ניתוח גלובס: חוק קק"ל עשוי לחייב את המדינה בקיצוץ התקציב

זאת בעקבות חקיקת החוק המבטל את הפטור ממס לקק"ל ■ הקיצוץ יתווסף לקיצוץ של 1% נוסף, שעליו כבר סוכם בין נתניהו לכחלון

משה כחלון (צילום: רויטרס)
משה כחלון (צילום: רויטרס)

באוצר נערכים לאפשרות שיידרשו לקיצוץ רוחבי נוסף של 1% בתקציב 2018 בעקבות חקיקת החוק המבטל את הפטור ממס לקרן קיימת לישראל. מדובר בעוד קיצוץ רוחבי שיתווסף לקיצוץ בהיקף של 1% שעליו כבר סוכם בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר האוצר, משה כחלון, לצורך מימון הגדלת קצבאות הנכים (ראו מסגרת) ותשלומים לניצולי שואה.

ביום שני האחרון הועבר בקריאה שנייה ושלישית החוק לביטול הפטור ממס לקק"ל. עד ה-10 בינואר אמורה קק"ל להודיע למדינה באם היא מעוניינת לממש את הפטור הזמני ממס לשנים 2018-2020, שהוצע לה בתמורה להעברת 65% מהכנסותיה בשנים 2018 ו-2019. בממשלה העריכו היום כי קק"ל תוותר על הפטור, וזאת מתוך הנחה שבשום תרחיש לא יגיע גובה המס שתידרש לשלם ל-65% מהכנסותיה - וכך תצליח להקטין את ההפסד שייגרם לה.

הבעיה שהבחירה במסלול המס המלא מותירה את המדינה עם חור בתקציב, משום שההכנסות ממס נרשמות בצד ההכנסה בתקציב והאוצר אינו יכול להשתמש בהן כדי להקטין את הוצאותיו ולהתכנס לתוך תקרת ההוצאה הקבועה בחוק. במקרה כזה, הפתרון המתבקש למנוע את החריגה מתקרת ההוצאה הוא קיצוץ רוחבי נוסף בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה בגובה של כמיליארד שקלים.

ההכרעה על הקיצוצים הרוחביים בתקציב 2018 תתקבל במסגרת ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה 2019 שתתכנס ב-11 בינואר. באוצר חיברו במתכוון את ההתאמות הנדרשות בתקציב 2018 לאישור תקציב השנה העוקבת, מתוך כוונה לדחות ל-2019 חלק ניכר מהדרישות התקציביות של השרים ל-2018. נכון להיום נותרה בידי האוצר רזרבה תקציבית של 2 מיליארד שקל בלבד לחלוקה בתקציב 2018.

ברשימת התוכניות שטרם תוקצבו אפשר למצוא את סבסוד הצהרונים במסגרת "נטו משפחה" של כחלון (900 מיליון שקל) והגדלת מענקי מס הכנסה שלילי (800 מיליון שקל) שכבר אושרו בממשלה. כמו כן, נדרש למצוא תקצוב לשיפור הביטוח הסיעודי (כמיליארד שקל), ל"נטו תעשייה" (הוצאה של כחצי מיליארד שקל), לדרישתו של שר החינוך לקיצור חופשות בתי הספר (כ-400 מיליון שקל) ותקציב מיוחד שדרש נתניהו בהיקף של 500 מיליון שקל. ברקע מרחפת דרישתו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, להגדלת תקציב הביטחון בהיקף של 4.7 מיליארד שקל שעדיין אינה מתומחרת.

בתקציב 2019 נדרש האוצר לבצע התאמות בהיקף של 14 מיליארד שקל, עוד לפני הגדלת תקציב הביטחון, מהם 10 מיליארד שקל בצד ההוצאה. על-מנת לעמוד בדרישות אלה מתכנן האוצר לדחות פעימות בהסכם העלאת השכר לעובדי המגזר הציבורי, קיצוץ רוחבי בהיקף של 3 מיליארד שקל, הפחתות במשרד הממשלה בהיקף של 2.2 מיליארד שקל וצעדים נוספים.