המחוזי הקפיא מכרז של משרד החינוך למסעות בני נוער לפולין

זאת בשל תנאי סף מחמיר ■ לאחרונה פורסם כי חברות בתחום יעמדו לדין, בכפוף לשימוע, בחשד לקרטל

אושוויץ  / צילום: רויטרס
אושוויץ / צילום: רויטרס

מכה נוספת למסעות לפולין של משרד החינוך? לאחר שנפרץ "המועדון הסגור" של קרטל חברות הנסיעות שזכו במכרז המסעות הללו, עם המלצה להעמיד לדין את החברות בכפוף לשימוע - קבע היום (ג') בית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרת עתירה שהוגשה נגד משרד החינוך, כי לעת עתה יש להקפיא מכרז נוסף למסעות בני נוער לפולין.

החשש בגינו הוגשה העתירה הוא ליצירת "מועדון סגור" מסוג אחר: תנאי סף להשתתפות במכרז המאפשר השתתפות רק מצד שחקניות ותיקות - ובפרט אלה שהומלץ להעמידן לדין. זאת על אף שלטענת העותרת, אשת טורס, הניסיון שהמכרז דרש איננו דרוש לביצוע השירותים.

החלטת סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט קובי ורדי, שאתמול פורסם שמו בין רשימת המועמדים לשיפוט בעליון מטעם לשכת עורכי הדין, הגיעה בתגובה לעתירה שהגישה אתמול (ב') חברת אשת טורס כנגד משרד החינוך.

בעתירה ביקשה אשת טורס להסיר סעיף במכרז למסעות בפולין, המחייב ניסיון בארגון 20 משלחות לפחות של בני נוער בגילאי 16-18, ולא הסתפק בניסיון בארגון קבוצות מטיילים שונות שאינן בני נוער. השופט קבע דיון בעתירה בסוף החודש והורה להאריך את המועד האחרון להגשת ההצעות למכרז.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד רחמים פורי ממשרד פורי-אפרת, טענה החברה כי תנאי המכרז גורמים לכך שרק "מועדון סגור" של חברות יכול להתמודד עם הדרישות. לטענתה, המכרז משמר למעשה את הקרטל במסעות בני הנוער לפולין, וסולל את הדרך להשתתפות במכרז רק בפני אותן חברות תיירות, שהמשטרה המליצה להגיש כנגד מנהליהן כתב אישום בחשד לתיאום מחירים.

בעתירה, שבגינה הוקפא כעת המכרז, כתבה אשת טורס כי אין בשוק התיירות טיולי קבוצות של נערים שלא בתחום המסעות לפולין, למעט מסעות קבוצות ספורט וטיולי מחנות קיץ, שיכולים לשמש ניסיון נדרש. "העותרת היא אחת מחברות הטיולים הגדולים בישראל, ובמסגרת זו הוציאה לפולין כ-140 קבוצות במהלך 3 השנים האחרונות. חרף כל היתרונות שביכולתה להביא למסגרת המכרז, אין העותרת יכולה ליטול בו חלק".

אשת טורס טענה כי הדרישה במכרז לניסיון קודם איננה תואמת את מה שנדרש מן הזוכה במכרז - שהוא למעשה "ארגון שירותי הטסה ושירותי קרקע". מבחינה זו, נכתב, "אין הבדל בין רכישת השירותים האמורים עבור מבוגרים או עבור משפחות - לבין רכישתם עבור בני נוער".

בעתירה מפרטת החברה מדוע "אין כל הבדל בין רכישת טיסות, או בתי מלון, או שירותי הסעה באוטובוס, או שירותי הדרכה, או שירותי אבטחה, או שירותי רפואה וכיוצא בזה, עבור בני נוער - לבין רכישת שירותים כאמור עבור בני גילאים אחרים".

החברה נימקה את דרישתה לביטול תנאי הסף בכך ש"כל השירותים נשוא המכרז אמורים להירכש מצדדים שלישיים"; בכך ש"כל שנדרש מן הזוכה במכרז לצרף מטעמו למסעות לפולין, הוא נציג מלווה אחד בלבד, בתפקיד זוטר של מנהלן המשלחת"; ובכך ש"כל התכנים הפדגוגיים של המסע הם באחריות המוסד החינוכי".

ממשרד החינוך נמסר: "המכרז המדובר נכתב בהתאם לחוק חובת מכרזים והעקרונות שבו תואמים לכל דין. המשרד עורך דיון מקצועי בנושא, וככל שהוגשה עתירה לבית המשפט, יגיש המשרד את תגובתו במסגרת זו".

החשד המרכזי בפרשת קרטל המסעות לפולין, בה חשודות חברות שעל-פי הנטען בעתירה הן היחידות שיכולות לגשת למכרז כפי שהוא היום, נוגע לחלוקת שוק של משלחות הנוער שיצאו לפולין בין השנים 2010 עד 2016, בהתאם למכרזים של משרד החינוך.

על-פי כתב החשדות שנשלח אל החשודים, החברות החשודות סיכמו ביניהן מראש כי לא יתחרו האחת על הוצאת משלחות בתי הספר של רעותה. החברות פעלו על-פי הסיכום, שחילק ביניהן את בתי הספר, כך שהזוכה בכל אחד מבתי הספר תהיה החברה שהוציאה את המשלחת לפולין של בית הספר בעבר.

עוד על-פי החשד, הציגו החשודים מצגים כוזבים בפני הגורמים הקשורים בהוצאת המשלחות, כאילו מתקיימת תחרות ביניהם על הוצאתן.

אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, מסר כי "הדרישה לניסיון בהוצאת משלחות בני נוער אינה רלוונטית לשירותי התיירות שמעניקות סוכנויות התיירות. תנאי המכרז כפי שהם היום מעודדים את הקרטל ומפחיתים את הסיכוי לתחרות אמיתית במסעות לפולין".