תפסו אמריקה: מאין מגיע הכסף לנסיעות מרכז אליצור לחו"ל?

מרכז אליצור החל בשנים האחרונות מנהג של הוצאת משלחות למשחקים מול קבוצות יהודיות בחו"ל; היעדים המרכזיים: ניו-יורק ולוס אנג'לס ■ מדוע לא מוכנים ראשי אליצור (גוף מתוקצב מכספי הטוטו) לענות מי מממן את הנסיעות הללו? והאם מתקבלות תרומות מגורמים שונים בחו"ל?

אליצור / איור: אייל אונגר
אליצור / איור: אייל אונגר

בתחילת 2015 נכנס לתוקף תיקון משמעותי לחוק המועצה להסדר הימורים בספורט: התיקון (אז עדיין כהוראת שעה) קבע כי הקצבות הטוטו יעברו ישירות לקבוצות הספורט הנתמכות ולא דרך "גופי צינור" - אותם איגודי ספורט המסונפים אליהם. מטרת החוק במלים פשוטות: אין שום סיבה שמרכזי הספורט (מכבי, הפועל, אליצור, בית"ר, עוצמה, אס"א) ייגעו ויבחשו בכסף שגם ככה אמור להגיע כולו לקבוצות. מה שנותר למרכזים כעת הם אותם 4% מיתרות הטוטו - ההקצבות הישירות שמועברות אליהם ושנועדו לתפעול הספורט ומגנון המרכז בלבד.

המטרה בגדול הייתה "לייבש את המרכזים", להפחית את כוחם הפוליטי ולהפוך את הספורט למקצועני יותר. לפני שמירי רגב טוענת לקרדיט נזכיר כי החוק הוכן ביוזמת שרת הספורט דאז לימור לבנת ואושר ערב סיום הקדנציה שלה.

אלא שהמוח היהודי חזק מכל חוק כשמדובר בכספי ציבור. המרכזים ממשיכים לחיות ולנשום היטב ועושים בכסף (אותם 4%) על-פי הבנתם. הכסף שמגיע מהטוטו לקופת המרכז ואמור לשמש לתפעול המנגנון שמשרת את האגודות המסונפות מוצא את דרכו החוצה גם לחגיגות שונות, נסיעות לחו"ל, התקשרויות כאלו ואחרות עם ספקים וחברויות פוליטיות, ומתערבב בתוך דוח רשם העמותות בדרך לקבלת אישור הניהול התקין השנתי.

הנה דוגמה לכספי ציבור שמנותבים לתוך המנגנון בחסות "פעילויות חינוכיות". בקיץ האחרון המריאה משלחת כדורסלני נערים בגילאי 14-16 מאליצור לסיבוב משחקים בארה"ב. שבועיים בניו-יורק, ניו-ג'רזי פנסילבניה, למשחקים מול ארגונים דתיים כאלו ואחרים, משולבים בטיולים, סיור באו"ם ומפגש עם כבוד השגריר דני דנון. המשלחת כללה 12 שחקנים והצטרפו אליה גם לא פחות מארבעה מלווים - יו"ר אליצור אלי עציון ("ראש המשלחת"), חבר הנהלת אליצור שי גליקשטיין (הוגדר כ"מנהל הפרויקט"), רועי שרוני ("מנהל מקצועי וחינוכי") ותום כהן ("מאמן הנבחרת"). שלושת הראשונים הם חברי מרכז אליצור.

זה לא היה אירוע חד-פעמי. מאז התחלפות ראשי אליצור ב-2013 - בשלוש השנים האחרונות החלה מסורת נסיעות לחו"ל. לא ליעדים קרובים, אלא לאמריקה. גם אגודות מטעם אליצור יצאו בשנים האחרונות לסבבים כאלו, הרחיקו אפילו עד לוס אנג'לס.

מה הבעיה? אין בעיה בכלל. שייסעו וייהנו. הבעיה מתחילה כמובן עם מימון הנסיעות הללו והאם לזה התכוון המחוקק (המדינה) כשהוא מעביר כספי טוטו לטובת תפעול הספורט ומרכזי הספורט. אם באליצור היו מרגישים בסדר עם העניין, לבטח לא היו נמנעים ומתחמקים מכל שאלה שהופנתה אליהם בנושאי מימון הנסיעות, תרומות אם נתקבלו. לא רק המימון מטריד - גם המעורבות העסקית נהייתה קצת מטושטשת. חלקם עובדים עם חלקם בעסקים הפרטיים, ואחר כך עולים יחד על המטוס שמוביל את העמותה הציבורית.

טוטו
 טוטו

עושים עסקים ביחד

איך נראה הטשטוש בין העמותה לפוליטיקה ולעסקים הפרטיים? ככה, ב-2013 כאמור התחלפה הנהלת אליצור. ליו"ר אליצור נבחר אלי עציון, שמוכר בקרב הציבור הציוני-דתי כמי שמחזיק ביחד עם שוקי גולובינסקי בחברת "אשדיר", מערך הפצה של עיתונים למגזר הדתי. בין היתר הם המו"לים של העיתון הדתי "מצב הרוח" אותו עורך ח"כ לשעבר שאול יהלום. מערך ההפצה כולל גם את עלון "שבתון" והמקומון "471". גולובינסקי גם הוא שייך להנהלת אליצור ופעיל במסגרת מפלגת הבית היהודי ואף נבחר לוועדת הבחירות של הפריימיריז במפלגתו של נפתלי בנט. עציון בן בית בבית היהודי ("חברנו הקרוב אלי עציון..." כך הוא מוגדר בפוסט בפייסבוק של הבית היהודי מיוני 2015). עציון וגולובינסקי ניסו בין היתר לרכוש לא מכבר את העיתון "מקור ראשון", ללא הצלחה.

בעיתון "מצב הרוח" של עציון וגולובינסקי כותב גם שי גליקשטיין, "שר החוץ" של פרויקט אמריקה, וחבר מרכז אליצור (עציון: "שי גליקשטיין כותב אצלנו בעיתון בהתנדבות"). בזמנו הפנוי שימש גליקשטיין, שכותב בעיתון של עציון, כחבר ועדת הביקורת של אליצור - הגוף שאמור לבקר את היו"ר עציון וההתנהלות של אליצור. איך יבקר? גליקשטיין ועציון - המו"ל והכתב בהתנדבות - לא מחמיצים נסיעות יחד לחו"ל. גם גולובינסקי הצטרף בחודש שעבר לנסיעה של אחת מאגודות אליצור לחו"ל, ללוס אנג'לס.

במסגרת התכתבות עם רשם העמותות שהגיעה לידי "גלובס" ובה מנסים לעלות על מקור המימון של חברי ההנהלה לנסיעה ועלותה לאליצור, מצוין במקרה אחד כי מומנה הנסיעה בחלקה "על ידי גורם חיצוני". מי הוא אותו גורם חיצוני שמממן את הנסיעות האלו? האם גורם פרטי מחו"ל? אולי גורם פוליטי ממפלגה כלשהי בישראל? מאחר שמדובר בגוף מתוקצב שעל פי חוק חופש המידע אמור להיות חשוף, חשבנו שאין שום בעיה לקבל את הפרטים המלאים. טעות: הנסיעות לחו"ל של אליצור הן בבחינת סוד מדינה. רמז אחד לכך שהסיפור הזה אולי בכל זאת עולה כמה שקלים אפשר היה לקבל מדוח רשם העמותות - ב-2014 עמד היקף ההוצאות של אליצור תחת סעיף "ארגון ופעילויות ספורט" על 282,596 שקל; ב-2015, עם הנהגת "נוהל אמריקה" באליצור, אותו סעיף זינק ל-994,548 שקל.

בכל מקרה, רק במידה ומישהו שואל לאן הולכים כספי מדינה שמתוקצבים על-ידי הטוטו, נעמיד כאן את השאלות שהפננו לאליצור: מי הגורמים שמימנו נסיעות אלו בשנים 2015-2017? האם מרכז אליצור נטל חלק כלשהו במימון נסיעות אלו? אם כן, בכמה כסף במדויק השתתף? האם במהלך הנסיעות קיבלו תרומות כאלו ואחרות מגורמים בארה"ב (לצרכי שהייה, מימון ארוחות, טיסות ויוצ"ב)? אם כן, באיזה סכום מדובר? אם כן, האם דווחו תרומות אלו לרשם העמותות? האם החברים שנלוו לנסיעות של אליצור, ושאינם שחקנים, שילמו בכספם, בדומה לשחקנים, עבור נסיעות אלו?

מתוך כל השאלות הללו בנושא מימון הנסיעות שהעביר "גלובס" נותר מענה מינימלי: "מרכז אליצור מימן חלקית את הנסיעות של נבחרת אליצור בלבד בתוספת להשתתפות הילדים".

לשנה הבאה בניו-יורק הבנויה (אבל גם לוס אנג'לס באה בחשבון).

בהמשך גם הגיעה תגובת מרכז אליצור לכתבה: "הטענות שהועלו בכתבה, נאמרו בעבר ע"י חברי אופוזיציה ונבדקו אחת לאחת ע"י הרשויות ונמצאו תקינים. מעבר לזה, המרחק בין הנתונים שצוינו בכתבה לבין העובדות בשטח רב מאוד. הנהלת אליצור הנוכחית שמחה להרבות במגוון רב של פעילויות, גם בארץ וגם בחו"ל וזאת בשונה ממה שהיה בשנים שקודם לכן. ברמיזות העולות מהכתבה יש משום לשון הרע, הוצאת דיבה ופגיעה בשמם הטוב של המוזכרים בה".