סקס בטוח: האפליקציה שתעיד על הסכמה לקיום יחסי מין

האפליקציה תאפשר לפרטנרים לאשר הסכמה לאילו פעילויות מיניות הם מסכימים, ומבוססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין שתמנע שינוי בדיעבד ■ החברה המפתחת מרגיעה כי ניתן יהיה לשנות את ההחלטה בכל רגע כדי להבטיח את העיקרון של "לא זה לא"

אפליקציית הסכמה / צילום: מסך
אפליקציית הסכמה / צילום: מסך

חברת הבלוקצ'יין LegalThings מהולנד הודיעה בשבוע שעבר על פיתוח אפליקציית LegalFling - דרכה ניתן יהיה לאשר שהתקבלה הסכמה לפני קיום יחסי מין. באמצעות האפליקציה, הפרטנרים יסמנו לאילו פעולות מיניות הם מסכימים ולאילו לא. הרעיון הגיע בין השאר בעקבות החלטה שהתקבלה לאחרונה בפרלמנט השוודי, המחייבת קבלת הסכמה מפורשת לפני קיום יחסי מין. מנכ"ל החברה, ריק סכמיץ, אמר בהודעה לעיתונות ש"לבקש ממישהו לחתום על חוזה לפני קיום יחסי מין זה קצת לא נוח. בעזרת האפליקציה, החלקה פשוטה על המסך מסמלת הסכמה ומספיקה כדי להעניק למפגש המיני הצדקה חוקית". השימוש בטכנולגיית בלוקצ'יין מבוזרת, מביא לכך שאיש לא יכול לשנות את המסמך.

האפליקציה מעוררת מחלוקת כי משתמע שהסכמה מסתכמת בסימון חד פעמי, ולא מבוססת על תקשורת מתמשכת. באתר הרשמי של האפליקציה מצהירים שניתן לשנות את הדעה בכל רגע נתון,"'לא' זה 'לא' בכל זמן. ולהיות מחוסר הכרה זה 'לא' בכל זמן" נכתב בדף השאלות והתשובות שלהם, "הדברים האלה מתוארים בבירור בהסכם. אפשר גם להסיר את ההסכמה באפליקציה עצמה באמצעות קליק אחד". בנוסף נכתב כי הסכמה מפורשת וקביעת גבולות צריכה להיות הנורמה, ובקידום האפליקציה אף מתייחסים לקמפיין metoo# כשהססמאות הפרסומיות של המוצר הן "אנחנו משנים את metoo# ל- iFling#" ו"מגדירים מחדש את המין הבטוח".

בכתבה שזכתה לכותרת "גברים מנסים להגדיר מחדש את מושג ההסכמה", מצביעה כתבת האתר גיזמדו, מלני ארנקרנץ, על כך שהמנהלים הבכירים בחברה הם גברים. לשאלתה אם אישה כלשהי עזרה בפיתוח האפליקציה,השיב איש צוות בחברה, מרטיז'ן ברוארמזה, כי "יש מספר נשים שעוזרות ותומכות בפרויקט" וכשנשאל מדוע בדף שמציג את חברי הצוות רשומים רק גברים, הוא השיב כי "דף החברה שלנו מתעדכן באופן תדיר והנשים לא נכללו בו כי לא מצאו עדיין רגע להצטלם. הן היו מאוד בררניות בעניין..."

ברוארמזה אמר לאתר inverse כי "כמובן שחשבנו על האספקטים השליליים, אבל בעתיד זו עשויה להיות הדרך הבטוחה ביותר לקבל אישור לכך שהייתה הסכמה", וציין גם את העלייה בשימוש בפקודות קוליות כדרך אפשרית לביסוס הסכמה, למשל ע"י בקשה מהעוזרת האישית אלכסה לאשר שניתנה הסכמה מילולית.

זוהי לא האפליקציה הראשונה שנשענת על טכנולוגיה כאמצעי לביסוס הסכמה. באמצעות האפליקציה SaSie שני הפרטנרים חותמים על חוזה, מצלמים את תעודות הזהות שלהם ושומרים את החוזה תחת ססמה. We-Consent היא אפליקציה של ארגון Empowering Victims שבה המשתמשים מקליטים את עצמם מביעים הסכמה, אך לפי הארגון אינה מיועדת לשימוש פרקטי אלא כדי לעורר דיון. הקונספט של שימוש בבלוקצ'יין כדי לסייע בביסוס הסכמה עלה בעבר בפורומים של מטבעות מבוזרים ברשת החברתית רדיט, כשב-2015 אחד המשתמשים אף הציע להשתמש במטבע את'ריום ובתכנת זיהוי קולי כדי "להסדיר הסכמה ביחסי מין". משתמש אחר הציע שימוש כזה בביטקוין לפני שלוש שנים "זה יכול להיות העתיד של סקס או שעישנתי יותר מדי?" שאל. גם בעונה החדשה של הסדרה הדיסטופית "מראה שחורה" פרטנרים מביעים הסכמה לקיום יחסי מין ע"י תנועת החלקה בסלולריים שלהם.