יורוקום תפסיק לתת שירותים משפטיים לחברות שבשליטתה

המהלך מגיע ככל הנראה כתוצאה מחשש במחלקה המשפטית מניגוד עניינים או קושי באספקת השירותים, והוחלט לבטל ההסכם הקיים עם אינטרנט זהב, ביקום ואנלייט

שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

במשך מספר שנים נתנה המחלקה המשפטית של חברת יורוקום, החברה הפרטית שבשליטת שאול אלוביץ', שירותים משפטיים לחלק מהחברות בקבוצה שבשליטתה. שירותים אלו יופסקו בקרוב, כפי שעולה מדיווחים שהעבירו היום לבורסה החברות אינטרנט זהב , בי קומיונקיישנס  (ביקום) ואנלייט .

אלוביץ', שנקלע לקשיים עקב חובות יורוקום לבנקים בסך של יותר ממיליארד שקל, עומד בימים אלה בפני אובדן השליטה בעסקיו. ההחזקה המרכזית שלו, באמצעות אינטרנט זהב וביקום, היא שליטה בשרשור בחברת התקשורת בזק. אנלייט, החזקה נוספת של קבוצת יורוקום של אלוביץ', פועלת בייזום, הקמה והפעלה של פרויקטים לייצור חשמל מאנרגיה סולארית ואנרגיית רוח.

לפי הדיווחים של אינטרנט זהב והחברה הבת שלה ביקום, אתמול התקבלה הודעה מיורוקום לפיה יסתיים הסכם השירותים המשפטיים בין החברות, וזאת לאחר תקופת הודעה מוקדמת של מספר חודשים. אנלייט דיווחה במקביל כי יופסקו גם שירותי מזכירות החברה וגם השירותים המשפטיים מצד יורוקום, החל מ-28 בפברואר, כאשר יתר השירותים מכוח הסכם הניהול יימשכו.

ככל הנראה, במצב הנוכחי בו נמצאת יורוקום, עלה החשש במחלקה המשפטית שעלולות להיווצר סוגיות של ניגוד עניינים או קושי לספק את השירותים באופן המיטבי, והוחלט לבטל את ההסכם הקיים עם החברות. כזכור, עתידה של יורוקום ייקבע בבית המשפט, לשם הגיעה החברה בעקבות דרישת הבנקים הנושים לפרקה, לאחר שלא הצליחו לגבש הסדר חוב מול הבעלים אלוביץ'. יתרה מכך, בזק, החברה הבת של ביקום והחברה הנכדה של אינטרנט זהב, דרשה להצטרף להליך הפירוק והשבוע אף פנתה ליורוקום בדרישה לשלם לה חוב הנוגע לעסקת בזק-yes.

כ-50 שעות ייעוץ בחודש לחברה

נראה שלחברות לא תהיה בעיה למצוא משרדי עורכי דין חיצוניים שיספקו להן את השירות שיורוקום מפסיקה. השירותים המשפטיים שניתנו לחברות הקבוצה נחשבים לעסקת בעלי עניין ואושרו כנדרש באסיפות בעלי המניות של החברות. כך למשל, ביוני 2017 אישרה האסיפה של אינטרנט זהב את הארכת ההסכם עם יורוקום, במסגרתו האחרונה מספקת לאינטרנט זהב שירותים משפטיים תמורת 15,500 שקל לחודש, ועוד סכום של עד 6,000 שקל בשנה עבור החזרי הוצאות.

באינטרנט זהב העריכו אז, בהתבסס על שנים קודמות, כי היקף הייעוץ המשפטי יהיה כ-46-48 שעות בחודש. בחברה ציינו אז כי קיים צורך משמעותי בייעוץ מקצועי ברמה הגבוהה ביותר, כפי שמספקת יורוקום, וכי למחלקה המשפטית ביורוקום יש היכולות, הניסיון העסקי והידע הנדרש לסייע לאינטרנט זהב. עוד נכתב בזימון לאסיפה, כי אינטרנט זהב מקבלת מהמחלקה המשפטית שירותי ייעוץ משפטי שוטפים, טיפול בקשרים עם הרגולטור, שירותים הקשורים למיסוי וניהול הדיווחים לבורסה ולרשות ניירות הערך של ארה"ב.

ביקום שילמה ליורוקום עבור השירותים המשפטיים 20 אלף שקל בחודש והחזר הוצאות של עד 8,000 שקל לשנה. באנלייט הסכומים עמדו על כ-26 אלף שקל בחודש עבור שירותי מזכירות חברה משפטיים, ייעוץ משפטי שוטף ומטה.