רשות ההגבלים מאריכה הצו המוסכם עם 3 חברות תחליפי החלב

בתום בדיקה מקיפה של שוק תחליפי החלב, רשות ההגבלים מפרסמת היום דוח הסוקר את השפעות הצו המוסכם בתחום עם 3 חברות התמ"ל הגדולות, מטרנה, טבע ופרומדיקו ■ הארכת הצו נועדה לעודד את התחרות בענף

מדף עם אריזות מטרנה/צילום: נינה אפשטיין
מדף עם אריזות מטרנה/צילום: נינה אפשטיין

בתום בדיקה מקיפה של שוק תחליפי החלב, רשות ההגבלים העסקיים מפרסמת היום (ג') דוח הסוקר את השפעות הצו המוסכם בתחום.

כמו כן, הרשות מודיעה כי היא מאריכה את הצו המוסכם עם 3 חברות התמ"ל הגדולות על-מנת לעודד את התחרות בענף.

דוח המחקר, הסוקר את המגמות בענף תחליפי החלב לתינוקות בין השנים 2012-2017, נערך מתוך מטרה לאמוד את השפעות הצו המוסכם שנחתם בפברואר 2014 בין רשות ההגבלים העסקיים לבין חברות תחליפי החלב לתינוקות והסדיר את מערכת היחסים בין החברות לבתי החולים. במסגרת המחקר נבדקו מספר נושאים ובעיקרם השינויים שחלו בדפוסי הפעילות של ספקיות תחליפי החלב בבתי חולים ובמקטע הקמעונאי לאחר החתימה על הצו.

מסקנות הדוח מלמדות, בין היתר, כי לאחר כניסת הצו המוסכם לתוקף איפשרו רובם המוחלט של בתי החולים גישה חופשית, בתנאים שוויוניים, לכל ספקיות תחליפי החלב לתינוקות, כך שנכון להיום כמעט בכל בתי החולים בישראל פועלות זו לצד זו 3 ספקיות. כך, מגוון המוצרים העומד לרשות ההורים בבתי החולים גדל באופן משמעותי ביחס למגוון שהיה קיים בתקופה שקדמה לצו המוסכם.

בדיקת הרשות העלתה כי הנוכחות של ספקיות שונות בבתי החולים מסייעת בהפחתת חסמי כניסה והתרחבות, ובפרט עבור ספקיות חדשות וקטנות. זאת, לפי הרשות, "משום שנוכחות של ספקית בבתי החולים מעניקה לה 'לגיטימציה בריאותית'". לפי דוח הרשות, באופן זה, כאשר פוגש הצרכן בבתי החולים מותג מסוים, נוצר בעיניו מוניטין למותג זה. המוניטין מהווה בהמשך שיקול מרכזי בבחירת הצרכן את תחליף החלב בו ישתמש.

בהתאמה לכך, נטען בדוח, נמצא קשר מובהק בין כניסת חברת טבע לבית חולים באזור מסוים לבין התרחבותה במקטע הקמעונאי באותו אזור. קשר דומה נמצא גם ביחס לשתי החברות הגדולות בענף, מטרנה ופרומדיקו, אם כי ברמה נמוכה יותר בהשוואה לטבע.

המחקר אותו ביצעה הרשות ביקש גם לבחון את השפעת הצו המוסכם על מחירי תחליפי החלב לתינוקות. תוצאות המחקר מלמדות כי לאחר יישום הצו לא חל שינוי מהותי במחירי ספקיות תחליפי חלב לתינוקות לקמעונאים. יחד עם זאת, המחיר הממוצע לצרכן בענף ירד בכ-1.5% לשנה, כאשר עיקר הירידה במחיר התרחשה לאחרונה, לאחר כניסת שופרסל לענף.

בהתאם לכך, רשות ההגבלים העסקיים הגיעה להסכמות עם 3 חברות התמ"ל, מטרנה, פרומדיקו וטבע, על הארכת תוקפו של הצו המוסכם ב-5 שנים נוספות. ברשות מאמינים כי הארכה זו צפויה להקל על פעילותם של שחקנים חדשים וקטנים בבתי החולים וברשתות השיווק והפארמה.