במקום 216 מ' ש' - אבן קיסר תשלם 8.9 מ' ש' בלבד

מדובר בתביעה ובקשה להכרה כייצוגית שהגיש אדם שעבד עם מוצרי החברה, שטען כי חלה בשל החשיפה לאבק הסיליקה שנוצר בעת עיבוד משטחים

יצרנית משטחי הקוורץ אבן קיסר הגיעה לפשרה בהליך משפטי שנפתח נגדה לפני קרוב לארבע שנים. החברה תשלם סכום של 8.9 מיליון שקל (2.6 מיליון דולר) מבלי להודות באחריות, ובכך תשים מאחוריה הליך שבו הייתה חשופה לתשלום של עד 216 מיליון שקל. מדובר בתביעה ובקשה להכרה כייצוגית שהגיש עובד שעבד עם משטחי החברה, בטענה כי חלה בסיליקוזיס, מחלת ריאות חשוכת מרפא המתאפיינת בהצטלקות הריאות ובפגיעה בתפקודי הנשימה, וזאת בשל החשיפה לאבק הסיליקה שנוצר בעת עיבוד המשטחים.

בדיווח שפרסמה אבן קיסר בסוף השבוע, היא ציינה כי הפשרה כפופה לאישור בית המשפט המחוזי מרכז, שבו התנהל ההליך. בכפוף לאישור זה, הסכום שתשלם אבן קיסר במסגרת הפשרה יועבר לפיצוי התובע ולהוצאות המשפטיות שלו, כמו גם למימון הוצאות הקשורות לבטיחות בפעילות בתחום. בעקבות הדיווח של החברה על הסכם הפשרה, מניית אבן קיסר עלתה בשני ימי המסחר האחרונים בנאסד"ק ב-7.2% למחיר של כ-23.8 דולר, המשקף לחברה שווי שוק של 816 מיליון דולר.

בדוח המורחב שלה לשנת 2016, אבן קיסר פירטה בנוגע להליך המשפטי וכתבה כי התובע טען שהחברה לא סיפקה אזהרות מספקות על הסיכונים וצעדי ההגנה הנדרשים בעבודה עם מוצריה, וכן טען שהחברה הסתירה, בכוונה או ברשלנות, את הנזקים הבלתי הפיכים שעלולים להיגרם למי שעובד עם מוצריה. עוד נכתב שם כי לטענת התובע, אבן קיסר הפרה החוקים והתקנות הקיימים בישראל. התובע העריך כי ישנם 12 אלף איש שעבדו עם מוצרי החברה, ועל בסיס פיצוי של 18 אלף שקל לכל אחד - חישב את היקף התביעה הייצוגית בסך 216 מיליון שקל. אבן קיסר ציינה בדוח כי בכוונתה להיאבק בתביעה.

בדיווח מיום חמישי האחרון, אבן קיסר ציינה כי לפשרה אליה הגיעו הצדדים לא תהיה השפעה על מצבה הפיננסי או על תוצאותיה ברבעון הרביעי של 2017. בסוף הרבעון השלישי היו בקופת החברה מזומנים והשקעות בהיקף של 136 מיליון דולר.

אבן קיסר, המנוהלת על ידי רענן זילברמן, עוסקת בייצור משטחי קוורץ, שמשמשים למשל במטבחים ובחדרי אמבטיות. לפני כשנה ורבע חזרה קרן הפרייבט אקוויטי טנא להשקעה בה, כשרכשה 2.9% ממניות אבן קיסר מידי בעל המניות הגדול בה, קיבוץ שדות ים, תמורת 43.5 מיליון שקל. במסגרת ההסכם בין הקיבוץ לקרן, קיבלה טנא מהקיבוץ אופציה לרכישת עוד 5.7% ממניות החברה תוך 5 שנים. בעקבות העסקה ירדה החזקת הקיבוץ באבן קיסר לכ-30%.

קרן טנא החזיקה בעבר במניות אבן קיסר עוד בתקופה שהייתה חברה קיבוצית פרטית, ומכרה את החזקותיה בשנת 2013 באקזיט מוצלח במיוחד, ששיקף תשואה של כמעט פי 5 על השקעתה המקורית. מאז כניסתה השנייה של קרן טנא לחברה, המניה דווקא נחלשה ורשמה תשואה שלילית של כ-34%. זאת, בין היתר על רקע תוצאות פיננסיות חלשות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017.

מניית אבן קיסר עלתה
 מניית אבן קיסר עלתה