עם או בלי קובי מימון: יחק גייסה אג"ח פרטי ב-400 מ' ש'

הנפקת האג"ח של יחק נועדה לצורך השקעה במניות חברת אקויטל, וזאת כחלק ממהלך המיזוג בין חברות ההחזקה אקויטל ויואל שבשליטתה

קובי מימון / צילום: שלומי יוסף
קובי מימון / צילום: שלומי יוסף

בהתאם לתוכניותיה, השותפות יחק - בעלת השליטה בקבוצת החברות אקויטל -יואל  - השלימה בסוף השבוע גיוס אג"ח פרטיות (שייסחרו ברצף מוסדיים) בהיקף של כ-400 מיליון שקל, בריבית של פחות מ-2.6% ובמח"מ של 2.6 שנים, בדירוג A מינוס מ-S&P מעלות. ככל הידוע, בהנפקה נרשמו ביקושי יתר ולקחו בה חלק גופים מוסדיים בולטים. את המהלך הובילה חברת החיתום אינפין של יהונתן כהן.

יחק מוחזקת בידי חיים צוף (74%), מקורבו של איש העסקים קובי מימון - שעל-פי ההערכות שולט בפועל בקבוצת החברות, שכוללת בין היתר את ישראמקו ואיירפורט סיטי. שמו של מימון עלה לכותרות בשבוע האחרון בעקבות חשיפת הקלטת מהבילוי המשותף של בנו, ניר, עם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו. ביתרת מניות יחק (26%) מחזיקה משפחת לבנת, בעלת השליטה בקבוצת התשתיות תעבורה.

את הנפקת האג"ח הפרטיות ביצעה יחק לצורך השקעה של כ-400 מיליון שקל במניות אקויטל בה היא שולטת וזאת כחלק מהמהלך למיזוגה של אקויטל עם החברה הבת יואל. למחזיקי האג"ח שהונפקה כעת ניתנו ביטחונות בדמות שיעבוד על מניות אקויטל ביחס LTV של כ-40%, מה שככל הידוע סייע להפחתת הריבית בגיוס.

כיום מחזיקה יחק בכ-45% ממניות אקויטל בשווי נוכחי של כ-705 מיליון שקל וזאת לאחר שמניית אקויטל התחזקה בשנה האחרונה בכ-35% לשווי חברה המתקרב ל-1.6 מיליארד שקל. לאחר רכישת מניות אקויטל שמתכננת יחק לבצע באמצעות כספי ההנפקה, חלקה בחברה צפוי לגדול לכ-70%.

לצמצם את הפירמידה

אקויטל היא חברה ציבורית השולטת כאמור בעקיפין, באמצעות יואל, בחברת הנדל"ן איירפורט סיטי ובשותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו, שמחזיקה ב-28.75% ממאגר הגז תמר. אלא שאקויטל בנויה כיום כפירמידה בת שלוש שכבות של חברות ציבוריות ולכן נדרשת על-פי חוק הריכוזיות לצמצם את מספר השכבות בה לשתיים בלבד. מסיבה זו החליט לאחרונה דירקטוריון אקויטל לפעול למיזוג עם החברה הבת יואל, שמהווה את השכבה השניה בפירמידה וזאת באמצעות רכישת החזקות הציבור ביואל.

מבנה ההחזקות בפירמידת אקויטל
 מבנה ההחזקות בפירמידת אקויטל

אקויטל בוחנת כבר יותר משנתיים את הדרכים המועדפות על-ידה להתמודדות עם דרישות חוק הריכוזיות בנוגע לצמצום ופישוט המבנה הפירמידלי שלה. כך מוזגה חברת הנדל"ן נצבא אל תוך החברה האם איירפורט סיטי, ואילו שותפויות חיפושי הנפט חנ"ל ונפטא חיפושים מוזגו אל תוך ישראמקו.

במקביל, ביקשה אקויטל למחוק את מניותיה מהמסחר בתל-אביב ולהעבירן למסחר בבורסת נאסד"ק שבניו-יורק, אבל מהלך זה בוטל, בשל התנגדותם של בעלי מניות מיעוט מרכזיים. מסיבה זו, נדרשת כעת החברה להוציא אל הפועל את המיזוג עם יואל, שמהווה את השכבה השניה והמיותרת בפירמידת השליטה.