רשות המסים דורשת מאפריקה ישראל שומות מס של 280 מ' ש'

זאת בגין השנים 2010-2012 ■ בימים האחרונים החלו דיונים קדחתניים בין הצדדים בניסיון להגיע לפשרה, לאחר שאנשי הרשות העלו דרישות מס חדשות רגע לפני אישור הסדר החוב של אפריקה עם מוטי בן משה

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

רשות המסים חוששת מאובדן הכנסות אפשרי על רקע הסדר החוב באפריקה ישראל  ודורשת מהחברה סכום-עתק של 280 מיליון שקל בגין שומות מס לשנים 2010-2012. בימים האחרונים החלו דיונים קדחתניים בין הצדדים בניסיון להגיע לפשרה, לאחר שאנשי הרשות העלו דרישות מס חדשות רגע לפני אישור הסדר החוב של אפריקה ישראל עם מוטי בן משה.

הדרישה החדשה מגיעה לאחר כשנה שלמה של מגעים שניהלו אנשי אפריקה ישראל מול רשות המסים, באשר לחבויות המס של החברה בשנים 2010-2012, כלומר בתקופה שלאחר השלמת הסדר החוב הראשון שלה. בדוח הכספי השנתי לסיכום 2016, כתבה אפריקה ישראל כי בדצמבר אותה שנה היא קיבלה שומות מס בגין שנים אלה, אולם הבהירה כי הן אינן לה יוצרות חבות מס לתשלום אלא מגדילות את ההכנסה החייבת שלה בשנים 2010-2012.

כך, שומות מס אלה היו אמורות למעשה להקטין את ההפסדים לצורכי מס המועבדים לשנים הבאות בסכום של 450 מיליון שקל בגין השנים 2011-2012. בנוגע ל-2010, הוסבר בדוחות השנתיים כי שומות המס מגדילות ב-455 מיליון שקל את עלות ההשקעה בחברות מוחזקות בבעלות מלאה לצורכי מס.

עם זאת, בזימון לאסיפות הנושים שפרסמה אפריקה ישראל שלשום (ב') לקראת ההצבעה על הסדר החוב, הוזכר לראשונה קיומן של "חשיפות מס פוטנציאליות בהיקף מהותי לחברה, על בסיס טענות של רשות המסים שהועלו בימים האחרונים בפני נציגי החברה במסגרת דיוני שומה".

היום (ד') דיווחה אפריקה ישראל באופן פרטני על הנושא והדגישה כי מוקדם יותר החודש הועלו על-ידי רשות המסים דרישות לחיוב החברה בתשלומי מס, בגין השנים 2010 עד 2012, בסכומים מהותיים.

עם זאת, בחברה הדגישו כי הואיל וטרם הוצאו לה צווים על-ידי רשות המסים, הרי שסכומי דרישות המס טרם נקצבו, והצדדים עדיין מקיימים דיונים בנושא. כמו כן ציינה אפריקה ישראל כי על בסיס עמדת יועציה המקצועיים, עומדות לה להערכתה טענות טובות כנגד טענות רשות המסים.

יש להדגיש כי שומות המס החדשות אינן כוללות את שומת מס של 66.4 מיליון שקל שקיבלה חברה-בת בבעלות מלאה של אפריקה ישראל בדצמבר 2014 עבור השנים 2009-2012. לפי הדוח השנתי, על שומה זו הוגש ערעור בפברואר 2016.

הדרישה החדשה של רשות המסים, הגיעה כנראה בעקבות פנייתה של אפריקה ישראל לבית המשפט בבקשה שיורה על כינוס אסיפות נושים ובעלי מניות לצורך אישור הסדר החוב שלה עם מוטי בן משה, על בסיס סעיף 350 לחוק החברות.

על-פי תנאי ההסדר, תעבור אפריקה ישראל לבעלותו המלאה של בן משה, ובמקביל תמכור את אחזקותיה בחברות אפריקה נכסים ומפעיל כביש 6 לידי חברות אחרות שבשליטתו של בן משה. את התמורות בסך של כ-2.4 מיליארד שקל יקבלו מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל, שהחוב כלפיהם מסתכם לכ-3 מיליארד שקל.

ביום שני הקרוב יתכנסו מחזיקי אג"ח אפריקה ישראל לאסיפת עדכון, שלאחריה יצביעו ביום המחרת על אישור ההסדר. אם המחזיקים יאשרו את ההסדר, נאמני האג"ח יצביעו לטובתו באסיפות הנושים הרשמיות שיתקיימו ביום חמישי בשבוע הבא.

אלא שעוד קודם להצבעות האמורות אמורה להתברר סוגיית דרישות המס. מקורבים לנושא הסבירו היום כי בעוד שבאפריקה ישראל מאמינים כי החברה אמורה לשלם מיליוני שקלים בודדים לכל היותר, הרי שברשות המסים רואים את בהסדר החוב הזדמנות לגבייה מהירה של כסף רב, ומשום כך מגישים דרישות במאות מיליוני שקלים.

למעשה, ברשות המסים מוטרדים כנראה ממתווה הסדר החוב, במסגרתו מוכרת אפריקה ישראל שניים מנכסיה המרכזיים ונותרת חברה קטנה עם מיעוט של נכסים, כך שלא יהיה ניתן ממה לפרוע את דרישות המס.

בין הצדדים מתקיימים כאמור מגעים דחופים, אך המחלוקת עלולה שלא להיפטר בימים הקרובים. במקרה כזה צפויה רשות המסים לפרסם את שומות המס החדשות עוד לפני מועד ההצבעות. בנוסף עשויה הרשות להגיש לבית המשפט את התנגדותה להסדר החוב ובכך לנסות ולעכב את השלמתו עד השגת ההסכמות עמה.

מרשות המסים נמסר היום כי "בשל חובת הסודיות הקבועה בחוקי המס, אין אנו יכולים להתייחס לתיק זה".

מוטי בן משה, שאמור להשקיע בהסדר החוב יותר מ-2 מיליארד שקל במזומן, מסר באמצעות דובר כי "אנו לומדים את הנושא. דרישת רשות המסים שונה מכל מה שאנחנו, הגופים המוסדיים ונציגות האג"ח ידענו עד כה, ואנו לומדים את המשמעויות".