ממשל טראמפ מקפיא 65 מיליון דולר מתקציב אונר"א

דוברת משרד החוץ האמריקאי: "הצעד אינו עונש" ■ גורמי ממשל: ארגון הסעד והתעסוקה של האו"ם חייב לשנות את דרכי פעולתו ■ שגריר ישראל באו"ם: הגיע הזמן להפסיק את אבסורד אונר"א

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

ממשל טראמפ הקפיא, עד להודעה חדשה, 65 מיליון דולר מתקציב אונר"א, סוכנות או"ם לסעד ותעסוקה לפליטים פלסטיניים. בשלב זה תעביר ארה"ב לסוכנות 60 מיליון דולר, אך תשעה "עד לשיקול נוסף" את הסכום המוקפא. כך הודיע אמש משרד החוץ האמריקאי.

דוברת המשרד הדגיש  כי ההקפאה "אינה עונש", אך, על פי פקידי ממשל אחרים, הפשרת הסכום המוקפא - והזרמת סכומים נוספים מארה"ב בעתיד - יהיו תלויות בנכונות הפלסטינים לחזור לשולחן המו"מ עם ישראל. במילים אחרות: ממשל טראמפ הראה לפלסטינים את המקל, אך הוא מאותת שקיים גם גזר.

הממשל הודיע בכתב לאונר"א על הקפאת כמחצית מהסיוע המתוכנן וציין כי על הסוכנות לבחון מחדש את דרכי פעולתה אם ברצונה להמשיך לקבל סיוע מארה"ב.

ההחלטה להקפיא כמחצית מהסיוע אינה מפתיעה. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ כבר בתחילת החודש בעקבות החלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל: "הורדנו מעל השולחן את ירושלים, הבעיה הקשה ביותר במו"מ (פוטנציאלי) , אך ישראל תצטרך לשלם יותר. אך אם הפלסטינים אינם מוכנים יותר לנהל מו"מ על השלום, למה אנו צריכים להזרים אליהם סכומים מסיביים בעתיד?". 

ארה"ב היא התורמת הגדולה ביותר לארגון ובממשל התנהלו דיונים פנימיים כיצד לנצל את הסיוע הזה לזירוז תהליך השלום. השגרירה באו"ם, ניקי היילי, צידדה בנקיטת צעד דרסטי - השעיה מוחלטת של הסיוע האמריקאי, שתישאר בתוקף על התקפלות הפסלטינים וחזרתם למו"מ, אך שר החוץ, רקס טילרסון, והיועץ לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר, צידדו בקיצוץ הסיוע אך לא בהקפאה מוחלטת, ודעתם התקבלה. גם ישראל קראה להימנע מקיצוץ מוחלט. במקביל, החלה ארה"ב במדינות אחרות להגדיל את תרומותיהן לארגון.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, קיבל בברכה את החלטת הממשל. "אונר"א נחשפת פעם אחר פעם כארגון שמנצל את כספי הקהילה הבינלאומית לתעמולה אנטי-ישראלית, הנצחת הפליטות הפלסטינית וטיפוח שנאה", אמר השגריר.

"רק במהלך השנה החולפת נחשף כי בכירים בארגון נבחרו להנהגת החמאס ברצועה, כי בתי הספר של הארגון מכחישים את קיומה של ישראל", הוא הוסיף. "יתר על כן, התגלו מנהרות טרור מתחת למבני הארגון. האבסורד הזה מוכרח להיפסק. הגיע הזמן שכספים המיועדים לסיוע הומניטרי יופנו אך ורק למימוש ייעודם המקורי".