שר בכיר בליכוד: "חוק המרכולים עושה לליכוד נזק רב"

לדברי אותו שר, "ראש הממשלה מעדיף לספוג את הנזק בתקופה הקרובה, ולקוות שהבוחרים ב-2019 ישכחו מהעניין" ■ באופוזיציה חוגגים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

"חוק המרכולים עושה לליכוד נזק רב ונתניהו מבין זאת", כך אומר שר בכיר בליכוד ל"גלובס". לדברי השר, קיימת התחייבות של ראש הממשלה כלפי ש"ס ויהדות התורה להעביר את החוק, על אף שהוא עשוי לגרור ירידה בתמיכת הציבור בליכוד בסקרים הקרובים. "ראש הממשלה מבין זאת, והיתה לו הבחירה לעשות זאת עכשיו ולספוג את הנזק בתקופה הקרובה, ולקוות שב-2019 הבוחרים כבר לא יעסקו בכך".

בשבוע האחרון הושמעו בכנסת יותר ויותר קולות מן הימין החילוני והמסורתי שאינם שבעי רצון מהצעת חוק המרכולים. החוק אמור היה לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית אתמול והוכנס לסדר יומה של המליאה, אך בשעות הערב הבינו בקואליציה שאין בידיהם את מספר הקולות הדרוש כדי להעביר את החוק והוא הוסר מסדר היום. חוק המרכולים, שאמור לחזור לסדר היום של המליאה ב-8 בינואר, ממשיך לעורר סערה גם בקרב ראשי רשויות. אתמול התכנסה מועצת העיר מודיעין-מכבים-רעות, בראשה עומד יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס ומוביל את ההתנגדות לחקיקה הזו מטעמם של עשרות ראשי רשויות. מודיעין אישרה חוק עזר חדש שיאפשר פתיחת עסקים בשבת. "עלינו לעשות כל שנשדרש על מנת לאפשר לתושבים ולעסקים בעיר לפעול על פי צו לבם ומצפונם כפי שהיה עד היום*, אמר ביבס. ביבס הוא גם חבר מרכז ליכוד ופעיל בולט המקורב לראש הממשלה נתניהו במשך שנים. אתמול בדיוני ועדת הפנים של הכנסת, ביבס אף התעמת עם ח"כ דוד אמסלם בנושא, עד שהוצא על ידי אמסלם מחוץ לאולם הוועדה.

חוק העזר של מודיעין נכנס לתוקף לפני חקיקת הכנסת, אולם לשר הפנים במתכונת הישנה קיימת סמכות לפסול חוק עזר זה. תזכורת: החוק החדש יהפוך את סמכות הפסילה, כך שחוק שלא יזכה לחתימת קיום משר הפנים, לא יכנס לתוקף.

שר הפנים אריה דרעי המשיך להתעקש על העברת החוק וטען כי לא מדובר בחוק שמשנה כיום את הסטטוס קוו, אלא ההפך. במהלך ישיבת סיעת ש"ס, וכתשובה לשאלת "גלובס" האם יפסול את חוק העזר של עיריית גבעתיים שאושר על ידי מועצת העיר לפני כמה ימים, השיב דרעי: "קודם אקבל לידי את חוק העזר של גבעתיים".

באופוזיציה חגגו וציינו שהחוק הורד בזכות עבודתם המאומצת וההתנגדות לחקיקה. אך כאמור, לא רק בשמאל אלא גם בימין מוטרדים מהחוק ומההשלכות שיהיו לו על התחזקות מפלגות מרכז ושמאל כיש עתיד והמחנה הציוני. גם ההתנגדות של שר הבטחון אביגדור ליברמן וכל סיעת ישראל ביתנו, הקשתה על הקואליציה לתכנן את הדרך הלאה בהעברת החוק.

סערת גליק

בתוך כך, סערה הכנסת סביב סוגיית הקיזוזים. ח"כ יהודה גליק שקבר את אשתו אתמול בצהריים שמע שנושא הקיזוז והעדרו מן המליאה מסעיר את הזירה הפוליטית וביקש שישאירו אותו מחוץ לתמונה. הבוקר התראיין סעדיה גורדצקי, דוברו של גליק ברדיו "גלי ישראל" ואמר: "גורמים פוליטיים פנו ליהודה גליק אמש עת קבר את רעייתו בבקשה להגיע להצבעה בכנסת". באופוזיציה, אשר הואשמה באי-התחשבות בכבודו של גליק, מיהרו לציין כי הדבר מוכיח שדווקא בקואליציה רמסו את כבודו.

בהמשך ערוץ 2 פרסם ששר הפנים פנה לרב מעתניאל על מנת לבדוק איך אפשר ל"שחרר" את גליק להצבעה על חוק המרכולים, לאחר שלא נמצא לו קיזוז. "ניסו להקים אותו מן השבעה", נאמר. השר דרעי סירב להגיב לפרסום.

בסופו של דבר התנצל דרעי בפני גליק, ואמר: "אני כואב את כאב יהודה גליק על מות רעייתו ז"ל. פניתי אתמול לראש מועצת הר חברון כדי שיבדוק הלכתית עם רב היישוב עותניאל, האם מותר בזמן השבעה להגיע להצבעה בכנסת שאמורה הייתה להיות היום ונועדה לשמור על קדושת השבת. אם פגעתי ברגשותיו של יהודה חברי - אני מתנצל".