הוועדה המחוזית אישרה את תוכנית המתאר לג'סר א-זרקא

הוועדה דחתה את התנגדויות שהוגשו ע"י קיסריה ומושב בית חנניה כנגד הרחבת היישוב

ג'סר א-זרקא בית ספר / צילום: איל יצהר
ג'סר א-זרקא בית ספר / צילום: איל יצהר

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז חיפה אישרה את תוכנית המתאר ליישוב ג'סר א-זרקא, והחליטה לדחות התנגדויות שהוגשו על ידי קיסריה ומושב בית חנניה כנגד הרחבת היישוב.

ג'סר א-זרקא משתרע על שטח 1,800 דונם ומונה כיום כ-15 אלף תושבים. היישוב גובל בחוף הים ממערב, שמורת הטבע נחל תנינים מצפון, כביש מספר 2 ממזרח, והיישוב קיסריה מדרום. כל אלה היוו עד היום חסם משמעותי להתפתחות היישוב.

תוכנית המתאר הכוללנית שאושרה, יוצרת את התשתית התכנונית לפיתוח עתידי של הישוב ומאפשרת תוספת של כ-1,500 יחידות דיור שיוכלו לתמוך בהגדלת היקף האוכלוסייה עד כ-24 אלף נפש. התוכנית מציעה להרחיב את הישוב מזרחה, בהתבסס על תוכנית להסטת כביש 2, שקודמה במקביל לתוכנית המתאר על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל).

ממינהל התכנון נמסר היום (ג') כי "במסגרת התוכנית הושם דגש על חיזוק כלכלת ג'סר א-זרקא באמצעות עידוד פיתוחו של היישוב כמוקד תיירותי אזורי. זאת, לצד שימור הערכים הנופיים, הארכיאולוגים ואתרי המורשת ביישוב וסביבו, בדגש על שמורת הטבע נחל תנינים והגן הלאומי שנמצא בחוף הים".

התוכנית מציעה תוספת של כ-600 דונם לשטח היישוב, שטחים חדשים שיהיו מיועדים לפיתוח עירוני וישמשו עבור מגורים, שטחי ציבור, מסחר ומלאכה. התוכנית מציעה הקמת שלוש שכונות מגורים חדשות, אחת במערב הישוב שתוקם על קרקע מדינה, השנייה במזרח הישוב שתוקם גם היא על קרקע מדינה ושכונה נוספת בצפון-מערב שתוקם על קרקע פרטית.

לתוכנית הוגשו 64 התנגדויות, בין היתר על ידי הישובים השכנים בית חנניה וקיסריה. לאחר ששמעה הוועדה את המלצות החוקר לגבי התוכנית, החליטו חבריה לדחות את התנגדויות שהוגשו על ידי בית חנניה וקבעו שיש הצדקה להרחיב את שטח הפיתוח מזרחה, וזאת על פני הרחבתה צפונה אל מעבר לשמורת הטבע נחל תנינים ובריכות הדגים של מעגן מיכאל, "דבר שהיה גורם לפגיעה סביבתית רחבה ולנתק אורבני", כך בנימוקי הוועדה. בנוסף, הוועדה דחתה את ההתנגדות שהגישה קיסריה וכן קבעה שהשטח המפריד בין ג'סר א-זרקא לסוללת העפר שבין שני היישובים יצורף לתחום התוכנית.

מתכננת מחוז חיפה, ליאת פלד שעמדה בראש הדיון, ציינה עם קבלת ההחלטה: "לאחר שנים רבות, אישרה הוועדה המחוזית תוכנית שתאפשר ליישוב ג'סר א-זרקא להתפתח ולהיות יישוב איכותי המספק את צרכי תושביו, כיישוב בעל מיקום אסטרטגי הקרוב לים, שמורות, גנים ונחל תנינים. התוכנית מצאה את האיזונים הנדרשים בין הצורך בפיתוח היישוב והרצונות וצרכי היישובים במרחב ובין שמירה על ערכי הטבע".

התוכנית קודמה ונערכה על ידי מינהל התכנון ולוותה בשיתוף של ועדת היגוי רחבה, בה היו חברים הרשות המקומית, הוועדות המקומיות שומרון וחוף הכרמל, גופים ירוקים, ישובים שכנים וגופים רלוונטיים נוספים. בראש צוות התכנון עומדת אדריכלית דורית שפינט ממשרד אדריכלים עוזי גורדון.