עיכוב במהלך הדגל: תעודות הסל יהפכו לקרנות רק ב-2019?

תיקון 28, שאותו מובילה רשות ני"ע, נדחה בגלל חוסר מוכנות במערכות התפעול של הבנקים ■ לפי שעה הדחייה הרשמית היא מאפריל השנה ליוני ■ למדריך קרנות נאמנות

אילן רביב ברק סורני חנה הולנדר וטל קדם / צילום: תמר מצפי
אילן רביב ברק סורני חנה הולנדר וטל קדם / צילום: תמר מצפי

עיכוב ביישום של איחוד חברות ניהול תעודות הסל וקרנות הנאמנות, המוכר כתיקון 28, שמובילה רשות ניירות ערך: ל"גלובס" נודע כי הפיכת תעודות הסל לקרנות סל נדחה, לפי שעה, מתחילת אפריל לתחילת יוני 2018 - וזאת, ככל הנראה, בשל חוסר מוכנות במערכות בבנקים, שמתפעלות את תעודות הסל.

כמו כן, על פי גורמים בשוק המעורים בעניין, סביר להניח כי המהלך יתעכב עוד, ולא יתבצע לפני תחילת 2019. זאת, בין השאר, בגלל המורכבות האדירה הנלווית לתפעול השינוי המבני, וחוסר המוכנות של המערכות, הנובע גם מחוסר בהירות רגולטורית.

מנגד, בסביבת רשות ניירות ערך משדרים כי ברשות נחושים שהמהלך החשוב ייצא לפועל ביוני, ולא יידחה עוד. ואולם, בשוק טוענים: "ברשות יש פקק, והם לא נותנים תשובות בסוגיות מהותיות. צריך זמן להיערך, גם לאחר שהם יוציאו את ההנחיות שלהם, ונראה שתחילת יוני זה מועד אופטימי הרבה יותר מדי". מרשות ניירות ערך נמסר כי "תהליך התחילה אשר תואם עם כל הגורמים המעורבים, לרבות הבנקים, הוא ה-1 ביוני 2018".

בבתי ההשקעות הפעילים בתחום תעודות הסל, מציינים כי באחרונה נודע שעם התיקון יושתו על הגורמים בשוק תשלומים נוספים - תשלומים חדשים, שלא נדרשו עד כה - בהיקף מצרפי כולל של כ-21 מיליון שקל - מתוכם כ-12 מיליון שקל מצד רשות ניירות ערך ועוד כ-9 מיליון שקל מצד הבורסה - וכמו כן, "צפויות להיות עוד עמלות".

רפורמה משמעותית בתעודות הסל

תיקון 28 הוא מהלך דגל של מחלקת השקעות ברשות ניירות ערך. את המחלקה מנהל דודו לביא, שמוביל באמצעות התיקון רפורמה משמעותית בתעודות הסל. כיום תעודות הסל הן תעודות התחייבות, שלא בדומה לקרנות נאמנות, והמהלך נועד להפוך אותן לקרנות נאמנות מחקות עם טווח טעות, ולבטל את מעמדן כנכס מתחייב עם סיכון יציבותי.

כלומר, כיום התעודות הן אג"חיות במהותן - מה שאומר שיש בהן סיכון - וזה ישתנה לאחר הרפורמה. כפי שציינו בעבר, במהלך זה, למעשה, מחליפה הרשות את יוזמתה בעבר להסדרה של שני מוצרים שונים, "תעודת סל" ו"קרן סל" - כך שבעתיד ייסחר בבורסה בתל-אביב רק מוצר השקעה פאסיבית אחד.

בעבר הכריזה הרשות כי שינוי תעודות הסל לקרנות סל צפוי להיכנס לתוקף במהלך 2018, כשהוא ישפיע משמעותית על ארבעה בתי השקעות, שהם היחידים הפועלים בשוק תעודות הסל: מיטב דש, שבניהול אילן רביב, שמחזיק בתכלית; אקסלנס, שבניהול חנה הולנדר, שמחזיקה בקסם; פסגות, שבניהול ברק סורני; והראל פיננסים, בניהול טל קדם.

נכון לסוף 2017 נוהלו בתעודות הסל נכסים בשווי מצרפי של כ-97.2 מיליארד שקל, לאחר שנפדו משוק זה כ-7 מיליארד שקל בכל שנת 2017. עם זאת, בשל תשואות חיוביות תעודות הסל גדלו ב-2017 במונחי שווי שקלי, בכ-1.1%.

נכון לסוף 2017 נוהלו בשוק קרנות הנאמנות נכסים בשווי של כ-29.6 מיליארד שקל באמצעות קרנות נאמנות מחקות, שכמו תעודות הסל, גם הן כלי השקעה פאסיבי, שעוקב אחר מדדים. כך, נכון לסוף 2017 נוהלו בקרנות נאמנות ותעודות סל פסיביות נכסים בשווי מצרפי של כ-126.8 מיליארד שקל, שהיוו כ-37.3% מסך הנכסים שהיו אז בקרנות הנאמנות ובתעודות הסל בישראל.