יועמ"ש הכנסת לח"כים - הסירו תמונות ללא זכויות יוצרים

הנושא עלה על שולחנו של ינון בעקבות פרסום בגלובס לפני כחודש לפיו מספר סוכנויות צילום פנו להנהלת הכנסת וטענו שעשרות חברי כנסת מפרים את זכויות היוצרים שלהם כצלמים

מליאת הכנסת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מליאת הכנסת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

היועץ המשפטי של הכנסת עו״ד איל ינון במכתב לח״כים: הסירו באופן מידי כל תמונה או סרטון ללא זכויות יוצרים.

ינון פנה אתמול לכל חברי הכנסת בהנחיה לעצור באופן מידי את השימוש שהם עושים ברשתות החברתיות בתמונות ללא אישור זכויות יוצרים - גם כשהם מושאי הצילום. ״הסירו באופן מידי כל תמונה או סרטון שפורסמו בעמוד הפייסבוק או בכל פרסום אחר שלכם שלא הוסדר נושא זכויות היוצרים לגביהם, גם אם מדובר בפרסום מלפני מספר שנים״, כתב ינון במכתב שהופנה לכל חברי הכנסת.

הנושא עלה על שולחנו של ינון בעקבות פרסום בגלובס לפני כחודש לפיו מספר סוכנויות צילום פנו להנהלת הכנסת וטענו שעשרות חברי כנסת מפרים את זכויות היוצרים שלהם כצלמים. כמו אנשים שפעילים ברשתות, חברי הכנסת נהגו להשתמש בצילומים שנתקלו בהם ברשתות, בין אם הם מושא הצילום או צילומים אחרים, ומיהרו להעלותם בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלהם.

״לאחרונה קיבלו חברי כנסת פניות ממשרד עורכי דין המייצג צלמים או סוכניות צילום, שבהן נטען כי בעמודי הפייסבוק של חברי הכנסת פורסמו תמונות שזכויות היוצרים בהן שייכות לאחד מאותם צלמים או סוכנויות״ כתב ינון ״וזאת ללא קבלת רשות מבעלי הזכויות ומבלי ששולמה תמורה על השימוש״.

לדברי ינון, חוק זכויות יוצרים מגדיר את המונח ״שימוש הוגן״ ביצירה, כאשר לא התקבלה רשות מבעל זכויות היוצרים וללא תשלום אך לדברי ינון ״מדובר במונח משפטי שהוא כללי ופתוח וטרם יושם בפסיקה באופן קונקרטי״. לכן יש להקפיד שלא לפרסם ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט תמונות, סרטונים או יצירה אחרת ״מבלי שנושא זכויות היוצרים הוסדר וזאת אף אם יצירות אלה פורסמו ברשת האינטרנט״.

ינון מבקש מחברי הכנסת ״להקפיד שלא לפרסם ברשתות תמונות, סרטונים וכל יצירה אחרת מבלי שנושא זכויות היוצרים הוסדר כנדרש, וזאת אף אם יצירות אלה פורסמו ברשת האינטרנט״. בנוסף, הוא מבקש מן הח״כים אף להסיר את הפרסומים המפרים באופן מידי ״גם אם מדובר בפרסום מלפני מספר שנים״.

יצוין שבמקביל לפנית היועץ המשפטי של הכנסת, דרישת הצלמים וסוכניות הצילום, פלאש 90 כפי שפורסם בגלובס- תלויה ועומדת. בכנסת ניסו לפתור את סוגית התביעה הזו, בין השאר חשבו לשנות את חוק זכויות יוצרים כך שיחריג שימוש שעשו חברי הכנסת בצילום עצמי, אך שרת המשפטים פסלה על הסף את השינוי הזה.