עסקה שלישית בין מזרחי ומגדל למכירת תיק משכנתאות

עד כה מכרו בנקים למוסדיים תיקי משכנתאות בהיקף של מעל 10 מיליארד שקל העסקה תשחרר למזרחי הון שיאפשר לו צמיחה באשראי העסקי

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

חברת הביטוח מגדל ומזרחי טפחות ממשיכות לשתף פעולה בתחום המשכנתאות. מזרחי טפחות משלים בימים אלה עסקה למכירת 80% מתיק משכנתאות בהיקף של 1.3 מיליארד שקל לחברת הביטוח מגדל. בעבור מגדל, שתקלוט תיק משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקל מדובר בעסקה השלישית עם הבנק. חברת הביטוח ביצעה בשנת 2016 שתי עסקאות רכישה נוספות של תיק משכנתאות בהיקף כולל של קרוב ל-1.5 מיליארד שקל.

משכנתאות ברמת LTV של עד 60%

מזרחי טפחות הוא השחקן הגדול ביותר בתחום המשכנתאות, עם נתח שוק של מעל לשליש.

בשנים האחרונות שני הבנקים הגדולים הקטינו חשיפה לתחום בשל מאמציהם לעמוד בדרישות ההון של בנק ישראל, והדבר הביא לכך שנתח השוק של הבנק במשכנתאות החדשות הלך וגדל לכיוון ה-40%.

בתוכנית האסטרטגית האחרונה של הבנק, בניהולו של אלדד פרשר הוחלט למקד את צמיחת הבנק בתחום האשראי העסקי. עסקאות מסוג זה מפנות לבנק הון ומסייעות לו לצמיחה בתחומי הפעילות האחרים.

מבחינת מגדל, רכישת תיק המשכנתאות מהווה אלטרנטיבת השקעות סולידית, במיוחד לאור רמת התשואות הנמוכה בשוק האג"ח. תיק המשכנתאות נחשב לאפיק סולידי המתאפיין בפיזור רחב של הלווים ובהלוואות עם בטוחה טובה בדמות הנכס הנרכש. כמו כן התיק שמכר מזרחי למגדל כולל משכנתאות ברמת LTV של עד 60% (קרי ההלוואה מהווה עד 60% משווי הנכס).

את העסקה מטעם מגדל ביטוח הובילו מריוס בויום ממחלקת ייזום אשראי; רות לוי, מנהלת התחום; ואסף שהם, מנהל חטיבת ההשקעות בחברה. מטעם מזרחי טפחות הובילו את העסקה אופיר מורד, מנהל החטיבה העסקית; ושי שליטא, מנהל יחידת הסינדיקציה.

מגבלות בנק ישראל על שת"פים

בשנים אחרונות עשו הבנקים מספר שיתופי פעולה עם גורמים מוסדיים בתחום המשכנתאות, כשהיקף העסקאות בתחום כבר חצה את רף ה-10 מיליארד שקל, אך עדיין מדובר בשיעור נמוך יחסית מסך התיק, העומד על כ-320 מיליארד שקל.

כך למשל לאומי ביצע במשך השנתיים האחרונות שיתוף פעולה עם חברת הראל במתן משכנתאות חדשות.

הסכם זה הסתיים בסוף שנת 2017 ולא חודש שוב, שכן לאומי כבר הגיע ליעדי ההון של בנק ישראל, ולכן לא נזקק לסיוע באמצעות שיתוף פעולה שכזה.

כמו כן נזכיר כי בנק ישראל הטיל אשתקד מגבלה על היקף שיתופי הפעולה של הבנקים עם המוסדיים לעד 6% מהתיק. בנק ישראל אמנם מאפשר הגדלת חשיפה לעד 10% מהתיק, אך רק בתנאי שלא תהיה סלקציה בבחירת ההלוואות.

אלא שהנחיה זו מתנגשת עם ההנחיה של רשות שוק ההון, שמגבילה את המוסדיים ברכישת תיקי משכנתאות רק לכאלו שבהם יחס ה-LTV נמוך מ-60%, וזאת כדי שהמוסדיים לא יהיו חשופים להלוואות בסיכון גבוה יותר.