800 מיליון ש' בקרן שביתות של התעשיינים - האם טבע תפוצה?

במשך יובל שנים מפרישות חברות במשק סכום חודשי לקרן הדדית של התאחדות התעשיינים, שמטרתה לפצות אותן כאשר נגרמים להן נזקים כך ■  בשנים האחרונות הקרן העבירה 50 מיליון שקל לכיל בעקבות שביתת עובדים ממושכת ■ הערכות שטבע תפנה בקרוב בבקשה לפיצוי

בעיצומו של המשבר בחברת התרופות טבע, בשל המהלך השנוי במחלוקת לפיטוריהם של כ-1,750 מעובדי החברה בישראל וצעדי המחאה שהם מקיימים ביחד עם ההסתדרות הכללית וההסתדרות הלאומית ברחבי הארץ - בקרן ההדדית של המעסיקים מסרבים לענות על שאלות שנוגעות לסיוע אפשרי שהיא תעמיד לטבע.

התאחדות התעשיינים הקימה את הקרן ההדדית כבר ב-1967, במטרה לסייע למפעלים שחברים בה לצמצם איומי שביתה מצד עובדים כאמצעי להפעלת לחץ במשא ומתן על תנאי עבודתם, או במקרה של שביתות אצל ספקים חיצוניים, שמשבשים או עוצרים אספקה של חומרי גלם או שירותים באופן שפוגע בתהליכי הייצור.

ביו"ר הקרן עומד התעשיין דני הלמן, שבעבר היה חבר בדירקטוריון חברת החשמל, והמנכ"ל שלה הוא מנכ"ל התאחדות התעשיינים לשעבר, יהודה (יודק'ה) שגב. הנהלת הקרן, כמו גם התאחדות התעשיינים שהקימה אותה, סירבו לענות של שאלות "גלובס" שנוגעות לפעילות הקרן נוכח המשבר בטבע, ועל סכומי הכסף שבמשך השנים הופקדו בקרן בידי תעשיינים.

עם זאת, מקורות בהתאחדות התעשיינים סיפרו על "קופה גדולה" שהקרן צברה במשך שנות פעילותה הארוכות, ונוקבים בסכומים מוערכים שבין 700 מיליון ל-800 מיליון שקל. מדובר בכספים שחברות במשק מפרישות לקרן באופן שוטף. הסכומים שהחברות מפרישות לקרן משתנים לפי מספר העובדים שהן מעסיקות, גודלן והיקף פעילותן. "בחלק מהמקרים יש חברות שמזרימות לקרן אלפי שקלים בחודש", אמר גורם בהתאחדות.

התאחדות התעשיינים מסרה ל"גלובס" בתשובה לשאלה אם טבע פנתה לקבלת שיפוי מהקרן בגין השביתה באתרי החברה בשבוע וחצי האחרונים, כי "טרם נתקבלה מחברת טבע תביעה בגין שיפוי על נזקי השביתה. באם תתקבל, הנושא יטופל בהתאם לתקנון ולנוהלי הקרן".

התאחדות התעשיינים, כמו גם יו"ר הקרן הלמן, סירבו לפרט ולמסור פרטים נוספים אודות פעילות הקרן. "אני לא עונה על שאלות שקשורות לקרן", ענה הלמן ל"גלובס" והוסיף: "בעבר הייתי דירקטור ויו"ר ועדת מכרזים בחברת החשמל וכך נהגתי גם שם".

- זה נחמד אבל מה עם שקיפות?

"אני לא מגיב על ענייני הקרן ולא מתכוון לקיים עכשיו דיון על שקיפות".

"זאת קרן 'פרטית' של ההתאחדות ואין לאף אחד עניין לדבר עליה, בעיקר בגלל הכסף הגדול שיש בה", אומר מקור בהתאחדות התעשיינים. "זאת חברת הביטוח של התעשיינים, שאליה מגישים תביעות במקרים של שביתות ממושכות והיווצרות של נזקים כספיים שפוגעים בחברות".

אלא שלדברי גורמים בהתאחדות התעשיינים, בשנים האחרונות, ועל רקע הצטברות של סכומי כסף גדולים בקרן, חלק מהכספים הוחזרו לחברות ששילמו לה במשך שנים ארוכות. "אם נודה על האמת, זה לא שהמשק מתאפיין בהרבה שביתות. שביתה פה, שביתה שם, וכשהן קורות הן קורות בחברות גדולות, והתעשיינים הקטנים הרגישו לא פעם שהם משלמים כדי שהגדולים יהיו מוגנים", אמר תעשיין בכיר שמעורב בפעילות התאחדות התעשיינים.

"הגיוני שטבע התחילה לרחרח"

על פי נתונים שמציג גורם בהתאחדות התעשיינים, במהלך 5 השנים האחרונות הקרן העמידה סיוע בהיקף של כ-50 מיליון שקל לכיל בעקבות שביתה ממושכת שבה נקטו העובדים, ולחברה נוספת שהתמודדה עם משבר דומה וקיבלה מהקרן שיפוי בהיקף שבין 10 ל-20 מיליון שקל.

אחד הגורמים בהתאחדות אמר ל"גלובס", כי "אמנם טבע לא הגישה לקרן תביעה, לפחות בינתיים, אבל הגיוני מאוד להניח שהיא התחילה לרחרח מסביב לזכאותה לקבלת שיפוי מהקרן. זה הכי לגיטימי בעולם. אם הייתי במקום טבע, זה מה שהייתי עושה. זאת קרן שמשפה את המפעלים כפי שקרן השביתה של ההסתדרות משפה את העובדים ששובתים ומבטיחה שיקבלו שכר גם בעת מאבקים ממושכים".

לדברי הגורם, "עוד מוקדם לבחון את מהלכי חברת טבע אל מול הקרן ההדדית, שכן כדי להגיש תביעה לשיפוי על נזקי השביתה החברה תצטרך להעריך את הנזק שנגרם לה, וזה מהלך שניתן לעשותו רק בתום השביתה".

בשבוע וחצי שחלפו מאז התחילו עובדי טבע את מאבקם בהנהלת החברה, רבים מאתרי הפעילות שלה ברחבי הארץ נתונים לשיבושי עבודה קשים, לעיצומים ולאספות הסברה שמתקיימות לעתים תכופות. שני המפעלים של החברה בירושלים, לייצור טבליות ומשאפים, שמעסיקים ביחד כ-800 עובדים ועומדים לפני סגירה במסגרת תהליכי ההבראה שמוביל המנכ"ל שלה, קאר שולץ, מושבתים.

גורמים במשק התקשו להעריך את היקף הנזק שנגרם מדי יום לטבע, בעקבות פעולות המחאה של העובדים. בדיון שנערך לפני כשבוע בוועדה לביקורת המדינה, טענה ח"כ שלי יחימוביץ' כי כל יום של שביתה מלאה בכל אתרי הפעילות של טבע בארץ מתבטא באובדן הכנסות של כ-60 מיליון דולר לחברה. אלא שבפועל, היקף הנזק שנגרם מדי יום לטבע עשוי להיות נמוך יותר, שכן חלק מאתריה פועלים - אם כי פעילותם מופרעת מעת לעת. כך, בימים האחרונים מתח יו"ר ההסתדרות הלאומית, אבי שמחי, ביקורת נוקבת על ההסתדרות הכללית בראשות אבי ניסנקורן, על כך שהמפעל הרווחי ביותר של טבע, זה שנמצא בכפר סבא ובו מיוצרות תרופות הקופקסון - ממשיך לפעול כרגיל.