זאב אלקין: "ישראל עומדת לעבור שינוי דמוגרפי עמוק"

השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "אם חצי מהאוכלוסייה לא צורך כלום בשבת, זה שינוי דרמטי בעסקים" ■ "לירושלים יש הרבה מאד מה להציע, ואנחנו רחוקים מלמצות את הפוטנציאל הכלכלי"

זאב אלקין / צלם: איל יצהר
זאב אלקין / צלם: איל יצהר

"אני מאד שמח שהשנה לראשונה ועידת ישראל לעסקים מתקיימת כאן בירושלים", אמר השר זאב אלקין בפתיחת היום השני של ועידת ישראל לעסקים, "יותר קל להכריז על ירושלים כבירה מאשר להביא את הוועידה. הצלחנו בשניהם, ואני שמח שהיה לנו תפקיד קטן בזה".

"יש היום מגמה מאוד ברורה של מספר הנכסים שגדל בירושלים", אמר. "זה ענף שלם של כלכלה. לירושלים יש הרבה מאד מה להציע, ואנחנו רחוקים מלמצות את הפוטנציאל הכלכלי. שמנו לעצמנו יעד להגדיל את זה בכ-150% בתוכנית החומש שלנו".

לגבי תפקידה של ירושלים במגזר העסקי הרחיב: "בניגוד לתחזית, בהרבה מובנים ירושלים היום הופכת לעיר העתיד של ישראל. בדירוגים הבינלאומיים כיום ירושלים נמצאת סביב 25 המקומות המובילים לעולם בפיתוח סטארט-אפים. זה שירושלים הצליחה להיכנס לרשימה הזאת אמנם לא מתחבר לתדמית שלה, אבל תדעו שיש תנופה שלמה בתחום הזה. בסוף השנה שעברה עלינו ל-600 סטארט-אפים, והתוכנית היא להגיע ל-850 חברות בקרוב. אני מזמין את כל באי הכנס לשקול את ירושלים כזירה לפעילות עסקית. יש לירושלים מה להציע מבחינת כוח-האדם בגלל ההשכלה הגבוהה והפוטנציאל הרחוק מניצול", הדגיש שוב.

לפי אלקין, ירושלים עומדת בפני שינוי דמוגרפי משמעותי שיעיד גם על הבאות למדינה. "האוכלוסייה הערבית בירושלים היא כיום 37%, הציבור החרדים הוא בסדר גודל של 22%, הציבור הממלכתי-דתי 12%, וכל השאר הוא קצת פחות מ-30%. רק כדי שתרגישו את המספרים. כיתות א' בשנה שעברה במגזר הערבי 25%, החרדים 20%, ממלכתי דתי 15%, ושאר הציבור הוא 42% בלבד. המשמעות היא שישראל עומדת לעבור שינוי דמוגרפי עמוק ביותר בכל החיים שלנו. זה ישפיע על מערך היחסים בתוך החברה, כי ברור שהשינוי הזה ישנה את התמונה הכלכלית. אתם בוודאי יודעים שהיום אחוז ההשתתפות בכוח-האדם בישראל הוא 80%, אך בירושלים 67%. זאת אומרת כמעט 15% פחות. אותה תמונה אם מפלחים לגברים ונשים. אם כלכלת ישראל תרד בהשתתפות בכוח העבודה, כולם מבינים מה המשמעות. ברור שאם לא נמצא פתרון אנחנו נאכל אותה מבחינה כלכלית. למשל מה יקרה מבחינת מרכולים. אם חצי מהאוכלוסייה לא צורך כלום בשבת, זה שינוי דרמטי בעסקים. לכן בהרבה מאד מובנים ולא הפנמנו את זה - ירושלים זה מעבדה מצוינת להתכוונן למה שיקרה לנו מחר".