יום הולדת לביטקוין: המיליארדר פיטר ת'יל מצטרף לטרנד

ב-2017 קנתה חברת ההון-סיכון של תיל מטבעות ב-20 מיליון דולר ■ ההשקעה שווה כעת מאות מיליוני דולרים על הנייר ■ הדיווח על השקעותיו העלה את מחירי המטבע הדיגיטלי

פיטר תיל  / צילום: רויטרס
פיטר תיל / צילום: רויטרס

הביטקוין ורוב המטבעות הדיגיטליים הגדולים האחרים עלו אתמול (ג'), ביום המסחר הראשון של השנה החדשה. אבל מלבד ההישג של המשך המומנטום של 2017, המטבעות המוצפנים הללו זכו אתמול להישג לא קטן נוסף - גיבוי של משקיע מיליארדר ידוע, פיטר תיל.

מחירי הביטקוין ומרעיו עלו בעקבת חדשות שחברת הון הסיכון של תיל, פאונדרס פאנד, השקיעה סכומים נכבדים במטבע הדיגיטלי, שנולד לפני תשע שנים כמעט בדיוק. פיטר אנדריאס תיל הוא יזם ואיש עסקים ממייסדי PayPal ומהמשקיעים הראשונים בפייסבוק. לפי "פורבס", הונו מוערך ב-2.5 מיליארד דולר.

נכון לאתמול אחר הצהריים, שעון החוף המזרחי בארה"ב, עלה מחיר הביטקוין התזזיתי ב-10% ל-14,783 דולר, אחרי שהוא סיים את 2017 ברמה של 14,000 דולר, לפי אתר המחקר CoinDesk.

פאונדרס פאנד קנתה ביטקוין ב-20 מיליון דולר ב-2017, וההשקעות הללו שוות כעת מאות מיליוני דולרים על הנייר, מסרו מקורות ל"וול סטריט ג'ורנל". אף שההשקעות בוצעו מוקדם יותר, הן התקבלו על ידי משקיעי הביטקוין כהוכחה נוספת לכך שהמטבע האהוב עליהם צובר סוף סוף אוהדים בליגה המוסדית, לא רק בקרב ספקולנטים תאבי רווח מהיר.

פייפאל, שתיל היה בין מקימיה, הייתה בכמה מובנים בעלת חזון דומה לזה של הביטקוין כשהיא נוסדה - ליצור סוג חדש של מטבע דיגיטלי. ב-2014 אמר תיל בראיון שהוא "מוטה בצורה לא הוגנת נגד הביטקוין" מפני שפייפאל לא הצליחה ליצור מטבע חדש, והפכה במקום זאת לרשת תשלומים גדולה.

באוקטובר, לעומת זאת, תיל אמר ש"אנשים לא מעריכים כמו שצריך את הביטקוין".

העליות אתמול הקיפו 17 מבין 20 המטבעות המוצפנים העיקריים. המטבע XRP, שנקרא גם ריפל, עלה בכ-7.7% לכ-2.40 דולרים. עם שווי שוק כולל של 93 מיליארד דולר, הוא המטבע השני בשוויו אחרי הביטקוין.

XRP עלה בתלילות בסוף 2017, עם עלייה של 50% ביום שישי שעבר. העלייה שלו נבעה מחדשות שפרסמה ריפל, החברה שהשיקה אותו ב-2012, ובונה את הפרויקט כמכשיר מסחר חוצה גבולות בין בנקים.

מחיר המטבע הידוע יותר, אתריום, עלה אתמול ב-15% ל-894 דולר, אחרי שיא תוך-יומי של 904 דולר. ב-10 בדצמבר, השווי היה חצי מזה. ב-1 בנובמבר השווי היה שליש מזה.