בעלי העניין מימשו ביותר מ-800 מ' ש' בחודש האחרון בלבד

בין המימושים הבולטים לאחרונה: אי.די.בי מכרה מניות כלל ביטוח, ודסק"ש את מניות שופרסל ■ בסיכום 2016-2017 הצטבר סכום המכירות שביצעו בעלי עניין ממניותיהם בבורסה בת"א לכ-11 מיליארד שקל

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

נמשכת מגמת המימושים האינטנסיבית על-ידי בעלי עניין בבורסה בתל-אביב. מנתוני הבורסה עולה כי אלה הצטברו לסכום של יותר מ-800 מיליון שקל תוך כ-4 שבועות, כל זאת על רקע הרמות הגבוהות שבהן נסחרות רבות מהמניות בה. המממש הגדול בגל הנוכחי הוא אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בחברות ההחזקה אי.די.בי ודסק"ש.

במימוש הבולט של תחילת 2018 מכרה אי.די.בי כ-5% ממניות כלל עסקי ביטוח , תמורת כ-170 מיליון שקל - כחלק מהמתווה שנקבע על-ידי הממונה על שוק ההון למכירה הדרגתית ובמנות של מניות השליטה בחברת הביטוח. זאת לאחר שבמהלך 2017 מכרה אי.די.בי בהתאם לאותו מתווה 10% ממניות כלל ביטוח תמורת כ-320 מיליון שקל.

עוד אצל אלשטיין, ימים ספורים לפני סיומה של 2017 מכרה חברת דסק"ש שבשליטתו כ-4% ממניות שופרסל  תמורת כ-170 מיליון שקל, מכירה שלאחריה החזקות דסק"ש ברשת עומדות על כ-50%.

דסק"ש מכרה את מניותיה לאחר שנה פנטסטית שסיכמה מניית שופרסל, שבאה לידי ביטוי בזינוק של כ-70%, שהוביל אותה להיסחר ברמות שיא המשקפות לרשת שווי נוכחי של כ-5.65 מיליארד שקל, ובהתאם, המכירה צפויה להניב לדסק"ש רווח הון של כ-85 מיליון שקל בדוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2017. מכירה זו הצטרפה למימוש מוקדם יותר של דסק"ש במניות שופרסל בשנה האחרונה, כששני המהלכים יחד הצטברו לסכום של כ-220 מיליון שקל.

מימוש בולט נוסף בתחילת 2018 שייך לחברת הנדל"ן סאמיט  שבשליטת זוהר לוי, שמכרה את עיקר יתרת מניותיה (כ-6%) בחברת כלכלית ירושלים  תמורת כ-150 מיליון שקל. המכירה האחרונה שביצעה סאמיט נעשתה כחצי שנה לאחר שמכרה כ-12% ממניות כלכלית ירושלים לאיש העסקים דוד פורר תמורת 264 מיליון שקל, ושני מימושים אלה יחד צפויים להניב לה רווח הון של קרוב ל-200 מיליון שקל.

עוד עולה מנתוני הבורסה כי רגע לפני סגירת 2017, כמה בעלי שליטה מכרו נתחים ממניותיהם, בעיקר במטרה לנסות להיכלל, או לחלופין להבטיח, הישארות במדדים המובילים. בין אלה, ערד השקעות של שלמה איזנברג מכרה במהלך בזק כ-8% ממניות החברה הבת ישרס  תמורת כ-170 מיליון שקל, ויעקב נמרודי מכר כ-7% ממניותיו בהכשרת הישוב  תמורת קרוב ל-60 מיליון שקל.

שתי עסקאות אלה עלו לכותרות לאחר שבוצעו במקור כעסקאות החלף (SWAP), ולאחר החלטת ועדת המדדים של הבורסה, בראשות המנכ"ל איתי בן זאב, זמן קצר לאחר ביצוע המכירות, שלא להכיר בעסקאות מסוג זה לצורך חישוב החזקות הציבור בחברה. בהתאם, הן ערד והן נמרודי שינו את מתווה העסקאות.

גל מכירות זה ממשיך את המגמה שנרשמת בשנתיים החולפות, שבסיכומן הצטבר סכום המכירות שביצעו בעלי עניין ממניותיהם בבורסה לסכום עתק של כ-11 מיליארד שקל - כ-6 מיליארד שקל ב-2016 וכ-5 מיליארד שקל ב-2017.

בבורסה הסבירו, כי "המכירות נועדו, בין היתר, להגדיל את שיעור החזקות הציבור, במטרה לשפר את מיקומי החברות במדדי הדגל של הבורסה", וזאת לאחר כניסתה לתוקף של רפורמת המדדים, שהעלתה את דרישת שיעור החזקות הציבור לצורך כניסה או הישארות במדדים המובילים.

נוסף על כך, חלק מהמכירות הושפעו גם מדרישות חוק הריכוזיות, ובין אלה בלט איש העסקים צדיק בינו - המממש הגדול ביותר ב-2017 - לאחר שנפרד במהלך 2016 מהשליטה בחברת האנרגיה פז נפט , כחלק מהדרישה להפרדה בין החזקות ריאליות לפיננסיות. ב-2017 מכר בינו את יתרת החזקותיו בפז, כ-7%, שהיו בידו, תמורת קרוב ל-430 מיליון שקל.

המכירות האחרונות הבולטות
 המכירות האחרונות הבולטות