סוס מנצח כן מחליפים: הדור החדש של הסובארו XV

הדור החדש של XV, הג'יפון הנמכר של סובארו, נראה דומה לקודם, אך למעשה הוא שונה מאוד ממנו, ולטובה, בעקבות השיפורים במנוע ותוספת של מערכת בטיחות אקטיבית חדשה

לא לא לגמרי ברור איך צריך להתייחס ל-XV. האם הוא רק גרסה של הסובארו אימפרזה שעליה הוא מושתת, או שמא יש לו זכות קיום כדגם בפני עצמו בקו המוצרים של היצרנית היפנית הקטנה. בכל מקרה, XV הוא אחד הדגמים הנמכרים ביותר של החברה, והגרסה היוצאת אחראית לכ-700 אלף מכירות בכל שנות ייצורו. עכשיו, בתקווה להגיע ל-1.1 מיליון יחידות בייצור לשנת 2018, סובארו, כמו רבים אחרים, נוקטת באסטרטגיית SUV לרענון ליין המכוניות שלה.

ובכן מה התחדש ב-XV? די הרבה, למען האמת, אפילו שהעיצוב הכללי - אשר שואב השראה משעוני G-Shock - נראה לרבים כדומה עד זהה לדגם היוצא. בחזית יש את השבכה המעוינת ומושחרת - המראה המותגי החדש - ומשני צדיה פנסי חזית צרים שבהם יחידות תאורת יום עם LED מעוצב. הפרופיל מעט עגול ורך יותר מאשר בדגם היוצא ויש כנפיים מושחרות בעיצוב מובלט יותר, חצאיות ותחתיות פגוש- מושחרות, וכמובן חישוקי גלגלים 18 אינץ' בעיצוב חדש, מסילות גג ומראות צד שמותקנות על הדלת, מה שמפנה את שדה הראייה בחלונות הצד. מאחור קל יותר להבחין כי מדובר בסובארו XV חדש - יש פנסים אחוריים מוגדלים, והדלת האחורית רחבה יותר ומאפשרת גישה משופרת לתא המטען.

תא הנוסעים כמעט זהה לזה של האימפרזה החדשה, אם כי ניכר שיפור באיכות החומרים וריבוי המתגים ידבר ללבם של גברים רבים. ברכבי ההדגמה מצאנו ריפודי עור מאווררים למושבים וכן דשבורד עם ציפוי עור ותפרים כתומים תואמים לגלגל ההגה. תחושת פרימיום לכל דבר.

מתחת לכל זה יש פלטפורמה גלובלית חדשה של סובארו, שעתידה לשמש את כל קו הדגמים של היצרנית, מאימפרזה ועד אאוטבק, בווריאציות שונות. זו פלטפורמה שמעבר להיותה מודולרית, גם מציעה קשיחות משופרת, עמידות טובה יותר בפני ריסוק וחומרים מתקדמים יותר; ליצרן היא עוזרת לצמצם עלויות ייצור ולנו הלקוחות מאפשרת ליהנות משלדה מהודקת ובטוחה יותר. בהקשר של XV, בסיס הגלגלים צמח ב-3 ס"מ. זה לא המון, אבל בכל זאת מתבטא בחלל פנים יותר מרווח וביותר מקום לרגליים של הנוסעים.

בתחום ההנעה פגשנו מנוע 2.0 ל' אטמוספרי מעודכן. המנוע מסדרת FB עבר מסכת עדכונים עמוקה שבמהלכה הוא השיל 12 ק"ג ממשקלו, קיבל הזרקת דלק ישירה והופחת בו החיכוך פנימי. ההספק עומד על 151 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-19.9 קג"מ ב-4,000 סל"ד. הכוח עובר לכל ארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים רציפה,שעודכנה עם רצועה צרה יותר ולחיים רחבות יותר שיחד מאפשרים יחסי העברה אינסופיים. אם בכל זאת בא לכם להתערב, יש אפשרות לפיקוד ידני וחלוקה וירטואלית ל-7 הילוכים.

בשורה נוספת יש בתחום הבטיחות: הופעת פתיחה בכורה בסובארו של מערכת Eyesight, שמתבססת על צמד מצלמות כדי לספק את כל הפונקציות של מערכות הבטיחות האקטיביות המודרניות, כולל בלימת חירום אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט ועוד. סובארו מציינת עשור למערכת הזו אשר זיכתה אותה בלא מעט פרסים ומגיעה אלינו רק עכשיו.

ההשקה התקיימה על מסלול סגור וקצר למדי. נהיגה מינימלית שלא אפשרה מצבי שיוט או תנועה עירונית, אלא רק נהיגת מסלול נמרצת למדי. בתנאים הנ"ל, הסובארו XV החדש גילתה נימוסים טובים יותר מזו היוצאת, עם זוויות גלגול שטוחות יותר, שליטה עדיפה במרכב והיגוי מדויק יותר, וגם בלימה יעילה ויציבה יותר. בתנאים הללו, של דוושה צמודה לרצפה וסל"ד גבוה, הייתה למנוע הבוקסר נוכחות ווקאלית ניכרת בתא הנוסעים.

קטע השטח היה אינטנסיבי וממצה יותר מהכביש. קצב מהיר על העפר גילה שאין קרקושים והרכב מרגיש אחוד ומוצק גם על פני חצץ ואבנים: המתלים עובדים נהדר. על ההצלבות (הרמת גלגלים לאוויר) התגברה מערכת בקרת המשיכה די בקלות בעזרת X-MODE - כפתור קסמים שמודיע לרכב שהנה אתה בשטח ועליו להתנהג בהתאם. אהבתי את זה שבקרת הירידה במורד עובדת גם בנסיעה לאחור, אם במקרה המנוע כבה בעלייה שנכשלה.

לא במקרה, סובארו XV הוא רכב הפנאי כפול-ההנעה הנמכר ביותר בישראל. הוא מציע שימושיות של מכונית פרטית וגם יכולת שמעבר לכביש ומראה אופנתי ונכון. הדור החדש שלו - לפי הטעימה הקצרה שניתנה לנו - נותן יותר מהכל. אפילו שעדיין אין לו מנוע מוגדש (בעתיד המנועים אמורים להתחלף ל-1.5 ל' ו-1.8 ל' מוגדשים), השיפור בדינמיות ובאיכות הכוללת מורגש מאוד, בוודאי למי שמכיר את סובארו, והקפיצה באיכות עשויה למשוך קהלים ממותגים אחרים שנרתעו מהתכליתיות של הדגם היוצא.

סובארו אימפרזה
 סובארו אימפרזה

*** הכותב היה אורח סובארו באוסטריה

חלק מהמתחרות

סיאט אטקה

140 אלף שקלים הוא מחיר גרסת הבסיס של סיאט אטקה. הממדים קומפקטיים מעט מה-XV ובסיס הגלגלים קצר ב-3 סנטימטרים, אבל המשקל העצמי נמוך ב-132 קילו ומנוע טורבו עם 150 כ"ס ו-25 קג"מ מאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-8.6 שניות בלבד. תא המטען מכיל 510 ליטר שימושיים וההנעה היא קדמית בלבד

סיאט/ צילום: רויטרס
 סיאט/ צילום: רויטרס

רנו קאדג'ר

ב-140 אלף שקל מציעה גרסת הבסיס של קאדג'ר ממדים חיצוניים ופנימיים נדיבים ותא נוסעים מתוחכם ועתיר טכנולוגיות. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו בנזין, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים ומייצר 130 כ"ס. התאוצה ל-100 אורכת 10.2 שניות. חבילת בטיחות מתקדמת מעלה את המחיר ל-145 אלף שקל

רנו / צילום: רויטרס
 רנו / צילום: רויטרס

יונדאי טוסון 2 ליטר

המחיר החדש של הטוסון 2 ליטר הוא 145 אלף שקל ותמורתו מקבלים ממדים נדיבים, תא נוסעים מרווח ומנוע 2 ליטר שמייצר 155 כ"ס ו-19.6 קג"מ. תיבת הילוכים אוטומטית מסורתית מסייעת להאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-11.1 שניות. חבילת האבזור התקני די מקיפה, כולל בטיחות מתקדמת

יונדאי / צילום: רויטרס
 יונדאי / צילום: רויטרס