לעודד את השיח

מדור הדעות ב"גלובס" מתחדש - כדי לגרום לנו לחשוב

דעות / צילום: שאטרסטוק
דעות / צילום: שאטרסטוק

החברה הישראלית נראית היום שסועה יותר מאי-פעם, ותרבות הדיון שלה הולכת וחופרת תחתיות חדשות בחבית החברתית-כלכלית-פוליטית. אם מסתכלים על הטווח שבין "אינני מסכים עם דבריך, אבל אני מוכן להיהרג על הזכות שלך להביע אותם" - לבין הטוקבק "הכותב אידיוט. מי נתן לו במה?" (כמובן, יש הרבה גרועים מזה), נראה כי השיח הישראלי החליט להתמקם סמוך לאחרון, לבוטה יותר.

אבל מדור הדעות ב"גלובס" מעדיף להתמקם ליד הביטוי הראשון, ולתת מקום לשיח ציבורי מגוון, מכובד ומכבד את הזולת. גם כאשר למדור תהיה אג'נדה בנושאים שונים, שתבוא לידי ביטוי מעל דפיו, המדור עדיין ישמש במה לדעות של כל המגזרים שרוצים להשתתף בחיים והדמוקרטיים בישראל.

לעתים אנחנו מתקשים להתמודד עם העובדה שהעולם מסובך ומורכב, ושאין פתרונות קלים לבעיות שאנחנו נתקלים בהן. והוא רק הולך ומסתבך. It's complicated - זאת גם הייתה הכותרת של ועידת "גלובס" בשבוע שעבר.

פעם ממשלות נהגו להסתיר מהאזרחים מידע, היום יותר ויותר מדינות מבינות שאפשר וצריך לחשוף את הנתונים. כי בסופו של דבר, הדברים ייחשפו. והתוצאה - הצפה של מידע. בזמנים כאלה, אין פלא שה"פייק ניוז" חוגג.

אבל בשביל זה מדור הדעות של "גלובס" נמצא פה - כדי לא לאבד את הסבלנות, ההקשבה ולא את הסובלנות. כדי לעודד שיח. המדור פה כדי לתת במה לדעות שייתכן שירגיזו את הקוראים (וגם אותנו), ויגרמו לנו לחשוב. דעה טובה יכולה להוציא אותנו מתחום הנוחות. להאיר זוויות חדשות בסיפורים היומיומיים ולעורר דיונים.

דעה היא לא תוצאה סופית או תוכנית פעולה - היא לעתים קרובות רק פתח לדעה אחרת.