האם מנוע הצמיחה הבא של אמזון יהיה תחום האופנה?

לפי ניתוח של חברת ההשקעות נומורה, מכירות הבגדים של אמזון בארה"ב כבר השתוו למכירות הבגדים בסך 25 מיליארד דולר של וולמארט ו-22 מיליארד דולר של מייסי'ס ■ עם זאת, אמזון בינתיים מצליחה בעיקר במוצרי בסיסיים ופופולרית במיוחד בקרב גברים ששונאים קניות

חבילות של חברת אמזון / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חבילות של חברת אמזון / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אמזון בת 24, אבל היא בהחלט לא מתנהגת בהתאם לגילה. אשתקד זינקה מנייתה ב-57%, ומכפיל הרווח שלה עומד על 276. היא נראית יותר כמו בת-עשרה הגדלה במהירות מאשר כאישה בוגרת. האתגר הגדול ביותר שלה כעת הוא להישאר צעירה.

אחד הטיעונים האופטימיים לגבי אמזון הוא שהיא תוכל להצמיח את השווקים שאליהם היא נכנסת, ולהגדיל את המכירות של עצמה אל מעבר לאלה של יריבותיה. לפי מחקר של חברת ההשקעות נומורה סקיוריטיס, זה מה שעשתה אמזון בשוק הראשון שלה: ספרים ואמצעי מדיה אחרים.

כשאמזון באמת הייתה בת-עשרה, היא הצליחה להדביק ואף לרשום ביצועים טובים יותר ממוכרות הספרים בארנס אנד נובל ובורדרס. כיום גבוהות הכנסות המדיה של אמזון משל שתיהן יחד בשיאן. אחת הסיבות לכך היא שאמזון הצמיחה את קטגוריית המדיה, ומכרה מוזיקה, DVD, ספרים אלקטרוניים ומוצרים אחרים, שבאופן מסורתי לא היוו נתח גדול ממכירותיהן של חנויות הספרים.

ייתכן שאמזון תוכל להצמיח גם את שוק הביגוד. אף שאמזון לא מספקת פילוח של קטגוריות מוצר, מעריכה נומורה כי קרוב לוודאי שמכירות הבגדים שלה בארה"ב כבר השתוו למכירות הבגדים בסך 25 מיליארד דולר של וולמארט ו-22 מיליארד דולר של מייסי'ס - ואף עלו עליהן. סך מכירות הבגדים והאקססוריז בעולם עומד על כטריליון דולר. ייתכן שעד 2020 תחלוש אמזון על 45-85 מיליארד דולר משוק זה, על פי המחקר.

אחת הסיבות לכך שנומורה מאמינה שאמזון מסוגלת להצמיח את השוק היא העובדה שהיא מסוגלת לאחסן מספר כמעט בלתי מוגבל של מוצרים. אך האם באמת יוציאו הצרכנים כסף רב יותר על בגדים רק כי הם יערכו את הקניות שלהם באמזון?

"הספרים הפכו להרבה יותר נגישים כי קל לערוך קניות באינטרנט. זה נכון גם לגבי בגדים", אומר סיימון סיגל, אחד ממחברי המחקר. "למעשה אני קונה היום יותר ספרים משהייתי קונה בעבר, מאחר שאם אני שומע על ספר מעניין אני פשוט נכנס לאינטרנט וקונה אותו. בסביבה עסקית שתלויה בחנויות פיזיות קשה יותר לעשות את זה, ודחף הקנייה צריך להיות ממושך יותר".

אם תנחל אמזון הצלחה גם בשוק האופנה, יתברר טיעון זה כנכון. בקיץ החולף השיקה אמזון את Prime Wardrobe, שמאפשר לצרכנים למדוד בגדים ולשלוח אותם בחזרה לחנות ללא עלות. אין בזה כל חדשנות, אך זה סימן לכך שלאמזון יש כוונות רציניות בכל הנוגע לשוק הביגוד.

אך מכירות בגדים אינה קלה כמכירת ספרים. כעת רושמת אמזון את ביצועיה הטובים ביותר בתחום המוצרים הבסיסיים - בגדים תחתונים וחולצות טריקו, שבהם קל לנחש אם הבגדים מתאימים. כמו כן אמזון פופולרית יותר בקרב גברים ששונאים לערוך קניות, אף שנשים קונות באינטרנט יותר מגברים, ואחראיות ל-70%-80% מהוצאות הצריכה.

ייתכן גם שמרחב הצמיחה של מכירות הבגדים קטן יותר מהמרחב שבו ניתן היה להצמיח את מכירות המדיה. בניגוד לחנויות הספרים, שהן קמעונאיות המתמחות בתחום ספציפי, חנויות הכלבו למיניהן מציעות כבר הרבה זמן מגוון עשיר של מוצרים בתחום הביגוד, ההנעלה והאקססוריז.

אמזון צריכה להמשיך לצמוח במהירות, וייתכן ששוק הביגוד הוא אחת הדרכים שיאפשרו לה להישאר צעירה.