הערב: סבב נוסף לקראת הסכם עקרונות לרפורמה בחשמל

בוועד עובדי חברת החשמל אומרים שמספר העובדים שיפרשו בעקבות הסכם העקרונות יהיה 2,800: "'רק' 1,100 יותר מטבע, אבל אף אחד לא מדבר על זה"

גורמים בחברת החשמל ובוועד העובדים משוכנעים שהערב (א') ייחתם הסכם עקרונות של הרפורמה ההיסטורית במשק החשמל. לעומתם, גורמים בממשלה שומרים על איפוק וטוענים שעדיין נותרו לא מעט נושאים פתוחים.

הערב ייפגשו הצדדים לסבב דיונים נוסף בנושא הרפורמה במשק החשמל, במטרה לעשות צעד נוסף אל עבר הרפורמה המיוחלת.

הפגישה תיערך במשרדי הדירקטוריון של חברת החשמל בתל אביב, בהשתתפות הצוות הקבוע המנהל את המו"מ בחודשים האחרונים - נציגי משרדי האנרגיה והאוצר, ועד העובדים של חברת החשמל, ההסתדרות והנהלת החברה.

"הרעיון הוא לחתום הערב על הסכם עקרונות, ותוך חצי שנה לחתום על הסכם מפורט", טוען היום בשיחה עם "גלובס" גורם המקורב לוועד העובדים. אותו גורם מזכיר עוד כי 2,800 מעובדי החברה ילכו הביתה, "'רק' 1,100 יותר מטבע, ואף אחד לא מדבר על זה. הם אנשים מבוגרים ברובם, בגילאי 55-59, שעברו הסמכות וקורסים פנימיים של חברת חשמל, מי ייקח אותם לעבודות אחרות?".

הגורמים בצד הממשלתי של הדיונים, לעומת זאת, שומרים על איפוק: "לא ריאלי שנחתום הערב. נושא אבני הדרך בתשלום לעובדים הוא נושא דרמטי, וכל עוד הוא לא נסגר זה לא יהיו תנאים לחתימה".

בהנהלת חברת החשמל אמנם מפגינים אופטימיות, אבל משוכנעים שמוקדם מדי לפתוח את השמפניות: "עתידה להיות פגישה מכריעה. עם זאת, צריך לזכור שכבר היינו בסרט הזה ב-2014 ברפורמת יוגב. הצדדים היו קרובים אז לחתימה על הסכם הבנות תוך מספר ימים. הכל נדחה בגלל התנגדות שר האוצר דאז, יאיר לפיד. כולם רוצים לסגור, אבל הדינמיקה עדיין מאוד נפיצה בין הצדדים".

תשלום מיידי או מחולק

בעוד מרבית הדברים המהותיים בין הצדדים כבר סוכמו ברמה העקרונית, שני הנושאים עדיין נותרו פתוחים. הנושא הראשון הוא פעימות התשלום של התוספות לעובדי החברה, כלומר, פרישה מוסכמת של העובדים בתחנות הכוח שיימכרו, כנגד התוספות הכספיות.

המדינה מעוניינת לשלם את התוספות לעובדים (פנסיה ופיצויים) בשלוש פעימות על פני 8 שנות ביצוע הרפורמה, במועדים שיתאמו את מכירת תחנות הכוח. המטרה כמובן היא להבטיח את פרישה מוסכמת של העובדים בתחנות הכוח שיימכרו, כנגד התוספות הכספיות שסוכמו. לעומת זאת, הוועד מתנגד לביצוע התשלום בפעימות. לטענתם, עובדים שפורשים באופן מיידי לא צריכים לחכות כמה שנים עד שיקבלו את תשלום הפנסיה המוגדל.

נזכיר כי מבחינת העובדים, הרי שמסתמן כי במסגרת הרפורמה יפרשו 2,800 עובדים על פני 8 שנים. העובדים שיפרשו לאחר תקופת ההסכם יקבלו תוספת של עד 1,700 שקל לפנסיה, החל מגיל הפרישה. יצוין כי סכום זה נמוך משמעותית ממה שהבטיחה ההסתדרות לוועד העובדים - 2,500 שקל. העובדים שיעזבו במהלך ההסכם, לפני גיל הפרישה, יהיו זכאים לשיעור מוגדל של פיצויי פיטורים - 120% - ותוספת פנסיונית של 1,250 שקל.

סלע המחלוקת של הגמישות הניהולית

סלע מחלוקת נוסף בין הצדדים שעלול לדחות את חתימת ההסכם הוא גמישות ניהולית. נושא זה מורכב מסעיפים רבים הנוגעים ליחסי עבודה בין הנהלת החברה לעובדים, ובהם סמכות ההכרעה בנוגע לפיטורים, קליטת עובדים חדשים, מעבר לחוזים אישיים ועוד.

בימים האחרונים עמלו על נושא זה צוותים מקצועיים מיוחדים שמורכבים אנשי הוועד, ההסתדרות, ההנהלה והמדינה, והערב תוגש לשולחן הדיונים על הרפורמה ההצעה הסופית.

רשות החשמל: "על המדינה לפעול לביצוע הרפורמה בכל מקרה"

בדיונים האחרונים על הרפורמה, נציגי רשות החשמל הביעו עמדה לפיה המשק הגיע לנקודת אל חזור והרפורמה במשק החשמל נחוצה באופן מיידי. לתפיסת הגורמים הבכירים ברשות, "הרפורמה, שכוללת את הוצאת ניהול המערכת מחברת החשמל והפיכתו לגורם עצמאי, כמו גם מכירת תחנות החברה, אינה יכולים להתעכב עוד. עיכוב נוסף בביצועה משמעותו פגיעה בתפקוד משק החשמל ובצרכנים. למדינה יש אחריות כלפי הצרכנים וחובתה לקבוע את מבנה משק החשמל, ולמרות שעדיף לגבש רפורמה בהסכמה, על המדינה לפעול לביצועה בכל מקרה".

ברקע לדברים עומדת ההתייחסות האחרונה של ראש הממשלה לנושא ההתקדמות שחלה בנושא הרפורמה במשק החשמל, שעל פיה על הצדדים "למצות את ההליך המשפטי".

מה יקרה לתעריף החשמל? ברשות החשמל ממהרים להרגיע שלאורך חיי הרפורמה התעריף לא יעלה, ובסיומה התעריף אמור לרדת, בעקבות התייעלות חברת החשמל. איך זה מסתדר עם מיליארדי השקלים שהחברה צריכה להעביר לתוספות פנסיוניות ופיצויים שעליהם סיכמו נציגי הממשלה בדיונים על הרפורמה?

ברשות מסבירים היום בשיחה עם "גלובס": " זה נכון שיש הוצאות גדולות של החברה היום, שאותן היא אמורה להחזיר לאורך חיי הרפורמה. יחד עם זאת, החברה מתייעלת על פני שנות הרפורמה והוצאות השכר שלה ילכו וירדו. בתקופת הרפורמה אנחנו מקבעים את החלק הזה בתעריף שקשור להוצאות העובדים, הוא יקזז את עצמו על פני השנים. לאחר שנות הרפורמה, עלויות העובדים המוכרות בתעריף יירדו באופן משמעותי".

חוזה "take or pay"

כידוע, לחברת החשמל יש כיום חוזה לרכישת גז טבעי ממאגר תמר להפעלת תחנות הכוח שלה שעובדות על גז. לפי החוזה, שמסתיים רק בשנת 2028, המחיר הנוכחי שמשלמת חברת החשמל עומד כיום על קרוב ל-6 דולרים ליחידת חום. החוזה שבנוי בצורת "take or pay" מחייב את החברה לקנות את הגז עד לסיום העסקה. נקודת היציאה הקרובה מהחוזה מול תמר בעוד כשלוש שנים תאפשר לחח"י להוריד את המחיר ב-30% לכל היותר. אך גם המחיר יירד בשיעור המרבי המותר, הוא עדיין לא יגיע למחיר הגז שקיים כיום בשוק בישראל. החוזים האחרונים עליהם חתמה אנרג'יאן היוונית עומדים על כ-4 דולר ליחידת חום.

לשאלתנו האם הקונים של תחנות הכוח שעומדות להיות מופרטות יצטרכו להמשיך ולקנות על פי החוזה של חברת החשמל, לרשות החשמל עדיין אין תשובה חד-משמעית. "ההעדפה היא להשאיר את החוזה בידי החברה. החברה אמורה להקים ולתפעל שתי תחנות כוח במקום אלה שיופרטו, הן אלה שייקנו את הגז על פי ההסכם. אם לא תהיה ברירה, כלומר אם החברה לא תוכל להשתמש ב'טייק אור פיי' בגלל מכירת התחנות, אז יישקל פיצול החוזה. הכוונה היא שהתחנות יוצאו למכרז יחד עם החוזה אליו הן קשורות".