע במשק. זה עניין משמעותי מאוד, כי בניגוד למדד השכר הממוצע במשק נמצא בשנים האחרונות בקצב עלייה שנתי ממוצע של כ-3%, והוא עלה בין השנים 1995 ל-2015 ב-116%. כך ששכרו של מי שמוצמד לשכר השופטים הנמצא באותה מערכת קפץ ביותר מפי 2 באופן אוטומטי - וזה עוד בלי תוספות הוותק הנהוגות בשירות המדינה.

כך יוצא למעשה שהשופטים וכל מי שצמוד אליהם נהנה מ"טייס אוטומטי" - עליית שכר קבועה של כ-4% מדי שנה. למנגנון הנדיב הזה הוצמדו גם בכירי הצבא, המשטרה ושירותי הסוהר, ולכן שכרם של כל הבכירים בגופים הללו מתנפח במהירות ומגיע לרמות של 80-90 אלף שקל ואף מתקרב ל-100 אלף שקל ברוטו בחודש.

כמובן שמנגנוני השכר הללו מקפיצים במקבל את הפנסיות התקציביות של ותיקי המערכת, כולל בכירי הכנסת שנכנסו למעגל של מקבלי הפנסיה התקציבית (הפנסיה התקציבית חלפה מן העולם בתחילת שנות ה-2000), ואלו מגיעות לחבילות של כ-15-25 מיליון שקל לכל בכיר, תלוי ברמת השכר האחרונה שלו.

בדרך-כלל הפנסיה התקציבית מעניקה זכות של 2% מדי שנת עבודה ועד למקסימום של 70% מהשכר האחרון, אבל אצל השופטים יש מנגנונים המאפשרים להם לפרוש עם פנסיה של 100% מהשכר האחרון.

בפנסיה הצוברת, לשם השוואה, היחס הזה (הקרוי בעגה המקצועית יחס התחלופה) מגיע ל-40%-50% בממוצע.

עשרת מקבלי השכר הגבוה בכנסת ב 2017
 עשרת מקבלי השכר הגבוה בכנסת ב 2017