"מגמת עליית המחירים ברשתות המזון תימשך גם ב-2018"

אחרי שנה חזקה לרוב הרשתות הבורסאיות הגדולות, בראשות שופרסל, באי.בי.אי מעריכים: "ב-2018 לא נראה עלייה משמעותית בתחרות"

סופרמרקט / צילום: איל יצהר
סופרמרקט / צילום: איל יצהר

אחרי שנה שנעה בין חיובית למצוינת עבור מרבית רשתות הקמעונאות הבורסאיות הגדולות בראשות שופרסל , במיוחד בכל הנוגע לתשואת המניות וכן בתוצאות הכספיות, באי.בי.אי סבורים כי המניות מתומחרות בשווי מלא. בהתאם, בבית ההשקעות מעניקים להן המלצות של "תשואת שוק" במחירי יעד דומים או קרובים לשוויין הנוכחי.

במבט קדימה, באי.בי.אי סבורים כי מחירי מוצרי הצריכה ימשיכו לעלות, וזאת לאחר שב-2017 רשמו לראשונה עלייה מאז 2011, וצופים כי "מגמת עליית המחירים תמשיך גם ב-2018 באופן מתון והדרגתי".

לפי ההערכות, גם זירת המאקרו, מהלכי התייעלות וכניסה לתחומי פעילות חדשים יתמכו ביכולת להעלות מחירים, והצפי באי.בי.אי הוא "לשיפור קל ברווחיות, למרות העלייה בשכר המינימום", ובהסתכלות כוללת שם מציינים כי "הענף נמצא בתקופה שקטה, ונגיד שאפילו משעממת".

עוד הם מציינים בנושא כי "מאחר שלא נראה שלרשתות יש אינטרס לפתוח במלחמת מחירים, אנו סבורים כי בשנה הקרובה לא נראה עלייה משמעותית ברמת התחרות בענף, ולכן גם צפויה עליית מחירים הדרגתית".

המלצות
 המלצות

זעזוע מיינות ביתן?

למרות זאת, באי.בי.אי משרטטים שני תרחישים מרכזיים לראייתם שעלולים להפר את השקט. הראשון בהם הוא טלטלה ברשת הפרטית יינות ביתן, שרכשה את רשת מגה ב-2016 תמורת כ-455 מיליון שקל והפכה לרשת קמעונאות המזון השנייה בגודלה בארץ, אחרי שופרסל.

יינות ביתן עלתה לכותרות בקיץ האחרון בעקבות סכסוך מול קבוצת נטו אחזקות של דודי עזרא, שהפסיק את אספקת הסחורה של הקבוצה לרשת שבשליטת נחום ביתן ועורר שמועות (שלא אומתו) בנוגע למצבה הפיננסי של יינות ביתן. בהקשר זה נציין כי אתמול (ב') דווח על סוף הסכסוך המסחרי בין נטו ויינות ביתן. 

דורין פלאס, מנהלת מחלקת מחקר באי.בי.אי, ושירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות באי.בי.אי, סבורות כי "במקרה שיינות ביתן תיכנס לסחרור בעקבות רכישת מגה, שוק המזון יחווה טלטלה עזה בפעם השנייה בתוך זמן קצר. במצב בו יינות ביתן לא תצליח להתייצב, אנו מעריכים כי יהיה צמצום בשטחי המסחר (בניגוד למה שקרה עם מגה, אז נבלעו שטחי המסחר אצל השחקניות הקיימות), לצד חיזוק כוח המיקוח של המתחרות מול יצרניות המזון וירידה ברמת התחרות בענף, מה שייטיב עם הרשתות האחרות".

רמי לוי נכנס לערים

תרחיש נוסף, שבניגוד לראשון, לפי אי.בי.אי עשוי להגביר את התחרות, קשור לתוכניותיו של רמי לוי  להיכנס לפעילות בתוך מרכזי הערים באמצעות פתיחת סניפים שם. בבית ההשקעות מציינים כי "מדובר במהלך שיכול לחולל תחרות בפורמט העירוני, שכרגע נמצא ברגיעה".

עד כה רמי לוי פתח סניף אחד בלבד בפורמט זה. לפי תוכניותיו, הרשת תפתח בין 10 ל-20 סניפים בשנה, אולם פלאס ואחיעז צופות כי "הפעילות העירונית תחל במהלך 2018 בקצב מתון יחסית".

עוד הן מעריכות בנוגע למהלך זה כי "כניסה מהירה לסניפים העירוניים עלולה לפגוע בשלב הראשון בשופרסל, שנהנית ממובילות בפורמט זה לצד רמת תחרות נמוכה".

לגבי הרשת שבשליטת דסק"ש מקבוצת אי.די.בי, שמסכמת את 2017 בחיוב, מעריכים באי.בי.אי כי "המחיר הנוכחי של מניית שופרסל מגלם כמעט במלואו את מובילות השוק שלה ואת השפעת רכישת ניו-פארם".

בסיכום שנתי, מניית שופרסל בולטת מעל מתחרותיה, עם זינוק של כ-70% בערכה, שהכניס אותה השנה למדד תל-אביב 35 (בו היא מצטיינת עם התשואה השנתית הטובה ביותר מבין חברות המדד), ונסחרת בשווי שוק נוכחי של 5.5 מיליארד שקל - מרחק נגיעה משווי השיא (5.6 מיליארד שקל) שרשמה מוקדם יותר החודש.

בהתייחסות להשפעות שילובה של רשת הפארם, שעיקר סניפיה נרכשו על-ידי שופרסל מידי קבוצת המשביר תמורת כ-128 מיליון שקל, פלאס ואחיעז מעריכות כי בשלב ראשון "אנו צפויים לראות פגיעה קלה בתוצאות לצד מיקוד משאבים ניהוליים להשבחת הנרכשת. בנוסף, כניסה אפשרית של אמזון לישראל עלולה להוות גורם תחרות משמעותי בתחום הפארם בטווח הבינוני".

לגבי רמי לוי, ש"הסתפקה" השנה בטיפוס של כ-20% בערכה, לשווי נוכחי של כ-2.45 מיליארד שקל, ההערכות הן כי "ברבעונים הקרובים אנו צפויים לראות את מחיר החדירה לעיר על המרווחים, על רקע העובדה שההתרחבות לפורמט העירוני מצריכה התנהלות שונה, לצד שיפור בפעילות המסורתית. בנוסף, מהלכי התייעלות והרחבת המותג הפרטי לצד זכיית החברה במרכז ליבוא בשר טרי, צפויים להיטיב עם התוצאות בשנה הקרובה".

בעניינה של רשת ויקטורי  שבשליטת משפחת רביד, שמנייתה התחזקה השנה בכ-6% לשווי שוק של כ-600 מיליון שקל, מציינים באי.בי.אי כי "ויקטורי צפויה להתמקד בשנה הקרובה בשיפור המכירות למ"ר והרווחיות, והיא צפויה לרשום שיפור במרווחים הודות למהלכי התייעלות (בין היתר בתחום השכר) ושיפור תנאי הסחר".

לגבי מנייתה, מציינים בבית ההשקעות כי היא נסחרת במדד ה-SME60 "ובשל כך חשופה יותר לפדיונות בקרנות הנאמנות המנייתיות (ככל שיהיו) בהמשך השנה".

שנה קשה לטיב טעם

מי שבלטה בניגוד למגמה השנה, הייתה מניית טיב טעם , עם צלילה של כ-20% בערכה, לשווי חברה נוכחי של כ-260 מיליון שקל. על רקע ירידת הערך הניכרת, המלצת אי.בי.אי למנייה זו היא "תשואת יתר" במחיר יעד גבוה בכ-30% משווייה הנוכחי, ומוסיפים כי "בתקופה האחרונה המניה סבלה מלחץ, שנבע בעיקר מהיבטים מסחריים.

גם מניית טיב טעם חשופה לפדיונות מצד הקרנות המנייתיות (ככל שיהיו). לגבי פעילות הרשת, מציינים שם כי היא "צפויה לרשום שיפור ברווחיות על רקע צמצום ההפסדים מעדן טבע מרקט והשלכות יישום התוכנית האסטרטגית משנת 2016".

תוצאות 2017: שיפור בתנאי השוק ורגיעה בתחרות

רשתות קמעונאות המזון הנסחרות בבורסה נהנות מזה תקופה לא קצרה משיפור בתנאי השוק ורגיעה בתחרות. זאת כששופרסל ממשיכה ליהנות מפירות התוכנית האסטרטגית ותוכנית ההתייעלות שגיבשה לפני כמה שנים, ואילו רמי לוי ו-ויקטורי נהנות מהמשך התרחבותן. אלה המספרים הבולטים של 3 הרשתות הבולטות, שמניותיהן נסחרות בבורסה ברבעון השלישי של השנה:

27% הוא שיעור הזינוק ברווח הנקי של שופרסל לרבעון השלישי, שהגיע ל-65 מיליון שקל. למרות שחיקה של קרוב ל-1% בהכנסות הרבעון של שופרסל, שהסתכמו בקצת יותר מ-3 מיליארד שקל. הרשת, שמנוהלת על-ידי איציק אברכהן, נהנתה מעלייה של 5% ברווח הגולמי שלה, תוך שיפור שיעורו מהמכירות. את המגמה מייחסת הרשת בעיקרה ל"שיפור בתנאי הסחר, תרומת המרכז הלוגיסטי בשוהם, גידול בנתח המותג הפרטי ותמהיל המבצעים".

למרות עלייה בהוצאותיה, בין היתר בשל עליית שכר המינימום, וכן עלייה בהוצאות פחת, הרווח התפעולי של שופרסל קפץ ב-11% ל-115 מיליון שקל ובדומה לשורה הגולמית, גם פה נרשם שיפור בשיעורו מהמכירות.

בנוסף נהנתה שופרסל מירידה של 28% בהוצאות המימון שלה, נטו, ל-28 מיליון שקל, שבאו לידי ביטוי בשורה התחתונה.

שופרסל, רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל, מפעילה 276 סניפים בשטח כולל של כ-495 אלף מ"ר ומעסיקה כ-12.5 אלף עובדים.

6.4% הוא שיעור הירידה במכירות בחנויות זהות שהציגה רשת רמי לוי בסיכום רבעוני, וזאת לצד עלייה של כ-3% בסך הכנסותיה הרבעוניות, בתמיכת פתיחת סניפים חדשים, ל-1.28 מיליארד שקל. ברמי לוי מייחסים את הירידה במכירות בחנויות זהות בעיקרה למבצעי הורדת מחירים, "דבר המתבטא בהורדת מחיר לפריט ממוצע (בשיעור של כ-5% ביחס לסוף התקופה אשתקד)".

עוד מציינים ברשת לגבי הורדת המחירים, כי היא מתבצעת בעיקר בהשפעת "מבצעי הורדת מחירים בתקופת החגים ומחדירה מסיבית של מוצרי המותג הפרטי, שמחירם לפריט זול יותר מהמוצר התחליפי, אותו רכשו הצרכנים בתקופה המקבילה".

בהתאם להסבריה, לדברי הרשת "הירידה בשורת המכירות הנובעת מחדירת המותג הפרטי, לא השפיעה על שורת הרווח הגולמי", בו מציגה רמי לוי שיפור רבעוני של 5% ל-285 מיליון שקל, תוך שיפור שיעורו מהמכירות, כשבנוסף להשפעות המותג הפרטי, המגמה החיובית מיוחסת לשיפור תנאי הסחר.

הרווח התפעולי של הרשת לרבעון עלה ב-2% ל-39 מיליון שקל, תוך שחיקה מזערית של שיעורו מהמכירות בהשפעת עלייה בהוצאות מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות, לצד הוצאה חד-פעמית של 1.4 מיליון שקל לסילוק תביעה, ובשורה התחתונה רשמה רמי לוי שיפור דומה (כ-2%) לרווח נקי של 30 מיליון שקל.

רמי לוי הפעילה בסוף הרבעון השלישי 45 סניפים, בנוסף ל-3 סניפים הפועלים בזכיינות.

11% הוא שיעור השיפור במכירות רשת ויקטורי לרבעון השלישי של השנה, שהסתכמו ב-406 מיליון שקל, ובדומה לרמי לוי אלה הושפעו גם הם מצמיחת הרשת ופתיחת סניפים חדשים, אולם בניגוד לשתי מתחרותיה, ויקטורי הצליחה בסיכום רבעוני ליהנות מעלייה של 1% במכירות של חנויות זהות.

כך, הרווח הגולמי הרבעוני של ויקטורי עלה ב-10% ל-97 מיליון שקל, אולם למרות זאת הרשת מציגה שחיקה קלה בשיעור הרווח הגולמי מהמכירות, בהשפעת עיתוי החגים והעמקת המבצעים לקראתם, וכן "הגדלה ניכרת של מכירות האינטרנט, תוך כדי הקטנה של הרווחיות הגולמית".

השיפור בפעילות בא לידי ביטוי גם ברווח התפעולי, שצמח ב-13% ל-11 מיליון שקל והרווח הנקי עלה ב-11% ל-8 מיליון שקל. ויקטורי מפעילה 46 סניפים.

דוחות רשתות הקמעונות רבעון 3 2017
 דוחות רשתות הקמעונות רבעון 3 2017