האוצר יעזור להייטק

גיוון אנושי הוא בסיס להצלחה לא רק בסיליקון ואלי, ניו יורק ולונדון - אלא גם בישראל

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

הצעת משרד האוצר בחוק ההסדרים, להפוך את המסלול המהיר להבאת אנשי הייטק לתקופות קצרות למסלול מהיר לשנה ובהמשך ל-5 שנים - כולל אישורים לעבודת בני זוג - היא סימן לחיזוק מחויבות הממשלה להקלת מצוקת העובדים בהייטק. במשך שנים של עבודת מטה ארוכה, שהסתכמה בהחלטת הממשלה מינואר 2017, הנחת העבודה הייתה שמבצעים תיקון קל באמצעות פישוט הביורוקרטיה והוספת כמה מאות מומחים בלבד.

אם תאושר ההצעה החדשה של האוצר, לצד המערכת המקוונת החדשה שהקימה רשות האוכלוסין בסיוע רשות החדשנות, יגדל משמעותית הסיכוי לנהירה של אנשי הייטק זרים לישראל כבר בשנתיים הקרובות (חוק ההסדרים הוא ל-2019). עד אז תקבל המערכת המקוונת תקופת חסד שבה תיבחן האפקטיביות שלה. "אנחנו מדברים על רשות ששנים היתה ענתיקה מבחינת דרכי העבודה, ועושה רושם שמתיישרים עם הקידמה", אומר עו"ד איתי קריידן ממשרד מיתר לוקוורניק, שנחשף למערכת המקוונת החדשה. יש, לדבריו, מקום להערכה שמדובר בשינוי משמעותי.

הצעת האוצר, לצד הקלת הביורוקרטיה, נראית כצעד נוסף בכיוון הנכון. גיוון אנושי הוא בסיס חשוב להצלחה לא רק בסיליקון ואלי, ניו יורק ולונדון, אלא גם בישראל. מזה עשור תקוע שיעור המועסקים בהייטק על כ-8% מהמועסקים במשק; מאז 2010 צמיחת ההייטק נמוכה מהצמיחה הכללית; וישראל מדורגת במקום ה-17 בלבד במדד הנגישות לכוח עבודה מיומן של הפורום הכלכלי העולמי. הזרמת כמה אלפי עובדים מיומנים צפויה להגדיל את התעשייה וההזדמנויות, ולשרת גם את אנשי ההייטק הישראלים.