חברת האנרגיה הסולארית סולאיר מקדמת גיוס בת"א

את ההנפקה תוביל ווליו בייס, והיא מתוכננת להתבצע במהלך הרבעון הראשון של 2018

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

חברת האנרגיה הסולארית סולאיר ישראל מקדמת הנפקה בבורסה בת"א - כך נודע ל"גלובס". את ההנפקה המתוכננת, שעדיין נמצאת בשלב ראשוני, תוביל חברת ווליו בייס, כשעדיין לא ידוע אם הגיוס, שאמור להתבצע במהלך הרבעון הראשון של 2018, יהיה באמצעות הנפקת מניות, אג"ח או שילוב של שניהם. היקף הגיוס המוערך הוא כמה עשרות מיליוני שקלים, המיועדים להמשך השקעה בפרויקטים שונים בהם מעורבת החברה כיום וכאלה המתוכננים על ידה.

כיום כבר נסחרות בבורסה בת"א מניותיהן של חמש חברות אנרגיה סולארית "טהורות": אנרג'יקס, אנלייט, סאנפלאואר, אלומיי קפיטל וסולגרין, כשלצידן פועלות בתחום חברות נוספות שעיקר עיסוקן בתחום הנדל"ן והתשתיות, ובהן שיכון ובינוי ולהב אל.אר.

סולאיר ישראל, כפי שעולה מאתר החברה, הוקמה בשלהי שנת 2009 על ידי קבוצת יזמים מספרד ומישראל, בעלי ניסיון בינלאומי עשיר בעולם האנרגיה בכלל ובתחום הסולארי בפרט. החברה עוסקת בייזום, פיתוח, הקמה ותפעול של מתקני ייצור חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת וקונבנציונלית.

סולאיר ישראל הינה חברה בקבוצת SOLAER הספרדית, מהמובילות בשוק הסולארי בספרד על פי אתר החברה. במהלך חמש השנים האחרונות החברה יזמה, פיתחה והקימה בישראל כ-100 פרויקטים בהספק כולל של כ-60 מגוואט. החברה עוסקת בכל שלבי הפיתוח והביצוע של פרויקטי אנרגיה, כשבפרויקטים מורכבים במיוחד נשענת סולאיר על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות הנדסיות מובילות בעולם.

משרדי החברה נמצאים בפארק המדע בנס ציונה והיא מעסיקה עשרות עובדים, כשלצורך הקמה ותפעול פרויקטים היא מגייסת, בעצמה או במיקור חוץ, מנהלים ועובדים נוספים. הפרויקט המרכזי של סולאיר ממוקם ברמת חובב, אליו נכנסה בשיתוף פעולה עם אנרג'יקס הבורסאית, הנמצאת בשליטת אלוני חץ, כששתי החברות הקימו מיזם משותף שאנרג'יקס מחזיקה 70% ממנו וסולאיר ב-30%. המיזם הזה מהווה כיום את עיקר הפעילות של סולאיר, אולם בחברה מתכננים להתרחב, גם באמצעות ההנפקה, להקים ולפתח שדות סולאריים בארץ ובעולם, מעבר להסכם.

סולאיר, כמו חברות אחרות הפועלות בתחום האנרגיה הסולארית, נהנית מרוח גבית חזקה מאוד משני גורמים מרכזיים: צניחת מחירי הפאנלים הסולאריים בעולם בשנים האחרונות, שמאפשרת כיום לייצר חשמל מחוות סולארית במחיר תחרותי ואף זול יותר מפחם וגז טבעי; וקפיצה משמעותית בהיקף הפעילות בתחום הסולארי בישראל בשנה האחרונה, לאחר עצירה בשנים הקודמות. אגב, למרות שמחירי המכירה של הפרויקטים ירדו בחדות בשנים האחרונות, החברות הפועלות בתחום עדיין רואות תשואות דו ספרתיות במרבית המיזמים.

אתמול (ב') נסגר מכרז נוסף (השני מתוך שישה שאמורים לצאת לפועל עד אמצע 2019) של רשות החשמל, להקמת 105 מגוואט של חוות סולאריות בתעריף הנמוך ביותר אי-פעם - 19.78 אגורות לקוט"ש, נמוך ביותר מחצי מהמחיר אותו משלמים צרכנים ביתיים לחברת החשמל. סולאיר אנרג'יקס זכתה במכסה להקמה של 40 מגוואט. החוות הסולאריות הקרקעיות אמורות לקום בתוך כשנתיים.

בחודש מארס השנה נסגר המכרז הראשון להקמת שדות סולאריים בהיקף כולל של כ-1,000 מגוואט, במחיר של 19.9 אגורות לקוט"ש. אז זכתה סולאיר אנרג'יקס במכסה להקמת שדה בהספק מצטבר של 70 מגוואט.