סגן נשיא בנוקיה: "אנחנו מעבירים חצי מהתקשורת בישראל"

מתיאו בורגיניון, סגן נשיא בנוקיה העולמית, מדבר על הטכנולוגיה שתאפשר לרכבת ישראל להסיע יותר נוסעים מבלי לרכוש קרונות

מתיאו בורגניון/ צילום: באדיבות נוקיה
מתיאו בורגניון/ צילום: באדיבות נוקיה

לאחרונה ביקר בישראל מתיאו בורגניון (Bourguignon), סגן נשיא בנוקיה העולמית שאחראי על התחום העסקי והמגזר הציבורי בחברה. בורגניון הגיע לכאן על רקע זכייתה של נוקיה - אשר סניפה הישראלי מנוהל על ידי אריק טל - יחד עם מוטורולה, בפרויקט ענק להקמת רשת סלולרית פרטית מבצעית לרכבת ישראל (GSM-R). הרשת אמורה להגביר את בטיחות הנסיעה ולשפר את היעילות התפעולית של מערך הרכבות. מדובר בפרויקט בהיקף של 350 מיליון שקל, ואפשר להניח שהרכבת תצא למכרזים נוספים בשנים הקרובות, במסגרת התוכניות להרחבת הקווים. הרכבת מבקשת תדרים למיזם הזה כבר שני עשורים לפחות, אך היא קיבלה אותם ממשרד התקשורת רק לאחרונה.

- מה מטרת הביקור שלך בישראל?

בורגניון: "הגעתי לכאן כיוון שחשוב לי לפתח את פעילותנו במגזר העסקי והמוסדי בישראל. המותג נוקיה מוכר בישראל בהקשרים אחרים: המגזר הצרכני מזהה אותנו עם הטלפונים הסלולריים שלנו מהעבר (כיום מיוצרים טלפוני נוקיה על ידי חברה אחרת בשם HMD - ג.פ). חברות התקשורת מזהות אותנו עם תשתיות תקשורת - סלולריות, קוויות, אופטיות ואחרות - שמעבירות דרכן כמחצית מתקשורת האינטרנט בישראל. הגיע הזמן שגם המגזר העסקי והמוסדי בארץ ייהנו מפתרונות התקשורת שלנו, מהם נהנים מקביליהם בעולם.

"ניצלתי את הביקור בישראל על מנת לפגוש לקוחות ושותפים עסקיים, וזאת כמובן על רקע זכייתנו ביחד עם מוטורולה בפרויקט ה-GSM-R, רשת סלולרית פרטית סגורה לשימוש רכבת ישראל, לצורך העברת האיתותים והשיחות הפנימיות באופן מהימן ובטוח".

אנטנות סלולריות לאורך המסילות

- איך הפרויקט יפעל?

"במסגרת הפרויקט נפרוש אנטנות סלולריות לאורך המסילות ונחבר אותן למרכזי ליבה בהן נלקחות ההחלטות ומנותבות השיחות".

- מה הרכבת מקבלת מכם?

"ברור שמדובר בעסקה חשובה עבור נוקיה, אולם בראש ובראשונה צריך להדגיש את החשיבות של הפרויקט בראיה לאומית. זו לא 'עוד' רשת סלולרית רגילה. זו רשת לשימוש בלעדי של עובדי הרכבת ושל מערך הרכבות. בזכות הרשת הזו אפשר להכניס יותר רכבות ולשרת יותר נוסעים על גבי מסילות הרכבת הקיימות, ואפשר לייעל ולאבטח את מערך האיתותים החיוני לנסיעה בטוחה של הרכבת.

"בדרך כלל כשרוצים לשנע יותר נוסעים, בונים עוד מסילות, קונים עוד קרונות וקטרים - מדובר בהשקעות עצומות. והנה מגיעה טכנולוגיה שמסוגלת להגדיל את כמות הנוסעים בקטע מסילה נתון כיוון שהיא מאפשרת לצמצם את מרחקי הביטחון הקיימים כיום בין רכבת לרכבת וזאת מבלי להתפשר על בטיחות הנסיעה. התוצאה הצפויה היא שיותר אנשים ישתמשו בתחבורה ציבורית אמינה, יעילה ובטוחה.

- המוצר הזה כבר קיים בעולם?

"האתגר של הגברת בטיחות הנסיעה, במקביל לשיפור היעילות התפעולית, מטופל בעולם כבר שנים רבות. במשך עשרים שנה פרסנו רשתות GSM-R ב-20 מדינות, אצל 100 חברות רכבת, שמשרתות למעלה מ-70,000 ק"מ של מסילות רכבת, מה שהופך אותנו לספק ה-GSM-R מספר אחת בעולם במספר רשתות מסחריות ובאורך של קווי GSM-R פועלים. הפרויקט האחרון שלנו הוא בישראל ואנו גאים מאוד על הזכייה עם מוטורולה".

"צריך להבין שמימוש פרויקט GSM-R תלוי בזמינות של 'ספקטרום', דהיינו תדרים סלולרים ייעודיים שלא יופרעו על ידי שידורי חברות הסלולר האחרות במדינה. אני מודע לעובדה שרכבת ישראל המתינה שנים ארוכות לרגולטור שיקצה עבורה תדרים, ולאחרונה זה אכן קרה, מה שאיפשר לפרויקט לצאת לדרך".

- אתה אומר שמדובר ברשת קריטית. תסביר.

"זה נכון שהרכבת הסתדרה בלי רשת ה-GSM-R, אולם מרגע שהיא נכנסת לפעולה ונושאת על גבה מידע קריטי כגון איתותים, היא חייבת להיות אמינה לחלוטין, ללא פשרות. חברות רכבת רציניות בעולם כולו לא היו ניגשות לפרויקט כזה לפני שבדקו ואישרו את הטכנולוגיה.

"טכנולוגית ה-GSM-R היא רק דוגמה אחת של mission critical technology (טכנולוגיה למשימות קריטיות), תחום בו נוקיה משקיעה רבות. יש מגוון של ארגונים, כולל ממשלות, חברות חשמל, חברות תחבורה, מים, נפט, גז וכרייה וכן חברות גדולות בהם מוסדות פיננסיים ובריאות, שמביעים עניין גובר בתחום. תהליך הדיגיטליזציה אשר עוברים ארגונים אלה והמודרניזציה של הרשתות תומכים במגמה.

"הארגונים האלה צריכים לסמוך על רשת התקשורת שלהם שתעביר מידע חיוני בביטחון מלא ובמהימנות מקסימלית. התקשורת שנבנתה עבורם בעשורים האחרונים היא מסורבלת, לעיתים מיושנת, מרובת מערכות שונות זו מזו, ובדרך כלל לא מאובטחת מספיק אל מול האיומים החדשים. אנחנו יודעים לבנות עבור הארגונים האלה רשת דיגיטלית אחודה, מודרנית ומאובטחת, שתשרת אותם עוד שנים רבות. שימור השקעה מחד, ושיפור ביצועים מאידך".

פתרון מקיף לעיר החכמה

- מדוע הארגונים בישראל לא שמעו עליכם עד כה?

"זה לא מדויק. רשת בקרת התקשורת של חברת החשמל הישראלית הוקמה על ידנו לשביעות רצונם, ואף זכתה בדצמבר 2015 בתחרות השנתית של מגזין 'אנשים ומחשבים' הישראלי. פרט לזאת ישנם לא מעט מוסדות פיננסים ואחרים בישראל אשר נהנים מהפתרונות שלנו באמצעות חברות התקשורת הגדולות כגון בזק וסלקום. מוסדות אלה יצאו בדרישות ספציפיות לקבל פתרונות תקשורת כשהם דורשים במפורש את פתרונות נוקיה - ואנו גאים בכך. כשאתה מראה לגוף מקצועי אצל לקוח מוסדי שאתה לא נופל מאחרים, ובמקרים רבים אף עולה על הפתרונות שהוא רגיל לקנות שנים, הוא מקבל את ההחלטה הנכונה. כשאתה נותן לו נתונים אמפיריים על נתחי שוק בחו"ל, ומאפשר לו לדבר עם לקוחות מרוצים מסביב לעולם - אנחנו מנצחים".

באילו תחומי תקשורת קריטית נוספים אתם מעורבים?

"אנחנו מעורבים או מובילים כיום מספר מיזמים מרתקים ברחבי העולם. לאחרונה הדגמנו בהצלחה רבה למשרד ביטחון פנים מרכזי באירופה את פתרון ה-Public Safety שלנו לכוחות מגיבים ראשונים. הפתרון כולל רשת פרטית לפריסה טקטית בשטח, לרבות תקשורת PTT קולית ווידאו ברשת סגורה, כולל במקומות שבהם לא תמיד יש קליטה סלולרית".

"תחומים נוספים שבהם אנחנו מעורבים הם IoT וערים חכמות. הקמנו קהילה בת למעלה מ-100 חברות המשתפות פעולה בתחום, כדי לספק יחד פתרון מקיף לעיר החכמה - מחיישנים הפזורים בשטח ועד למערכת שליטה ובקרה חכמה על העיר. בישראל אנו פועלים בגזרה הזו באמצעות סלקום כשותף אסטרטגי שלנו.

"מיזם מעניין אחר באירופה הוא LTE Ground to Air בו אנו מאפשרים תקשורת דור 4G לנוסעי מטוסי נוסעים באירופה הטסים מעל גבולות מדינתיים, תוך שמירה על רצף התקשורת גם כשהם טסים גבוה ומהר, וחולפים בין מדינות. ישנם מספר אתגרים מרכזיים בפתרון כזה, כגון התמודדות עם מהירות טיסה גבוהה של כלי הטיס, שימוש בספקטרום תדרים מוסכם גם כשהמטוס חוצה גבול בין מדינות וכו'".

- נוקיה פעילה בתחום הרכב האוטונומי?

"אנחנו מעורבים בניסויים במערכות התראה לנהגים לצורך צמצום תאונות דרכים. כיום מרבית מערכות ההתראה מוגבלות לטווח 'הראיה' של החיישנים המותקנים ברכב. בעתיד הקרוב נוכל להיעזר גם בחיישנים שמותקנים על רכבים אחרים בסביבתנו ו/או בצידי הדרך. לשם כך נדרשת רשת תקשורת מהירה בעלי זמני תגובה קצרים ביותר, שתוכל להעביר התראות בזמן אמת. אנחנו משתתפים במספר ניסויים בעולם, בשיתוף פעולה עם AT&T, פורד וקוואלקום".