עסקת פרוטרום-אנזימוטק: השתלטות בטעם נדל"ן

פרוטרום נתקלה לאחרונה בהתנגדות להקמת מפעל חדש בגלבוע בשל מפגעי ריח ■ ליצרנית תוספי התזונה עליה השתלטה לאחרונה יש מפעל מאושר במגדל העמק עם אישורי ההרחבה הדרושים

אורי יהודאי / צילום: איל יצהר
אורי יהודאי / צילום: איל יצהר

חברת פרוטרום דיווחה היום על השלמת התנאים המתלים בעסקה שבה תמזג לתוכה את אנזימוטק ממגדל העמק. פרוטרום, המייצרת חומרי טעם וריח לתעשיית המזון, רכשה לאחרונה את אנזימוטק בעסקת ענק, לפי שווי חברה של 290 מיליון דולר.

מקובל היה להניח כי מטרת הרכישה הייתה פעילותה העסקית של אנזימוטק, בתחום הרכיבים התזונתיים ותוספי התזונה, אולם מסתבר שהיה לה גם היבט נדל"ני לא מבוטל - השתלטות על מפעל אנזימוטק באזור התעשייה במגדל העמק, שהוקם ב-2007 והורחב ב-2013 בהשקעה כוללת של כ-40 מיליון דולר.

שילוב פעילויות חדשות ומחו"ל

מפעלי פרוטרום הקיימים במפרץ חיפה ובעכו זכו בעבר לביקורת בגין היותם מפגעי ריח. פרוטרום פעלה עד לאחרונה להקמת מפעל חדש באזור עמק יזרעאל או הגליל התחתון, ונדחתה על-ידי כמה מועצות מקומיות עד שקיבלה אישור, כולל היתר של המשרד להגנת הסביבה, להקים מפעל באזור התעשיה "מבוא חבר" שבחבל התענך בגלבוע. פרוטרום כבר רכשה את הקרקע, וקיבלה את אישור המועצה המקומית, אולם בשל ההתנגדות העזה של התושבים, אשר נתמכים על-ידי ראש המועצה החדש, עובד נור, בינתיים המפעל לא הוקם.

לא רחוק משם, במגדל העמק, בנתה אנזימוטק מפעל מתקדם לעיבוד תוספי מזון, ובאמתחתה ישנם גם אישורי הרחבה למפעל. השבוע, עם אישור המיזוג בין החברות באופן סופי, החלו אנשי פרוטרום להסתובב במפעל, לבצע מדידות, וכבר החלו בתהליכים להעברת עובדים ומכונות ממפעלי פרוטרום למפעל של אנזימוטק. בשלב זה נראה כי לא יועברו למגדל העמק פעילויות פרוטרום מחיפה או מעכו, מאחר שהמפעל אינו מתאים לכך, אך ככל הנראה יועברו למפעל פעילויות מחו"ל וכן ישולבו בו פעילויות חדשות של פרוטרום. זאת על חשבון מוצרים המיוצרים היום במפעל, שרווחיותם נמוכה יותר. כמו-כן יבוצע איחוד מטות בין החברות.

מניית אנזימוטק
 מניית אנזימוטק

בהודעתה על המיזוג הצפוי בעבר, מסרה פרוטרום כי "במסגרת התייעלות החברה יחובר מטה פרוטרום בישראל עם אנזימוטק במפעלה החדיש והמודרני של אנזימוטק במגדל העמק... בנוסף תפעל פרוטרום לניצול הפוטנציאל הרב הטמון בהשקעות הגדולות שנעשו באנזימוטק, בדגש על ניצול מיטבי של מפעלה החדיש".

בשבוע שעבר פורסם כי פרוטרום החלה במהלך לפיטורי עשרות עובדים באנזימוטק וההערכות הן כי כרבע מתוך כ-235 עובדי אנזימוטק יאבדו את עבודתם בחברה. מפרוטרום נמסר כי "תהליכי המיזוג בין פרוטרום לאנזימוטק מתקדמים לפי התוואי המתוכנן והמוסכם במטרה להאיץ את צמיחת תחומי הליבה האסטרטגיים לפרוטרום, תוך שיפור והתייעלות מהותיים והכרחיים ברווחיה של אנזימוטק. בכוונתנו לפעול להשגת יעילות תפעולית ועסקית מירבית, לשיפור מבנה העלויות, הבראת החברה ומיצוי הפוטנציאל הרב הטמון באנזימוטק".

פרוטרום, ענקית עולמית בתחום חומרי הגלם ותמציות הטעמים לתעשיית המזון והמשקאות, המונהגת בידי אורי יהודאי, נסחרת בבורסה בתל אביב בשווי של יותר מ-18 מיליארד שקל. לחברה, שצומחת בשנים האחרונות במהירות באמצעות עשרות רכישות ברחבי העולם, יש כיום בסך הכל כ-72 מפעלים. מפעל החברה בחיפה מייצר חומרי טעם וריח ורכיבי מזון, ושטחו 35.4 אלף מ"ר. המפעל בעכו מייצר חומרי טעם וריח ושטחו 6.4 אלף מ"ר. בסך הכל מעסיקה פרוטרום 236 עובדים בישראל מתוך 4,700 עובדים בעולם.

לאחר הרכישה: מיקוד ב-InFat

אנזימוטק מפתחת, מייצרת ומשווקת חומרי גלם ייחודיים לתחום התזונה והמזון הרפואי בהתבסס על טכנולוגיה חדשנית. החברה פיתחה טכנולוגיה ייחודית לעיבוד של ליפידים (תרכובות אורגניות שכוללות שומנים), התומכים בפונקציות ביולוגיות חשובות. לאנזימוטק שני מגזרי פעילות: מגזר התזונה, שהיה אחראי ל-77% מהכנסותיה ב-2016; ומגזר מוצרי Vaya, שבמסגרתו היא מפתחת, מייצרת ומשווקת מוצרי תזונה קלינית. הכנסות ראשונות של פעילות ה-Vaya נרשמו ב-2011. מאז הפעילות צמחה, אך היא עדיין הפסדית.

אנזימוטק סבלה בשנים האחרונות מהיעדר צמיחה וכן מהפסדים, וזאת בעיקר כתוצאה מירידת מחירים בשל התווספות תחרות באחד השווקים העיקריים שלה, שוק ה-Krill oil (תוסף מזון המכיל בעיקר אומגה 3, אך מיוצר מחיית ים בשם Krill ולא מדגים). הכנסות החברה במחצית הראשונה של 2017 עמדו על 25 מיליון דולר, ירידה של כ-2%, והיא רשמה הפסד על 2.3 מיליון דולר, לעומת רווח של 1.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

מבחינת פעילות אנזימוטק, פרוטרום מתעניינת בעיקר בתוספים לתרכובות המזון לתינוקות (InFat), שזו כיום היחידה הרווחית יותר של אנזימוטק. פעילות האומגה 3 (krill oil) שצומחת פחות והמותג העצמאי Vaya, הצומח אך מפסיד, פחות מעניינים אותה.

פרוטרום מכוונת גבוה

ההשתלטות של פרוטרום על אנזימוטק הייתה "חצי עוינת" והחלה ברכישת 19% ממניות החברה עוד טרם התייעצות עם הנהלת החברה. עם רכישת המניות הצהירה פרוטרום כי היא מעוניינת להגיש הצעת רכש. לאחר התדיינות עצבנית בין הצדדים, ושדרוג הצעת הרכש מספר פעמים, הסכימו בסופו של דבר כל בעלי המניות של אנזימוטק להיענות להצעת הרכש.

הרכישה של אנזימוטק בוצעה, כאמור, לפי שווי חברה של 290 מיליון דולר לאנזימוטק, או 210 מיליון דולר בניכוי יתרות הנזילות שבקופת החברה הנרכשת - העסקה הגדולה בתולדות פרוטרום.

במקביל להשלמת הרכישה ולפרסום הדוחות הרבעוניים של פרוטרום, הציגה החברה יעד הכנסות של 2.25 מיליארד דולר לשנת 2020. מדובר ביעד צמיחה אגרסיבי, שכן בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה פרוטרום עלייה של 16.5% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה, לכמיליארד דולר.