סופרמרקט | בלעדי

לא עוצר בקופיקס: סניף ראשון במרכז ת"א של רמי לוי

הסניף ברחוב בן יהודה וסניף נוסף בת"א צפויים להיפתח ברבעון הנוכחי ■ לוי לא מסתפק במרכולים הקטנים של קופיקס ורוצה גם רשת של מרכולים בינוניים

רמי לוי / צילום ארכיון: תמר מצפי
רמי לוי / צילום ארכיון: תמר מצפי

רמי לוי צפוי לחתום בימים הקרובים על לוקיישן ראשון במרכז העיר תל-אביב ברחוב בן יהודה בפורמט החדש "רמי לוי בשכונה" - כך נודע ל"גלובס". אם התוכניות של הרשת יתממשו, ייפתחו שני סניפים בתל-אביב כבר ברבעון הראשון של 2018 בגודל של 400-450 מ"ר. מדובר בפורמט של סניפים קטנים יותר בתוך הערים עם תמחור מעט יקר יותר, שלדברי לוי פער המחירים בינם ובין סניפי הדיסקאונט עשוי להגיע ל-6%.

סניף ראשון בפורמט החדש מבית רמי לוי נפתח ביוני האחרון בשכונת רמות בירושלים בגודל של 350 מ"ר, ובחודשים האחרונים בוחן לוי מיקום נוסף באזור חיפה. ברשת, שבבעלותו של לוי, הצהירו כבר בשנה שעברה כי הכוונה היא להפעיל כ-80 סניפים עירוניים בקצב הקמה של 10-20 סניפים בשנה. התוכנית המקורית לפי מצגות שהחברה פרסמה לבורסה היו הקמה של כ-6-8 סניפים ב-2017, בשטח של 300-700 מ"ר, אולם המהלך התעכב.

לוי ניסה בעבר לרכוש את מגה ובכך להשתלט על רשת הסופרמרקטים העירוניים מגה בעיר, אולם הרשות להגבלים עסקיים מנעה זאת ממנו זאת בטענה שהוא "מחולל תחרות". על מנת להתמודד עם העיכוב, פנה לאחרונה לוי לאפיק נוסף - השקעה בקבוצת קופיקס, עסקה שעדיין ממתינה לאישור הרשות להגבלים. בערב השנה החדשה נודע כי הרשת רוכשת 20% מקופיקס עם אופציה לרכישה של עד 50.01%. במקביל, קופיקס ולוי התקשרו עם קרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר, המחזיקה ב-50% מסופר קופיקס, בעסקה שלפיה לקופיקס תינתן אופציה של 18 חודשים לרכישת החזקות גרין לנטרן בחברה הבת בתמורה להחזרת הלוואות בעלים והון שהושקע בסופר קופיקס בריבית של 12%. כמו כן, הוסכם כי רמי לוי תסייע לפעילות סופר קופיקס בשיפור הסכמי הסחר וההלוואות באמצעות עוצמתה.

הסניפים של קופיקס קטנים משמעותית מאלה שמכוון אליהם לוי, שכן גודלם הממוצע הוא 200 מ"ר בלבד. מדוע לוי להוט כל כך להשיג דריסת רגל בערים? הרווחיות בסניפים העירוניים גבוהה יותר. מדוחות שופרסל עולה כי שיעור הרווח הגולמי בפורמט הסניפים השכונתיים ב-2016 היה מעל 30%, לעומת 23% בסניפי הדיסקאונט של הרשת באותה שנה.

עוד יתרון משמעותי הוא היעדר התחרות החזקה שקיימת בדיסקאונט. לפורמטים העירוניים מגיע קהל שבוי ברובו, של משפחות צעירות, סטודנטים, וקשישים, שלרבים מהם אין רכב בבעלותם, ושמבצעים את הקנייה באופן קבוע בסניף הסמוך למקום מגוריהם, ומוכנים, או שמא נאלצים, לשלם על כך יותר.

ואיפה זה פוגש את הצרכן? בניגוד לכניסה של לוי לקופיקס, שכבר היום חלק ניכר מהמוצרים בה נמכרים במחירים נמוכים אפילו בהשוואה למחירים של רמי לוי, התרחבות של "רמי לוי בשכונה" לסניפים נוספים עשויה להשפיע על התחרות, בוודאי במתחמים שבהם תפעל, וייתכן כי בהמשך גם על הפורמט כולו. הרשתות הגדולות שנהנות מהסכמי סחר בתנאים טובים משמעותית מאשר בשוק המכולות והמינימרקטים לא עומדות מול תחרות משמעותית, ועל כן נהנים מרווחיות גבוהה יותר.

כיום יש כמה שחקניות המפעילות פורמט סניפים עירוני בשכונות. שופרסל מפעילה 82 סניפים של שופרסל שלי וכ-50 סניפים של שופרסל אקספרס. מגה בעיר מפעילה כ-106 סניפים, טיב טעם בעיר המפעילה כ-20 סניפים, ויקטורי פועלת בפורמט אחיד בגדלים משתנים גם בתוך הערים, ורשת קופיקס מפעילה כ-30 סניפים של סופר קופיקס עירוניים שגודלם קטן יותר.

כדי להבין את השפעתו של לוי על התחרות, מספיק להיזכר במהלכים כמו עוף בשקל או את כניסתו לקניות אונליין שבעקבותיה עברו המתחרות למחירי דיסקאונט, שככל הנראה עדיין מקשה עליהן להרוויח בתחום פעילות האונליין.

כיום נסחרת רמי לוי שיווק השקמה לפי שווי של מעל 2.5 מיליארד שקל, לאחר שהציגה ברבעון האחרון רווח נקי של כ-30.3 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-2% ביחס לרבעון המקביל. החברה רשמה צמיחה של כ-3.2% בהכנסות ממכירות, שהסתכמו ברבעון בקצת פחות מ-1.3 מיליארד שקל.