התקררות בשוק המיזוגים והרכישות הישראלי ב-2017

ירידה, לראשונה מזה 5 שנים: ההיקף הכספי של עסקאות המיזוגים והרכישות של חברות ישראליות הסתכם ב-12.2 מיליארד דולר, לעומת 16.8 מיליארד דולר ב-2016 ■ מה הצפי ל-2018?

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

לראשונה זה חמש שנים חלה ירידה במחיר הממוצע לעסקה במיזוגים ורכישות שבהם מעורבות חברות ישראליות. ההיקף הכספי של עסקאות המיזוגים והרכישות הללו ירד ב-2017 ב-27%, בעוד שמספר העסקאות עלה. כך עולה מנתוני דוח המיזוגים והרכישות של PwC Israel, לסיכום שנת 2017. לפי נתונים שנאספו ונותחו ב-PwC ישראל, ההיקף הכספי של עסקאות המיזוגים והרכישות הסתכם בשנה החולפת ב-12.2 מיליארד דולר, לעומת 16.8 מיליארד דולר ב-2016 (מנתוני 2017 הוחרגה עסקת מובילאיי ומנתוני 2016 עסקת טבע-אלרגן). מספר העסקאות ב-2017 גדל ב-9% ל-131, והמחיר הממוצע ירד ב-38% ל-142 מיליון דולר. ב-PwC מציינים, עם זאת, כי מספר העסקאות בשווי העולה על 100 מיליון דולר המשיך במגמת העלייה גם בשנה החולפת. 9% מהעסקאות שבוצעו נסגרו בשווי של 400 מיליון דולר עד מיליארד דולר, לעומת 5% אשתקד.

"אנו עדים לירידה נוספת בנתח של עסקאות בעלות שווי הנמוך מ-100 מיליון דולר, לכ-66% לעומת 68% ב-2016, ולעומת 85% ב-2012", נכתב בדוח. עסקאות בעלות שווי העולה על מיליארד דולר (כולל מובילאיי) קטנו לשלוש, לעומת חמש ב-2016 (כולל אלרגן), ובדומה לנתוני שנת 2015.

"עסקאות מסוג זה כבר לא חריגות כמו פעם בשוק הישראלי, מה שמעיד על המשך התפתחות והתחזקות שוק המיזוגים והרכישות בישראל", מציינת ליאת אנזל אביאל, שותפה וראש מחלקת העסקאות של Israel PwC. היא מעריכה עוד כי הירידה במחיר הממוצע לעסקה בשנת 2017 לא בהכרח מעידה על שינוי מגמה.

ב-PwC מציינים כי 45% מכלל העסקאות שנסגרו על-ידי משקיעים זרים היו ברמות מחירים של למעלה מ-100 מיליון דולר לעסקה, כש-34% מהן היו בשווי העולה על 200 מיליון דולר. חמש עסקאות שנסגרו על-ידי זרים ב-2017 היו בשווי של 0.4-1 מיליארד דולר, לעומת עסקה אחת בלבד ב-2016. ב-PwC רואים בכך עדות לחוזקו של השוק בישראל, והבעת אמון של שחקנים גלובליים בכלכלה המקומית.

מנגד, ישנה ירידה ברמות המחירים של רכישות שבוצעו על-ידי שחקנים ישראלים, ולא הייתה אף עסקה שבה גורם מקומי רכש חברה בשווי העולה על מיליארד דולר. ההסבר שמצאו לכך ב-PwC הוא העובדה שחברת התרופות טבע, שבעבר הייתה רוכשת חברות, עברה להתמקד דווקא במכירת נכסים ופעילויות. העסקאות הגדולות ביותר השנה היו רכישת השליטה ב-Ithaca על-ידי דלק, ורכישת ABM Italia על-ידי כתר, שתיהן בכחצי מיליארד דולר.

היקף רכישות
 היקף רכישות

התאוששות ברכישות מארה"ב

מהיכן הגיעו המשקיעים הזרים? במחקר של PwC נכתב, כי "חלה התאוששות מובהקת בנוגע לרכישות על-ידי חברות מארה"ב" - 37 עסקאות בהיקף 3.8 מיליארד דולר (בהחרגת עסקת מובילאיי), היקף כספי של כ-1.8 מיליארד דולר ב-2016. גם כאן טבע מעורבת: מכירת מוצרי חטיבת בריאות האישה לגופים אמריקאיים בשתי עסקאות בשווי כולל של 1.8 מיליארד דולר השפיעה על הנתונים.

לעומת זאת, נרשם קיטון בהיקף העסקאות של משקיעים ממזרח אסיה, מ-6.4 מיליארד דולר ב-2016 (כולל פלייטיקה, שנמכרה לקונסורציום סיני ב-4.4 מיליארד דולר) ל-2.7 מיליארד דולר ב-2017. אנזל אביאל מציינת שחל קיטון משמעותי בפעילות של רוכשים סינים, ולדבריה, המגבלות על הוצאת הון מסין, שהוטלו לפני כשנה, השפיעו על פעילות משקיעים בישראל, זאת בדומה לירידה בפעילות משקיעים סינים בשוק המיזוגים והרכישות הגלובלי לעומת אשתקד.

בקרב המשקיעים מהמזרח, יפן הייתה המובילה השנה, עם שתי השקעות בסך 1.7 מיליארד דולר: רכישת נוירודרם על-ידי מיצובישי טנאבה ב-1.1 מיליארד דולר, ורכישת מניות אורמת על-ידי Orix בכ-0.6 מיליארד דולר.

המצב של טבע השפיע גם על ירידה בהיקף העסקאות של ישראלים בחו"ל, מ-4.5 מיליארד דולר ל-2 מיליארד דולר, וגם השקעות הזרים בישראל קטנו בשנה האחרונה בכ-2 מיליארד דולר, ל-9.1 מיליארד דולר. עם זאת, ב-PwC מדגישים כי ללא עסקאות טבע, היקף השקעות החברות המקומיות בחו"ל נותר בין 2015 ל-2017 יציב יחסית, ואף גדל במקצת.

במקביל, היקף הרכישות שבהן שני הצדדים מגיעים מישראל נותר יציב בשנים האחרונות, סביב מיליארד דולר, וב-2017 הסתכם ב-1.1 מיליארד דולר. עסקה בולטת הייתה רכישת אלון USA על-ידי דלק.

לא רצים לעשות אקזיט מהיר

בחלוקה לפי מגזרים, ב-2017 עקף מגזר הפארמה ומדעי החיים את מגזר הטכנולוגיה (בניכוי עסקת מובילאיי), עם עסקאות ב-4.7 מיליארד דולר. מגמה זו הושפעה, לדברי PwC, ממכירת הפעילויות של טבע, מרכישת נוירודרם ומהשקעה פיננסית של אייפקס בסינרון. נרשמה ירידה בהיקף הכולל של עסקאות מגזר הטכנולוגיה, מ-7.5 מיליארד דולר ב-2016 ל-2.9 מיליארד דולר ב-2017, והעסקה הגדולה ביותר הייתה מכירת פלאריום בחצי מיליארד דולר. ב-PwC מעריכים שהירידה במגזר זה אינה סממן להאטה, אלא דווקא ביטוי למגמה שבה יזמים לא "רצים" לעשות אקזיט מהיר, ומעדיפים להשקיע בבנייה ובהשבחה של החברות, במטרה להעלות את שוויין. "התחזקות מגמה זו תאט כנראה את קצב העסקאות בתעשיית ההייטק, אך מנגד נראה יותר עסקאות ענק", צופה אנזל אביאל.

נתון מפתיע למדי העולה מהדוח הוא כי רק 9% מהעסקאות בוצעו על-ידי משקיעים פיננסיים, לעומת 19% בשנים קודמות. עם זאת, המספר וההיקף של העסקאות מצד גופים אסטרטגיים עלה ב-23% וב-4%, בהתאמה.

לדברי אנזל אביאל, "הופתענו לראות את הירידה בכמות ובהיקף העסקאות שנסגרו השנה על-ידי משקיעים פיננסיים, משום שאנו עדים להתעניינות מרובה מצד אלו בשוק המקומי. להערכתנו לא מדובר במגמה ארוכת-טווח, ואנו צופים שהעניין המוגבר של המשקיעים הפיננסיים יתבטא באופן בולט יותר בשנה הבאה".

ב-PwC מצרפים גם תחזיות לשנת 2018, ולדברי אנזל אביאל, "זו צפויה להיות מעניינת לא פחות מ-2017, עם מספר עסקאות גדולות שייתכן וייסגרו במהלך 2018, ביניהן מכירת 80% מנטפים תמורת 1.5 מיליארד דולר, ומכירת השליטה בהפניקס תמורת כ-0.7 מיליארד דולר.אנו סבורים, כי חברות ימשיכו במהלכים אגרסיביים בשווקים מרובים, בחיפושן אחר מהלכים אסטרטגיים שיאפשרו להשפיע במגזרן ולהרחיב נתח שוק".

להערכתה, רפורמת המס בארה"ב מכניסה רכיב של אי-ודאות, היות שלא ברור כיצד תשפיע על שיקולי חברות אמריקאיות להשקיע מחוץ לישראל. במקביל, הגאות בשוקי ההון, אם תימשך, יכולה להשפיע לרעה על שוק המיזוגים והרכישות, כתוצאה מהעדפה של חברות ללכת להנפקה.

היקף עסקאות לפי מגזרים
 היקף עסקאות לפי מגזרים