הכסף המוסדי מישראל מסייע לעסקי חתנו של טראמפ

זמן קצר לפני שחתנו ויועצו הבכיר של טראמפ התלווה למסעו בישראל, זכתה קבוצת הנדל"ן שלו להשקעה של כ-30 מיליון דולר ממנורה מבטחים ■ מדובר בחלק קטן בלבד ממערכת קשרים מסועפת שמנהל ג'ארד קושנר עם מוסדיים ישראליים

עם כניסתו של דונלד טראמפ לפני כשנה לתפקיד העוצמתי ביותר בעולם, נשיא ארה"ב, הפך חתנו, ג'ראד קושנר, בן 36, ליועצו הבכיר, ולאחראי על שורה ארוכה של נושאים, ובהם תהליך השלום במזרח התיכון. עם הזמן, כך דווח בתקשורת העולמית, פחתה עוצמתו של קושנר שנשוי לבתו של טראמפ, והוא הוריד במידת מה את הפרופיל הציבורי שלו.

קושנר, שמגיע ממשפחה יהודית עשירה ומוכרת מאוד בחוף המזרחי בארה"ב, שעשתה את הונה בתחום הנדל"ן, הפך בשנים האחרונות לשם שגור ומוכר בעולם הרחב. בין היתר הוא פיתח בשנים האחרונות קשרים עסקיים עם כמה מהגופים המוסדיים המובילים בישראל - שמנהלים יחדיו מאות מיליארדי שקלים מכספי הציבור - אשר השקיעו עשרות מיליוני דולרים בפרויקטים נדל"ניים שהוביל.

קשרים אלה כוללים גם ניסיון של קושנר ומשפחתו להשתלט על אחת מקבוצות הביטוח והפיננסים הגדולות במשק - הפניקס. לאחרונה מתברר, כאמור, שהם כוללים מספר עסקאות עם גופים מוסדיים מהגדולים ביותר בישראל. הקשרים הללו הוארו לאחרונה במספר מקרים בעיתונות האמריקאית, שהפכו את השמות "פסגות", "הראל" ועתה גם "מנורה מבטחים", למוכרים. 

עסקאות של קושנר
 עסקאות של קושנר

בחודשים האחרונים מתבהר הקשר הישראלי של קושנר הצעיר, המרושת היטב (יחד עם אביו צ'ארלס) בשוק הנדל"ן האמריקאי בחוף המזרחי. כל העסקאות עמו, כך מדגישים כיום גורמים בשוק המוסדי המקומי, בוצעו מתוך מניעים כלכליים, ולא בשל קשריו בבית הלבן. אגב, כפי שפורסם בעבר, קושנר הבן אמנם התפטר בינואר 2016 מתפקידו כמנכ"ל חברות קושנר, אך הוא מוסיף להיות הנהנה מהנאמנויות ששולטות בנכסיו הרבים והמסועפים.

רשימת העסקאות שביצע קושנר עם המוסדיים המקומיים כוללת שיתופי-פעולה עם קבוצת הראל בעסקאות חוב בניו-יורק ובניו-ג'רזי, עם בית ההשקעות פסגות, בעסקת "preferred equity" לרכישת מקבצי דיור ליד אוניברסיטת פרינסטון בניו-ג'רזי, ועם מנורה מבטחים בעסקת אקוויטי במרילנד.

אתמול (א') דיווח ה"ניו-יורק טיימס", כי זמן קצר לפני שקושנר התלווה לטראמפ, אביה של אשתו, במסעם הנשיאותי לישראל, זכתה חברת הנדל"ן שבבעלות משפחתו של קושנר להשקעה של כ-30 מיליון דולר מחברת הביטוח מנורה מבטחים.

עוד דווח בניו-יורק טיימס, כי העסקה, שלא הובאה לידיעת הציבור, הזרימה כמות גדולה של הון חדש לעשרה מתחמי דירות שבשליטת החברה של קושנר במדינת מרילנד - ושעסקת מנורה היא האחרונה בשורת עסקאות פיננסיות שנחשפו בין משפחתו של קושנר לבין שותפים ישראלים, וביניהם אחת המשפחות העשירות ביותר בישראל, ובנק ישראלי גדול שנגדו מתנהלת חקירה פלילית בארה"ב. הבנק המדובר הוא בנק הפועלים, שבחר לא להגיב לפנייתנו בנושא היום.

כריסטין טיילור, דוברת חברות קושנר, אמרה בתגובה לניו-יורק טיימס כי לחברה יש שותפים ברחבי העולם, והיא "אינה עושה שום עסקים עם שליטים או ממשלות זרים, ואין עליה איסור לעשות עסקים עם כל חברה זרה רק משום שג'ארד עובד בממשלה". העיתון האמריקאי דיווח עוד, כי לדברי רן מרקמן, מנהל הנדל"ן במנורה, הקבוצה הישראלית ביצעה מספר רב של עסקאות נדל"ן אחרות, כולל כמה עסקאות בארה"ב, וכי הוא לא התנהל בעסקה מול קושנר עצמו. גם למנורה מבטחים, גם להראל וגם לפסגות עסקאות נוספות שנעשו מעבר לים, וזאת במסגרת תיקי העמיתים והמבוטחים שהן מנהלות עבור הציבור, ושהיקפם מגיע למיליארדי שקלים רבים מאוד.

לפני כחודש סירבו במנורה מבטחים להתייחס לנושא, ואולם, לאחר הפרסום בניו-יורק טיימס נמסר מהקבוצה, כי "אין קשר בין הביקור להשקעה הנ"ל", בהתייחסם לביקור המדיני של קושנר בישראל כחלק מהפמליה של הנשיא טראמפ, במאי 2017. עוד הם מסרו, כי "ההשקעה בוצעה באמצעות שותף אשר איתו ביצעה החברה מספר עסקאות בארצות הברית בעבר.

"כמו בכל השקעה, החברה עורכת את הבדיקות הכלכליות הנדרשות בטרם ההשקעה, וזאת כדי למקסם את תשואות העמיתים והמבוטחים. יש לציין כי ההשקעה עד כה הניבה תשואה נאה ביותר לעמיתי ולמבוטחי הקבוצה", נמסר מהקבוצה.

הקשר עם שטיינמץ

כאמור, מנורה אינה הגורם המוסדי היחיד המשקיע בעסקיו של קושנר. בחודשים האחרונים של 2017 דווח ב"בלומברג", כי חברת הנדל"ן של הקושנרים חתמה על הסכם לרכישת קומפלקס הדירות קווייל רידג' בפליינסבורו שבניו-ג'רזי, שאותו מכרה לפני עשר שנים. בית ההשקעות פסגות, שבבעלות קרן אייפקס הבינלאומית, סייע במימון הרכישה, ששווויה הכולל 146 מיליון דולר. לפי אותו דיווח בבלומברג, פסגות, וקונה נוסף ששמו לא פורסם, מימנו בחלקים שווים 50 מיליון דולר מהרכישה של הקומפלקס, שבו 1,032 יחידות דיור.

בבלומברג העריכו, כי העסקה היא חלק מההתרחקות של משפחת קושנר מניו-יורק היקרה בחזרה לנכסי מגורים רב-משפחתיים שמייצרים דמי ניהול והכנסות יציבות. עם זאת, צוין בכתבה, לא כולם סבורים שרכישת קווייל רידג' היא החלטה חכמה, והיא הרתיעה קונים פוטנציאליים אחרים, היות שעל הנכס קיימת כבר הלוואה של 93 מיליון דולר (הנכללת בסכום הרכישה), הנושאת ריבית של 6% וקנס פירעון מוקדם של יותר מ-40 מיליון דולר. עוד נודע אז, כי החברה של קושנר תגבה 4% דמי ניהול על הנכס, ולאחר מכן תשתף את פסגות ואת המשקיע הנוסף בהכנסות.

בפסגות, בניהול ברק סורני, סירבו להגיב על שאלות בנושא. אולם ככל הידוע, פסגות מימנה את העסקה הזו בכ-25 מיליון דולר, ועבור השקעתה היא זכאית לריבית שנתית של 9% ולחלק מהרווחים במכירה. כמו כן, לאחר הפרסום האמור נודע, כי השותף שלהם לעסקה זו הוא איש העסקים רז שטיינמץ.

גורם מעורה העריך כי אף שקושנר אינו מעורב בניהול החברה הרוכשת, הרי שהוא והחברה של המשפחה מכירים היטב את הנכס, וצמחו מתחום מקבצי הדיור, וכן שמדובר בעסקה טובה שפסגות היו עושים גם עם אחרים. עוד מוסבר, כי הזיקה לקושנר ברורה, היות שמדובר בשותף חזק וגם יהודי.

לפני חודשים ספורים דווח ב"גלובס", בהתבסס על פרסום של הניו-יורק טיימס, כי ישנה "ברית עסקית חשאית בין ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ ויועצו הבכיר בבית הלבן, לבין רז שטיינמץ, אחיינו של המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ, ש(האחרון) נקשר לחשדות לשיחוד גורמים ממשלתיים בגיניאה, אשר עלולה לסבך את קושנר בניגוד אינטרסים". אז דווח כי דוברת מטעם קבוצת קושנר אמרה כי "(רז) הוא היחידי במשפחת שטיינמץ שיש לנו קשרים עסקיים עמו", ושאין לו כל קשר לפרשיות שנקשרו בדודו.

הדיווחים אז ציינו כי חברות קושנר השקיעו ב-2012 כ-190 מיליון דולר בעשרות בנייני דירות ברבעי מגורים אופנתיים בדרום מנהטן, לרבות איסט וילג', ווסט וילג' וסוהו, וסך של כ-50 מיליון דולר שנדרשו כדמי קדימה גויסו ככל הידוע מרז שטיינמץ. עוד דווח, כי על פי תחקיר שפורסם בסוכנות בלומברג, שותפים שטיינמץ וקושנר ב-15 בניינים בדרום מנהטן בשווי יותר מ-150 מיליון דולר, ומאז 2012 השקיעו השניים במשותף גם במגדל מגורים בג'רזי סיטי, ניו-ג'רזי, שמשקיף על מנהטן מעבר להאדסון.

הקשר העסקי בין קבוצת הראל, שאת השקעותיה מנהל סמי בבקוב ושנמצאת בשליטת משפחת המבורגר, לבין משפחת קושנר, מתבטא בשתי עסקאות. כבר בסוף מארס אשתקד פורסם בעיתונות כי העסקה הראשונה בין שני הגופים העסקיים, כבר ב-2015, הייתה עסקת הלוואה שהעמידה הראל ביחד עם קושנר ועם גורמים נוספים מוכרים בשוק האמריקאי, לנכס נדל"ני בברוקלין, ניו-יורק. מבירור שנערך עולה כי ההלוואה כבר נפרעה במלואה ו"הניבה תשואה נאה", כדברי גורם מעורה, "עבור מבוטחיה ועמיתיה של הראל". לדברי גורם בשוק, עסקה זו נעשתה "הרבה לפני שקושנר ידע מה הוא יעשה בימים אלה".

העסקה השנייה בין הצדדים הייתה של מקבצי דיור להשכרה (family multi) במדינת ניו-ג'רזי. מדובר בעסקה קטנה יחסית. ככל הידוע זוהי עסקת אקוויטי שבה הראל השקיעה באמצע 2014 בפרויקט מקבצי דיור - תחום ההתמחות של המשפחה. "כידוע, קושנר הם בעלי ניסיון, ידע רב ויכולת מוכחת בעסקאות בסקטור זה של מגורים להשכרה בכלל, ובאזור ניו-ג'רזי בפרט", אומר גורם בסביבת השוק המוסדי הישראלי, שמסביר את ההיגיון מאחורי עסקאות אלה.

כאמור, בעבר קידם קושנר מהלך לרכישת השליטה בהפניקס. כעבור תקופה לא ארוכה התברר כי דרכה של הקבוצה האמריקאית לרישיון הנכסף תהיה ארוכה מאוד. בין היתר - כך על פי הערכות ברמת ביסוס לא ברורה - היות שהאב הדומיננטי של קושנר הצעיר היה מעורב בפרשיות פליליות פדרליות בארה"ב, ואף ישב במאסר. גורמים נוספים לכך כללו את אופי הקבוצה, וכן את שאלת האיתנות הפיננסית שלה.

רקע / מי אתה ג'ארד קושנר: מצד אחד מטפל במו"מ בין ישראל לפלסטינים, מהצד השני עושה עסקים עם המוסדיים בישראל

קצב פיטורי היועצים הבכירים בבית הלבן נבלם. מאז נכנס ראש הסגל ג'ון קלי לתפקידו באוגוסט האחרון, רכבת הבכירים הנכנסים ויוצאים נעצרה. חתנו של הנשיא, ג'ראד קושנר, 36, מי שבראשית ימי נשיאות טראמפ תואר כיועצו הבכיר וכאחראי על שורה ארוכה של נושאים, הוזז גם הוא הצדה. במספר כתבות רוחב בעיתונות האמריקאית תואר קושנר כמי שהוגבל לטיפול בנושא היזמות והחדשנות בממשל, וכן בנושא המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

אך בימים האחרונים גם העיסוק בנושא הישראלי-פלסטיני מציב בפני קושנר אתגר. בפרסומים שונים על טיב השקעות החברות של משפחת קושנר, עולה שיש לו קשרים ואינטרסים עמוקים עם השוק העסקי בישראל. ה"ניו-יורק טיימס" חשף את המעורבות של מנורה מבטחים בהשקעה בבניין באזור בולטימור מרילנד, השייך לחברה משפחתית של קושנר, והעלה את השאלה האתית העומדת ברקע תהליכי קבלת ההחלטות של קושנר. הניו-יורק טיימס מציינים כי קושנר אמנם נותר המוטב בחברות הנדל"ן ובעסקיו, אך כי הוא התפטר מתפקיד יו"ר הקבוצה, ואין לו השפעה על תהליך קבלת ההחלטות.

המינוי של קושנר, בראשית הדרך, לטפל בנושא הישראלי-פלסטיני, הרים לא מעט גבות. קושנר הוא איש עסקים פרטי רוב חייו, ומגיע לטיפול בנושא רק מן הזווית של קשריו הקהילתיים-יהודיים העמוקים עם ישראל ועם מנהיגיה. בהיותו ילד, אירח אביו בביתם את בנימין נתניהו הצעיר - הסיפור הזה פורסם במהלך הקמפיין.

"ג'ארד עובד קשה על השלום עם הפלסטינים"

בעבר השיב הנשיא טראמפ (בתגובה ל"ניו-יורק טיימס" בנוגע לשאלת הזזת קושנר מתפקידיו), "ג'ארד עובד קשה מאוד על שלום בין ישראל לפלסטינים, והדבר האחרון שאני אעשה זה להפריע לסיכוי שזה יתרחש. ג'ארד היה אפקטיבי מאוד, מתחילת הקמפיין, וזה נכון גם היום".

קושנר, בנו של טייקון הנדל"ן צ'ארלס קושנר, גדל במשפחה יהודית אורתודוקסית מודרנית בניו ג'רזי, לא רקחו ממנהטן. סבו וסבתו, רחל ויוסף קושנר, היו ניצולי שואה שברחו מבלארוס לארה"ב ב-1949. אביו ניהל עסקי נדל'ן משגשגים, אך ב-2004 הורשע על פי הודאה בעסקת טיעון בעבירות של תרומות לא חוקיות למועמדים דמוקרטים, עבירות מס והטרדת עדים. בין השאר הוא שכר זונה לפתות את גיסו (שגויס כעד נגדו), הקליט את הגיס ושלח את הקלטת לאחותו. קושנר האב ישב 14 חודשים בכלא פדרלי. הפרשה הזו רודפת את המשפחה, ומשפיעה על התנהלותו של הבן ג'ארד, על רעייתו של ג'ארד, איוונקה - בתו הבכורה של הנשיא, ועל המעגל המשפחתי הרחב.

קושנר ציין בפני כלי התקשורת שאליהם התראיין שתפקידו במעגל הבכיר השתנה בשנה הראשונה לממשל טראמפ. בתחילה, הוא חש צורך להיות לצדו של הנשיא בכל עת, וזאת בשל ההשפעה הבעייתית שהיו לדמויות כמו סטיב באנון וריינס פריביוס (היועץ האסטרטגי הבכיר וראש הסגל הראשון, בהתאמה). קושנר היה משמעותי מאוד בדחיפת השניים הללו החוצה מן הבית הלבן. קושנר גם היה כוח משמעותי בהשגת סדר וארגון בתוך צמרת הבית הלבן, כפי שהדברים נראים כיום בהנהגתו של ראש הסגל החדש, ג'ון קלי.

אך קושנר ניצב גם בפני האתגר של החוקר המיוחד רוברט מולר. באופן ספציפי נבדקים קשריו של קושנר עם מנהיגים זרים בתקופת מעבר השלטון, כאשר טראמפ לא היה הנשיא עדיין וקושנר בחש בנושאי מדיניות חוץ, ובהקשר שלנו, ברקע לקבלת החלטת מועצת הביטחון של האו"ם נגד ישראל, ובה הגינוי על בניית התנחלויות בסוף דצמבר 2016, החלטה שהגיעה אחרי שהכנסת העבירה את חוק ההסדרה.

נוסף על נושא יחסי ישראל והפלסטינים, במהלך החודשים האחרונים קושנר גם היה בחזית העשייה של הבית הלבן ביחס לערב הסעודית. הוא זה ששכנע את טראמפ להתחיל את ביקור החוץ הראשון שלו בריאד, ולייצר קשר אמיץ עם הסונים. התמונות שיצאו מריאד, של טראמפ רוקד עם המלך הסעודי, סייעו לייצר תדמית חיובית לנשיא, שהתבטא נגד האיסלאם. קושנר גם נתפס כמי ששכנע את טראמפ לשנות לגמרי את גישתו כלפי הסינים, אחרי קמפיין בחירות שבו תקף ללא הרף את בעלי החוב הגדולים של ארה"ב.

בצד העסקי, קושנר הותיר מאחוריו עסקי נדל"ן בניו-יורק, כאשר הצטרף לבית הלבן. העסקה המרכזית של המשפחה הוא בניין Ave fifth 666, שנקלע לחוב של 1.2 מיליארד דולר. שותפיו העסקיים של קושנר במבנה הזה הודיעו לאחרונה שעסקת פיתוח וטיפול בעסק הכושל לא תתקדם.