טראמפ סותר דברי נתניהו: השגרירות לא תועבר לי-ם בתוך שנה

בשיחה עם כתבים בהודו אמר רה"מ, שהוא צופה שהשגרירות תועבר לבירה בתוך שנה אחת "מעתה" ■ למעשה, בכירים בממשל הבהירו בעבר שיידרשו לפחות שלוש שנים להקמת השגרירות החדשה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אתמול (ד') בראיון לרויטרס כי הוא אינו צופה ששגרירות ארה"ב בישראל תועבר לירושלים בתוך שנה אחת. בכך סתר טראמפ את דברי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאמר יום קודם לכן, במהלך ביקור בהודו, כי מעריך שהשגרירות תועבר לבירה בתוך שנה אחת "מעתה".

בדצמבר הכריז טראמפ שהוא מכיר בירושלים כבירת ישראל ושהוא הורה לפתוח בהליכים להעברת השגרירות מתל-אביב לירושלים. הנשיא לא קבע אז לוח זמנים להעברת השגרירות, עובדה שאכזבה את אלה שציפו למעבר מהיר, אם לא מיידי. תיאורטית, טראמפ היה יכול פשוט להורות להחליף את השלט בכניסה לקונסוליה האמריקאית בירושלים בשלט חדש: "שגרירות ארה"ב". המתקן הזה היה עשוי לשמש כשגרירות בפועל עד להקמת מבנה חדש שישמש כשגרירות קבע. אך וושינגטון חשבה אחרת.

בשיחה עם כתבים ישראליים בעת ביקורו בהודו אמר נתניהו, על פי הדיווח ברויטרס: "הערכתי המוצקה היא (שהעברת השגרירות) תיעשה במהירות רבה יותר מכפי שאתם חושבים - בתוך שנה אחת מעתה".

בראיון לסוכנות רויטרס התבקש טראמפ להגיב על דברי נתניהו. הנשיא אמר: "עד סוף השנה? אנו מדברים על תרחישים שונים. כלומר, ברור שזה יהיה על בסיס זמני (נראה שכוונתו לכך שהשגרירות בתל-אביב היא זמנית בלבד עד להעברתה לבירה) . אנחנו לא ממש בוחנים זאת (אפשרות של מעבר בתוך שנה). אז התשובה היא לא".

טראמפ הוסיף, כי כאשר תושלם הקמת השגרירות בירושלים, זו תהיה "שגרירות יפהפיה, אך עלותה לא תגיע ל-1.2 מיליארד דולר". בכך הוא רמז לעלות הקמתה של השגרירות האמריקאית החדשה בלונדון. בתחילת החודש ביטל טראמפ תוכנית לביקור שם, שבו הוא עמד לחנוך את השגרירות - לדבריו, במחאה על עלויות הקמתה ועל החלטתו של הנשיא הקודם, ברק אובמה, למכור את המגרש שעליו ניצבת השגרירות הישנה תמורת "פרוטות". על פי הערכות אחרות, החליט טראמפ לבטל את הביקור לאחר שהובהר לו כי מתוכננות הפגנות ענקיות נגדו אם יחליט להגיע.

הכרזת טראמפ שהשגרירות לא תועבר לירושלים בתוך שנה אינה מפתיעה. למעשה, הממשל הכריז על כך כמה פעמים. בתדרוך לכתבים בוושינגטון, ערב נאומו של טראמפ על העברת השגרירות, אמרו שלושה פקידי ממשל, כי התהליך יימשך שנים. בתשובה על שאלה האם הקמת השגרירות תושלם בתוך הקדנציה הנוכחית של טראמפ, אמר אחד הפקידים, שהקמת שגרירות אמריקאית חדשה, שצריכה לתת מענה לשיקולים ביטחוניים ולוגיסטיים סבוכים, נמשכת בדרך כלל שלוש, ארבע שנים. בין הבעיות הלוגיסטיות הגדולות - מציאת פתרונות דיור למאות דיפלומטים ועובדים אחרים בשגרירות העתידית.

ברמז לאפשרות שאולי יידרש פרק זמן ארוך יותר, אמר אחד הפקידים, כי היו מקרים שבהם הקמת שגרירות חדשה נמשכה שבע, שמונה שנים (שוב, רמז לשגרירות בלונדון).

המתדרכים לא הצביעו על אתר ספציפי שישמש למשכן העתידי של השגרירות ואף נמנעו מלומר האם השגרירות תוקם במערב העיר או במזרחה.

שר-החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, אמר בדצמבר, כי העברת השגרירות "לא תיעשה, קרוב לוודאי, לפני חלוף שלוש שנים, וגם פרק זמן זה שאפתני למדי".

לא ברור איפוא על מה ביסס נתניהו את הערכתו ה"מוצקה" שהשגרירות תועבר בתוך שנה אחת "מעתה".