הפועלים: חוב מגה גבוה ב-200 מ' ש' ממה שהציגו הנאמנים

בהתאם, לטענת הבנק, שכר הביניים של הנאמנים עומד "רק" על כ-4.5 מיליון, ולא 7 מיליון שקל

טרבלסי (מימין), גינדס וברטוב. סאגה בלתי נגמרת / צילום: איל יצהר
טרבלסי (מימין), גינדס וברטוב. סאגה בלתי נגמרת / צילום: איל יצהר

שכר הטירחה של הנאמנים שמונו לטפל בחוב העצום, למעלה מ-1.3 מיליארד שקל, שנוצר בקריסת רשת מגה - ממשיך להיות מושא למחלוקות. הפעם זה בנק הפועלים שחולק על שכר הביניים שמגיע לנאמנים, רו"ח גבי טרבלסי, עו"ד אהוד גינדס ועו"ד אמיר ברטוב, שלשיטתו צריך לעמוד על כ-4.5 או 6 מיליון שקל, ולא על 7 או 13 מיליון שקל, כפי שחישבו נאמני מגה.

לאחר שבסוף-השבוע שעבר הגישו נאמני מגה עוד דוח לבקשת בית המשפט מחוזי מרכז, במסגרת בקשתם לשכר ביניים, ובו עמד הרף התחתון של חישוביהם על שכר ביניים של 7 מיליון שקל - מגיב הנושה העיקרי של הרשת, בנק הפועלים, בעמדה משלו.

בתגובתו מצביע בנק הפועלים על רשימת נתונים שגויים - בהתבסס על הנספח לדוח שהציגו הנאמנים לבית המשפט - שלטענתו הובילו את הנאמנים להציג סכומי נשייה וסכומי חלוקה נטו גבוהים מהסכומים הנכונים.

תקנות השכר קובעות את שכר הנאמנים בהתאם ל"שכר החלוקה". כלומר, שכר-טרחה מתוך סך כל הנשייה שחולק בפועל לכל הנושים בכסף או בשווה כסף. למעשה, אם הכונסים מצליחים להחזיר כמה שיותר חובות לנושים, הם יזכו לכמה שיותר שכר-טרחה. החזר של, למשל, 80% מהחובות לנושים, יזכה את הנאמנים ב-11%-12% כשכר-טרחה.

לעמדת בנק הפועלים, סכום תביעות החוב גובה בכ-200 מיליון שקל ממה שחישוב הנאמנים; החלוקה לנושים עומדת על כ-312 מיליון שקל בלבד; ולפיכך אחוז החלוקה מתוך חוב הנשייה הוא רק 25%. במצב כזה הסכום שיכול היפסק לטובתם כשכר ביניים הוא חצי מהשיעור "הנכון": שיעור של 3-4 אחוזים מסכום החלוקה, קרי, חצי מהסכום שבין 9.3 ל-12.5 מיליון שקל. בשורה התחתונה מדובר על 4.5 או 6 מיליון שקל כשכר ביניים.

לאחרונה ולבקשת בית המשפט הציג ב"כ הכנ"ר את עמדתו לפיה תוצאת שכר הנאמנים הינה סכום שהוא גבוה בצורה "בלתי סבירה" וכי לשיטתו יש לעשות שימוש בסמכות המוקנית לו על פי תקנה 13 לתקנות שכר הנאמנים ולהפחית במקרה זה מהסכום שמותר להם, חוקית, לקבל.

כפי שכתב ב"גלובס" אלי ציפורי בתחילת השבוע, תקנות שכר הנאמנים הן אלו שמאפשרות את ההבדלים בחישוב שכר הטירחה, והמספרים של היקף החובות והיקף הנשייה בפועל משתנים בין השאר נוכח הגמישות בחוק עצמו של המושגים היקף חוב והיקף נשייה.

עו"ד אודי גינדס מסר:

"בנק הפועלים והחקלאים אינם בקיאים בעובדות והתחשיבים שלהם אינם נכונים. בתיק חדלות פירעון יוצא דופן, שבו החברה הבריאה, ההחזר לנושים הוא גבוה ונשמרה התעסוקה לכל העובדים, יש מי שבוחר להתעסק בזוטות ולנסות להוציא נתונים מהקשרם. ככל שידרש ניתן הסבר לכנ״ר ולבית משפט".