דלק רכב של גיל אגמון חילקה דיבידנדים של 3.4 מיליארד שקל

פיוניר ניהול הון: "אגמון רוצה לצמצם את החשיפה של דלק רכב לשוק הרכב" ■ ניתוח מצבה של היבואנית המצליחה - והרקע למו"מ לרכישת השליטה בקבוצת ורידיס

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

רגע לפני סוף השבוע שעבר הפתיעה חברת דלק רכב, כשדיווחה על משא ומתן מתקדם שהיא מנהלת לרכישת ענק בהיקף של 1.05 מיליארד שקל של מניות השליטה (75%) בחברת ורידיס (VERIDIS), הפועלת בתחום הסביבה והתשתיות בישראל.

מלבד יבוא ומכירת מכוניות מאזדה, פורד וב.מ.וו, דלק רכב גם מייבאת ומוכרת חלקי חילוף ומספק שירותי מוסך למכוניות שהיא מייבאת, וכן מחזיקה במניות של יצרניות הרכב שהיא מייבאת. נוסף על כך, דלק רכב מבצעת השקעות בחברות טכנולוגיה בתחום הרכב בשלבים מוקדמים. הידועה מבין השקעות אלה הייתה בחברת מובילאיי, שהניבה לה בשנים קודמות רווחי עתק בסכום מצטבר של מאות מיליוני שקלים.

פעילותה של ורידיס מתרכזת בתחום הסביבה והתשתיות בישראל, וכוללת, בין השאר, איסוף, טיפול ומיחזור פסולת עירונית, טיפול בחומרים מסוכנים, התפלת מים, ייצור חשמל ופתרונות אנרגיה.

ההיקף הגדול של העסקה שהיא מקדמת כעת, לרכישת השליטה בחברת ורידיס, שנעשית לאחר דיונים בהנהלת החברה והדירקטוריון ובחינת אפשרויות להרחבת מנועי צמיחה עתידיים, עשויה להעיד על חוסנה של דלק רכב, ולא פחות מכך על מצבו של בעל השליטה והמנכ"ל הוותיק שלה, גיל אגמון.

"פניית הפרסה" של דלק רכב

אגמון סיכם באחרונה שבע שנים מוצלחות למדי, מאז ששילם בספטמבר 2010 לקבוצת דלק כ-1 מיליארד שקל תמורת נתח של כ-22% ממניות החברה - עסקה שנעשתה במימון בנקאי מלא ושיקפה לדלק רכב שווי חברה של כ-4.5 מיליארד שקל. עסקה זו נעשתה בפרמיה של כ-20% ממחיר השוק במועד שבו נחתמה.

מאז שרכש את השליטה בדלק רכב, הניבה המניה תשואה מתואמת דיבידנד של יותר מ-40%, וחילקה למשקיעים דיבידנד בהיקף מצטבר של כ-3.4 מיליארד שקל, כשחלקו של אגמון בחלוקה עומד על 1.25 מיליארד שקל, בהתאם להחזקתו במניות החברה, העומדת על כ-38%. זאת, לעומת תשואה אפסית שהניבה באותה תקופה מניית קבוצת דלק, שנותרה להחזיק כיום ב-22.5% ממניות דלק רכב. מכאן שאגמון החזיר לכל הפחות את רובה המכריע של ההלוואה שנטל בזמנו למימון הרכישה מידי בנק הפועלים (שבהמשך פיזר חלק ממנה בקרב גופים מוסדיים).

קצת קשה לזכור כיום, אבל העסקה לרכישת השליטה שביצע אגמון, לא האירה לו פנים בשנה שלאחר השלמתה, ואף העלתה סימני שאלה בנוגע ליכולתו של אגמון להתמודד עם מימונה.

מניית דלק רכב
 מניית דלק רכב

שחיקה במכירות מאזדה ופורד

אלה התעוררו בעקבות שחיקה ברווחיות, שהקשתה על דלק רכב לחלק דיבידנדים, כפי שאגמון תכנן למימון הרכישה, פגעה באופן משמעותי בשווי החזקותיו ושיקפה לו הפסדים "על הנייר" שהתקרבו לחצי מיליארד שקל. באותם זמנים לא עמד אגמון באמות המידה הפיננסיות שלהן התחייב במסגרת ההלוואה.

אגמון לא התרגש יותר מדי מהסנטימנט השלילי, ולאחר תקופה לא פשוטה ביצעה דלק רכב "פניית פרסה" ועלתה על המסלול הנכון, כששיפרה את רווחיה גם בהשפעת היחלשות הין היפני (מטבע היבוא העיקרי שלה) ורווחי עתק שהצטברו לכמה מאות מיליוני שקלים מהשקעתה במובילאיי, מפתחת מערכת ההתרעה בפני סכנות בכביש.

בהתאם לשיפור במצבו, נראה כי אגמון זקוק כעת באופן פחות אקוטי לדיבידנדים השמנים שנוטה דלק רכב לחלק מאז שהפך לבעל השליטה בה. מנגד, ההחזקה בחברת ורידיס - בעלת מחזור פעילות שנתי המוערך ב-1.3 מיליארד שקל ורווח של כ-130 מיליון שקל - עשויה לאפשר לו לשמור על החלוקה האגרסיבית ללא פגיעה במימון העסקה.

פעילותה של ורידיס מתרכזת בתחום הסביבה והתשתיות בישראל, וכוללת, בין השאר, איסוף, טיפול ומיחזור פסולת עירונית, טיפול בחומרים מסוכנים, התפלת מים, ייצור חשמל ופתרונות אנרגיה. ורידיס, שעד 2015 נקראה "דלקיה", הוקמה ב-1993 כחלק מפעילות קבוצת ואוליה העולמית. כיום בעלת המניות העיקרית בחברה (80%) היא קרן אוקטרי הבינלאומית, שלפני כמה חודשים מכרה כ-20% מהחזקותיה לידי קרן תש"י של חברת הביטוח הראל, עו"ד יהודה רווה ומנכ"ל קרן תש"י ירון קסטנבאום.

מהנתונים שמציגה ורידיס, המוערכת בעסקה עם דלק רכב בשווי של 1.4 מיליארד שקל, היא שותפה, בין השאר, בתחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, OPC מישור רותם, מנהלת את מכון טיהור שפכים אילון, וכמו כן, הייתה שותפה להקמת והפעלת מתקן התפלה באשקלון ומטמנת "אפעה" - אתר הפסולת הגדול בארץ, המשמש להטמנת פסולת מעורבת (ביתית) בהיקף של כ-4,000 טונות ביום. מנכ"ל ורידיס הוא אריאל קפון.

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי לשוק המקומי בפיוניר ניהול הון, סבור כי "המכנה המשותף לפעילות דלק רכב ולורידיס הוא שהן שתי חברות עם תזרים מזומנים גבוה. אגמון רוצה לצמצם את החשיפה של דלק רכב לשוק הרכב, כי הוא רואה בשנתיים האחרונות שנוגסים בו בצורה חדה מאוד".

לדבריו, "החברה נשארה תלויה מאוד במותג מאזדה, עם מכוניות שלא מתאימות לשוק המקומי, שבשנים האחרונות מעדיף ג'יפים זולים ומכוניות קטנות - כך שהמוצר המרכזי שלו לא מספק לו את מה שהוא צריך. בהתאם לכך, הקורלציה בין מניית דלק רכב למתרחש בשוק הרכב המקומי צפויה להצטמצם".

בפעילותה השוטפת, למרות פריחת שוק הרכב הישראלי, דלק רכב סבלה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 משחיקה במכירות המותגים המרכזיים שלה, ובסך הכל מספר המכוניות שמכרה ירד ב-9% לכ-17,900, עם ירידה דומה במספר מכוניות מאזדה שנמכרו, שהסתכם בכ-11,700, לצד צניחה של 21% במכירת מכוניות פורד, שהסתכמו בכ-2,860.

לעומתן, מכירות רכבי היוקרה מתוצרת ב.מ.וו עלו בתקופה זו ב-10% ליותר מ-3,300 מכוניות. נתח השוק שלה בסוף ספטמבר עמד על 7%.

הכנסותיה של דלק רכב לשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 ירדו ב-2.5% ל-2.85 מיליארד שקל, וירידה ברווח הגולמי והתפעולי קוזזה בשינוי חד בסעיפי המימון שלה, כך שרווחיה בין ינואר לספטמבר 2017 עלו ב-13% ל-275 מיליון שקל.