משקיעים לאפל: "בדקו איך התמכרות לאייפון משפיעה על הנפש"

קריאה לאפל: לפתח כלי תוכנה חדשים שיסייעו להורים לשלוט ולהגביל בקלות רבה יותר את השימוש בטלפון ■ כמו כן, בקשה לאפל שתחקור את ההשפעה של שימוש יתר בטלפון על בריאות הנפש

אייפון / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אייפון / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

האייפון הניב מאות מיליוני דולרים לאפל ולוול סטריט. כעת שואלים כמה בעלי מניות גדולים מה היה המחיר, וזאת במסגרת קמפיין יוצא דופן שנועד להגביר את אחריותה החברתית של אפל.

בעלת המניות הפעילה והמובילה, ג'אנה פרטנרס (Jana Partners), וקרן הפנסיה של המורים בקליפורניה (California State Teachers Retirement System, CALSTRS) טוענות כי יצרנית הסמארטפון צריכה להגיב למה שנחשב כמשבר מחריף בתחום בריאות הציבור: התמכרות הצעירים לסמארטפון.

ג'אנה פרטנרס ו-CALSTRS, ששווי אחזקותיהן באפל עומד על כ-2 מיליארד דולר, שלחו שלשום (שבת) לאפל מכתב שבו הן קוראות לה לפתח כלי תוכנה חדשים שיסייעו להורים לשלוט ולהגביל בקלות רבה יותר את השימוש בטלפון. כמו כן הכיל המכתב בקשה שאפל תחקור את ההשפעה של שימוש יתר בטלפון על בריאות הנפש.

הקמפיין להגברת אחריותה החברתית של אפל הוא ההקדמה להשקתה של קרן חדשה בת כמה מיליארדי דולרים שמתכננת גאנה לגייס השנה כדי לערוך קמפיינים שיתמקדו בחברות שצריכות להפוך - להערכתה של ג'אנה - לאזרחים תאגידיים טובים יותר. זוהי הפעם הראשונה שפעילה גדולה בוול סטריט מנסה להרוויח מקמפיין אחריות חברתית שמזוהה בדרך כלל עם מספר קטן של משקיעים בשוליים.

כדי להוסיף זוהר סנסציוני, יצטרפו כוכב הרוק סטינג ואשתו טרודי סטיילר למועצה מייעצת, לצדה של הנזירה פטרישה איי. דאלי, שנלחמה בהצלחה באקסון מובייל קורפ בסוגיית גילוי נאות סביבתי. למועצה יצטרף גם רוברט אקלס, מומחה להשקעות ידידותיות לסביבה. קמפיין אפל הוא יוצא דופן עבור פעילה כמו ג'אנה, שבדרך כלל מפעילה על חברות לחץ לבצע שינויים פיננסיים. אך המשקיעים מאמינים כי מנייתה הנוסקת של אפל עלולה להיפגע בעשורים הבאים מתגובת נגד חריפה, וכי מהלכים פרואקטיביים יוכלו ליצור רצון טוב ולשמר את נאמנות הצרכנים למותגי אפל.

"אפל יכולה לשחק תפקיד משמעותי בעיצוב העתיד אם היא תאותת לתעשיה שהקדשת תשומת לב מיוחדת לבריאותו ולהתפתחותו של הדור הבא היא התנהלות עסקית טובה וגם הדבר הנכון לעשות, כתבו בעלות המניות במכתב, שעותק ממנו הגיע לידי הוול סטריט ג'ורנל. "מתפתח קונצנזוס ברחבי העולם, כולל בעמק הסיליקון, שצריך לקחת בחשבון כבר בהתחלה את ההשלכות הפוטנציאליות ארוכות הטווח של הטכנולוגיות החדשות, ושאף חברה לא יכולה לבצע מיקור חוץ של האחריות הזאת".

שימוש אובססיבי בסמרטפון בקרב בני העשרה כבר הצית דיון בקרב אנשי אקדמיה, הורים ואפילו האנשים שהשתתפו ביצירת האייפון.

חלק מהם העלו חששות לנוכח שיעורי הדיכאון וההתאבדות בקרב בני העשרה, והם דואגים שהטלפונים מחליפים את האינטראקציה האנושית המיושנת. זהו חלק מההערכה המחודשת הרחבה יותר של השפעתן של חברות הטכנולוגיה על החברה האנושית. חברות טכנולוגיה כמו גוגל ואמזון.קום, וחברות מדיה חברתית כמו פייסבוק וסנאפ, הבעלים של יישום סנאפצ'ט, ניצבות מול תהיות לגבי מידת חדירתן לחיי היומיום.

אפל לא פרסמה שום הנחיות להורים לגבי ניהול שימוש הסמארטפון של ילדיהם, ואף לא נקטה שום עמדה לגבי הגיל שבו יכולים ילדים להשתמש באייפון.

אפל ויריבותיה מציינות פיצ'רים שמספקים להורים מידה מסוימת של שליטה. אפל, למשל, מעניקה להורים את היכולת לבחור את היישומים, התכנים והשירותים שלהם תהיה לילדיהם גישה.

הרעיון הבסיסי מאחורי השקעה אחראית מהבחינה החברתית היא שמעמד של אזרח תאגידי טוב יכול להיות גם מועיל מהבחינה העסקית. משקיעים ובנקים גדולים, כולל TPG, UBS Group, וגולדמן זאקס גרופ, מהמרים על חברות בעלות אחריות חברתית. הם מקדמים את החברות שאותן הם מחשיבים לאזרחיות תאגידיות טובות, ונמנעים מאזרחיות תאגידיות רעות.

פעילים בולטים מתייחסים באופן גובר למדיניות סביבתית וחברתית רעה, ולמשטר תאגידי גרוע, כאל אותות אזהרה. ג'אנה מתכננת ללכת רחוק עוד יותר, ולהפעיל את הכלים האופייניים שלה - אך הפעם כדי לקדם שינוי שלא ישתלם בהכרח באופן מיידי.

הבחירה באפל כיעד הראשון משקפת גישה שאפתנית. סך מניותיהן של ג'אנה ו-CALSTRS באפל מהוות אחזקה קטנה יחסית, בהינתן ששווי השוק של אפל מתקרב ל-900 מיליארד דולר. אך בשנים האחרונות ניצבה אפל פעמיים בפני פעילים שדרשו ממנה לצמצם את כמויות המזומנים שלה, ובשתי הפעמים היא נכנעה חלקית לדרישותיהם.

מנכ"ל אפל טים קוק הוביל את מאמצי החברה להגביר את אחריותה החברתית - בסוגיות סביבתיות ומדיניות ההגירה, למשל. בריאיון עם הניו יורק טיימס אשתקד אמר קוק כי לאפל יש "אחריות מוסרית" לסייע לכלכלת ארה"ב.

אפל הפגינה נכונות להשתמש בתוכנה כדי להתמודד עם ההשלכות השליליות הפוטנציאליות של שימוש בטלפון. על רקע החששות הגוברים מנהיגה תוך הסחת דעת, עדכנה החברה אשתקד את התוכנה שלה באמצעות פיצ'ר של "לא להפריע בזמן הנהיגה" שמאפשר לאייפון לזהות שמישהו יושב מאחורי ההגה ולהשתיק אוטומטית את כל החיוויים.

האייפון הוא עמוד השדרה של עסק שהניב רווח בסך 48.35 מיליארד דולר בשנת הכספים 2017. האייפון הפך את אפל לחברה הציבורית הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, והצפי למכירות חזקות של הדגם האחרון, אייפון X, הזניקו את מניית אפל ב-50% ב-12 החודשים האחרונים. האייפונים היוו 43% מהסמארטפונים שהיו בשימוש בארה"ב ב-2016, על פי נתוני comScore, וההערכה היא ש-86 מיליון אמריקאים בגיל 13 ומעלה מחזיקים באייפון.

ג'אנה ו-CALSTRS פועלות בשיתוף פעולה עם ג'ין מ. טוונג' מאוניברסיטת סאן דייגו, שתיעדה את הבעיה שאותה היא מכנה "דור האיי" (iGen) בספר שנסקר במאמר שהתפרסם בכתב העת Atlantic, ועורר דיון נרחב בסתיו שעבר. כמו כן משתפות ג'אנה ו-CALSTRS פעולה עם מייקל ריץ', מרצה מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד ורופא בבית החולים לילדים בבוסטון, הידוע בכינוי "רופא המדיה" בגין מחקריו בסוגיית השפעת המדיה על ילדים.

המשקיעים מאמינים כי יש להתאים לצעירים גם את התוכן וגם את כמות הזמן המוקדשת לטלפון, והם מביעים חשש מההשלכות שעשוית להיות לחוסר המעש בסוגיה זו על בריאות הציבור. המשקיעים מחשיבים את המחקרים שערכו טוונג' ואנשי אקדמיה אחרים - כולל מחקרים שמשקפים חששות מצדם של מורים - ל"גוף הולך ומתרחב של ראיות" ל"השפעות לוואי שליליות לא-מכוונות".

זוהי אחת הסיבות ללהיטותה של CALSTRS לתמוך בקמפיין, על פי הנאמר במכתב.

קבוצה זו רוצה שאפל תסייע במציאת תשובות לשאלות כמו מהו השימוש האופטימלי, וכן שאפל תהפוך לחוד החנית של תגובתה של התעשיה - לפני שהרגולטורים או הצרכנים יאלצו אותה לפעול.

המשקיעים טוענים שאפל צריכה להקל על ההורים להציב מגבלות שימוש, ולהפוך הצבת מגבלות זו לאינטואיטיבית יותר. זאת במטרה למנוע מהלכים עתידיים להוקעת הסמרטפונים כמסוכנים.

השאלה היא "איך אנו יכולים ליישם בהתמודדות עם הבעיה הזאת את אותו סוג של מדע בריאות הציבור שבו אנו משתמשים בתחום התזונה, למשל", אמר ד"ר ריץ' בריאיון. "אנחנו לא נגיד לכם לא להיכנס אף פעם למקדונלד'ס, אבל אנחנו כן נגיד לכם איזו תוצאה תהיה לאכילת ביג מאק, ואיזו תוצאה תהיה לאכילת ברוקולי".