רשות ההגבלים: מתווה העמלה הצולבת לא נעשה בשת"פ עימנו

בנק ישראל הודיע היום על הפחתה בעמלה הצולבת בכרטיסי אשראי מ-0.7% ל-0.5% במשך 6 שנים ■ בשלב זה רשות ההגבלים העסקיים עדיין לא החליטה אם לתמוך להתנגד למתווה שמציע בנק ישראל

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

האם צפוי לבנק ישראל מכשול באישור מתווה העמלה הצולבת החדש מצד רשות ההגבלים העסקיים?

ברשות ההגבלים העסקיים ביקשו להבהיר כי בחינת העמלה הצולבת על-ידי בנק ישראל לא נעשתה בשיתוף-פעולה עם הרשות. בשלב זה הרשות עדיין לא החליטה אם לתמוך להתנגד למתווה שמציע בנק ישראל.

הסמכות לקביעת העמלה הצולבת הייתה בעבר של רשות ההגבלים העסקיים, ואילו לפני שנה וחצי היא הועברה לידי בנק ישראל. בנק ישראל קיים אמנם דיונים עם רשות ההגבלים ואף נשען על המתודולוגיה שלה בקביעת המתווה החדש, אך הוא קבע אותה בסופו של דבר בעצמו.

העמלה הצולבת מהווה למעשה את מחיר הרצפה לעמלת הסליקה שמשלמים בתי העסק. גובהה היום 0.7%, והיא אמורה לרדת ב-5 השנים הקרובות ב-3 פעימות לרמה של 0.5%, כאשר הירידה הראשונה צפויה בסוף השנה לרמה של 0.6%. נזכיר כי במסגרת רפורמת שטרום דובר על כך שהעמלה הצולבת תרד בצורה חדה יותר ל-0.3%, כמו הרמה של העמלה הצולבת באירופה.

בבנק ישראל בחרו בסופו של דבר בהורדה מתונה. הם הסבירו כי מבדיקה שעשו בעולם עולה כי, ככל שהעמלה הצולבת נמוכה יותר חברות כרטיסי האשראי גדלה הסבירות שחברות כרטיסי האשראי יפצו את עצמן באמצעות העלאת עמלות וריביות לבעלי הכרטיסים.